سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان چای کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

پرداخت ۸۶ درصد مطالبات چای کاران/ رکود بر بازار چای داخل حاکم است

جهانساز گفت: تا کنون ۲۹۴ میلیارد تومان از مطالبات چای کاران معادل ۸۶ درصد پرداخت شده است.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از پرداخت ۸۶ درصد مطالبات چای کاران خبر داد و گفت: تا کنون ۲۹۴ میلیارد تومان از مطالبات چای کاران پرداخت و مابقی پس از دریافت قدر السهم کارخانه‌ها و منابع دولت به تدریج به حساب چای کاران واریز می‌شود.

او افزود: امسال ۱۲۶ هزار و ۷۵۳ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از چای کاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته جهانساز ۵۷ هزار و ۲۱۵ تن برگ سبز جای خریداری شده درجه یک و ۶۹ هزار و ۵۳۸ تن درجه دو است.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: امسال کارخانه‌ها هر کیلو برگ سبز چای را ۱ هزار تا ۱ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کردند که این امر رضایتمندی چای کاران را دربرداشته است.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات، بر گرانی برنج خارجی دامن زد/ترخیص ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر


او با اشاره به اینکه سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد با توجه به تولید ۲۸ هزار و ۵۱۹ تن چای، مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

جهانساز متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی‌ها را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۱۳ درصد از چای تولید کشور ممتاز است بنابراین متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از ۳۷ تا ۳۸ تومان نیست.

رئیس سازمان چای کشور از رکود حاکم بر بازار چای خبر داد و گفت: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی نگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به سمت واردات است که همین امر به رکود خرید و فروش جای داخل دامن زده است.

این مقام مسئول در پایان درباره آخرین جزئیات پرداخت تسهیلات به چای کاران گفت: بنابر آخرین آمار تا اول آبان ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۵۸۷ نفر چای کار پرداخت شده است و همواره محدودیتی در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و به‌زراعی باغات، نوسازی و به‌سازی کارخانه‌ها وجود ندارد.

او حداقل تسهیلات برای سرمایه در گردش به ازای هر هکتار را ۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای احیای باغات چای به ازای هر هکتار حداکثر ۱۵ میلیون تومان، هرس کف‌بر ۱۰ میلیون تومان، هرس کمربر ۵ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۵ ساله و سود ۴ درصد در اختیار چای کاران قرار می‌گیرد ضمن آنکه برای به‌سازی و نوسازی کارخانه‌ها تسهیلات لازم با بازپرداخت ۴ ساله و کارکرد ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/


محدودیتی در خصوص پرداخت تسهیلات به چای کاران نداریم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.