سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» منتشر شد

کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» نوشته‌ی مهدی نورمحمدی و با مقدمه‌ی دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» که به زندگی و آثار خوشنویسان قزوین از قرن چهارم هجری تا دوران پهلوی می‏ پردازد، نخستین اثر مستقلی است که با نوشته‌ی مهدی نورمحمدی و مقدمه‌ی دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به چاپ رسیده است.

این کتاب در شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و ۲۲۰ صفحه به قطع رحلی با کاغذ گلاسه و رنگی با حمایت سازمان انرژی اتمی ایران چاپ شده است.
در این اثر که نگارش و تهیۀ تصاویر خطوط و کتیبه‌های آن ۱۰ سال به طول انجامیده است، کامل‌ترین شرح حال خوشنویسان قزوین ارائه شده و برای برای برخی از خوشنویسان همچون ملک محمد، مجدالکتاب شالی، شیخ علی سکاک، شیخ رضا عاملی و محمدعلی خیارجی برای اولین بار زندگی نامه تدوین شده، در حالی که تا پیش از این، در منابع قزوین شناسی و منابع کشوری، برای این شخصیت‏ها، زندگی نامه‏ای نوشته نشده و یا نامی از آنان به میان نیامده است.

علاوه بر این، برخی از خوشنویسان همچون محمدرضا قزوینی (نسخ نویس دوره فتحعلیشاه و محمد شاه قاجار)، محمدصادق (نستعلیق نویس عصر ناصری) و محمدطاهر (از پیروان شیوه ملک محمد) که از حلقه‏های مفقوده خوشنویسی قزوین به شمار می‏روند، برای اولین بار در این کتاب معرفی شده‏ اند.

چاپ نمونه خطوط منتشر نشده از خوشنویسان قزوین و تصاویر کتیبه‌های آثار تاریخی قزوین از ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.

از بعضی از خوشنویسان مانند محمدمهدی بن محمدزکی، حاج علی بابا، میرزا کاظم قزوینی، شیخ محمدعلی قزوینی، کلبعلی، حسین و محمدصادق به جز این کتیبه ‏ها اثر دیگری دیده نشده است و اگر این کتیبه‏‌ها نبود، نام و نشانی از آن خوشنویسان باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/ک

کتاب «زندگی و آثار خوشنویسان قزوین» در ۲۲۰ صفحه به چاپ رسید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.