به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای موسیقی کشور را در این گزارش بخوانید.
پنج سال بود که طرفداران همایون شجریان و علیرضا قربانی منتظر شنیدن آلبوم مشترک این دو خواننده بودند. انتظاری که بالاخره در اواسط آبان ۹۸ به پایان رسید و این اثر منتشر شد.
بسیاری تأخیر به وجود آمده در انتشار آلبوم را به دلیل وسواس در تولید آن میدانستند. اما حالا با انتشار آلبوم «افسانه چشمهایت» موجی از انتقادها نسبت به آهنگسازی و حتی خوانندگی این آلبوم در فضای مجازی شکل گرفته است.
اوج خوانی بخش اعظمی از این آلبوم است. بسیاری از مخاطبان نسبت به این موضوع اعتراض کردند و آن را گوش خراش دانستند! برخی هم نسبت به آهنگسازی و ملودی اثر انتقاد داشتند. این افراد، قطعات را شبیه به هم و خسته کننده عنوان کردند.
یکی از کاربران نوشته: «بعد از شنیدن آلبوم «افسانه چشمهایت» به این نتیجه رسیدم که با یک فاجعه روبرو بودم. انقدر بد نمیشد. آقایان هم ناامید کردن ما رو بلدند.»
دیگری نوشت: «آلبوم «افسانه چشمهایت» را خریدم و گوش کردم و عمیقاً به مسکن ضد سر درد نیاز پیدا کردم! این دیگه چی بود آقایان؟ همش داد، نعره، فریاد! به خدا موسیقی ما این نیست...»
کاربر دیگری نوشت: آلبوم «افسانه چشم هایت» مجموعهای از دادهای بی دلیل دو خواننده بی نظیر با ملودیهای کسل کننده و یکنواخت و شبیه به هم بود. دو خوانندهای که اصلاً و ابداً برای اثبات خودشان در تکنیک و آواز نیازی به دوئل بر سر خوب بودن نداشتند. افسانه چشمهایت آلبومی که دوستش نداشتم!
البته اینها فقط بخشی از انتقادها بودند.
ناگفته نماند که در میان انتقادها برخی به تمجید از آلبوم نیز پرداخته بودند. یکی از کاربران که از آلبوم خوشش آمده بود، نوشت: «صبح خود را چگونه آغاز کردید؟! قفلی زدم روی آلبوم افسانه چشمهایت عالیه... عالی هر آهنگ زیباتر از یکی دیگر، ممنون از تمام پدیدآورندگان این اثر جادویی و سحرانگیز»
اما نکته دیگری که امروز توجهها را به خود جلب کرد نوشته دختر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) درباره یکی از اشعار این آلبوم بود؛
پس از انتشار آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی که در آن شاعر یکی از شعرها هوشنگ ابتهاج معرفی شده، دختر او نوشت: «این شعر از سایه نیست!»
نشست رسانهای آلبوم «افسانه چشمهایت» همراه با مراسم رونمایی این اثر در تالار وحدت برگزار شد. در نشست خبری اصحاب رسانه به نحوه برگزاری مراسم اعتراض کرده بودند و نکته قابل توجه انتقاد اصحاب رسانه به کیفیت این آلبوم بود.
در ادامه نشست، مهیار علیزاده (آهنگساز) گفت: پنج سال زمان زیادی برای تولید آلبوم موسیقی است. انتشار خبر خوش همکاری علیرضا قربانی و همایون شجریان کار ما را سخت تر کرد؛ سعی کردیم با وسواس زیاد و دقت آلبوم را تولید کنیم. من خیلی صبر کردم که آلبوم منتشر شود و بیصبرانه منتظر بودم بازخوردها را ببینم. در ابتدای کار انرژی فراوانی داشتم، بعد از مدتی تولید آلبوم به حالت تعلیق درآمد اما نا امید نشدیم و راه خود را ادامه دادیم. پیشنهاد تولید این آلبوم را در ابتدا به علیرضا قربانی دادم و هر دوی ما برای خواننده دوم، همایون شجریان را انتخاب کردیم. هر هنرمند جاه طلبی دوست دارد بهترینها را در کنار خود داشته باشد. من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان را داشته باشم.
وی درباره چگونگی آوازخوانی این دو خواننده در آلبوم «افسانه چشمهایت» اظهار کرد: من پیشنهاد دادم و همایون هم پذیرفت که خوانندگان همه جا اوج نخواندند. یک جا همایون و جایی دیگر علیرضا آرام خواندند. قطعات این آلبوم اوج و فرود بسیار دارد. اگر آلبوم را کامل بشنوید، متوجه این موضوع میشوید. اگر اوجها در فضای مجازی منتشر میشود؛ دلیل بر این نیست که آلبوم فقط اوج دارد. انتخاب شعر آلبوم سخت بود و یکی از اشعار این آلبوم «افسانه» نیماست. این شعر ابیات زیادی داشت و من سعی کردم بعضی از آنها را به فراخور صدای خوانندگان انتخاب کنم. ما دو خواننده داشتیم که باید هر دو را در فضایی مناسب قرار میدادیم.
در ادامه، همایون شجریان درباره تجربه همکاری اش با علیزاده و قربانی گفت: من «حریق خزان» از علیزاده و قربانی را پیش از این ها شنیدم و دوست داشتم؛ همدلی لازم بین ما شکل گرفت. من برای آهنگسازی کمی نقطه نظر داشتم که اگر بود تا ۲۰ درصد کارها بهتر میشد. مثلا اگر موسیقی یک پرده پایینتر بود، تحریرها بهتر شنیده می شد و این حجم از اوج شکل نمیگرفت. برای فضا من هم تنوع در گام را نیاز میدیدم. به دلیل یک دستی و فرازهایی که به اوج میرسد، این آلبوم شاید به شما پاسخ خوبی ندهد. شاید با یکی دو ترک بیشتر انس بگیرید.
وی افزود: یک زمان کار بداهه بر عهده خواننده است که میتواند توان خودش را داشته و حس را منتقل کند. اینجا و در این آلبوم یک دست بودن یا تنوع داشتن کارها بر عهده آهنگساز است. من به مهیار افتخار میکنم و خیلی زحمت کشید.
علیرضا قربانی هم گفت: چیزی جز حس مشترک بین من و همایون، سبب همکاری ما در این آلبوم نبود. از قبل حس مشترک و علاقه متقابل بین ما برقرار بود. برای من این باهم بودن بسیار باعث شعف بود. همکاری دو خواننده علاوه بر تکنیک به نشانهای شنیداری فرهنگی هم ارتباط دارد. همدلی همه اعضا در تهیه چنین آلبومی مهم است. نوعی وحدت رویه برای همکاری لازم است که باعث درک متقابل میشود. ما سابقه فراوانی در اجرای ارکسترال نداریم؛ این سلیقه ای است. به اوج شنیدنها عادت نکردهایم و گوشمان به این سبک موسیقی آشنا نیست. در کارهای خارجی آنقدر اوجها بالاست و شبیه جیغ می شود که تعجب میکنید. ما این اوج خوانی را ایراد ندیدهایم و فقط کار متفاوتی انجام دادیم. ما در زمان ضبط قطعات عاشقانه برای هم انرژی میگذاشتیم؛ من و همایون با دغدغه کار می کردیم. با موضوعی که همایون درباره تغییر گامها گفت موافق هستم. شاید اگر کمی تغییر میدادیم، بهتر می شد. امیدوارم سرلوحه کارهای بعدی مهیار علیزاده باشد.
محمد الله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدرباره مجاز شدن فعالیت هنری معین زندی که به تازگی از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده است و خبر شایعات احتمالی مجاز شدن آرمین زارعی با نام هنریِ آرمین ۲AFM در فضای مجازی بیان کرد: در سال ۹۸ از معین زندی دو یا سه تک قطعه منتشر شده است و از سوی مراجع ذی صلاح تایید صلاحیت شده است.کارهایی که از این خواننده منتشر شده در گونه پاپ تولید شده است اما برای (آرمین زارعی) مجوزی صادر نشده است.
آئین رونمایی از آلبوم محمد رسول الله (ص)، دوشنبه ۲۰ آبان ماه از ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. این آلبوم با خوانندگی پیام عزیزی و فردین لاهور پور و به مناسبت فرارسیدن میلاد رسول اکرم (ص) تولید شده است.
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در سخنانی گفت: از پیام عزیزی تشکرمی کنم که با خلق این اثر، مسیر جدیدی در موسیقی عرفانی به وجود آورد. من معتقدم که اگر موسیقی به درستی در مسیر خود حرکت کند، عرفانی خواهد بود. کمااینکه مولوی اینگونه عمل کرد. مرکز موسیقی حوزه هنری از این کارهای ارزشمند استقبال میکند.
وی افزود: ما توفیق داشتیم آلبوم دیگری در موسیقی عرفانی برای اربعین تولید کنیم. افتخار میکنم که دو آلبوم در زمینه موسیقی عرفانی تولید کردیم. امیدوارم این آلبومها مورد توجه قرار بگیرد. در این روزها که با افول درک موسیقیایی مواجه هستیم، بیش از پیش به چنین آلبومهایی نیاز داریم. "
پرفسور امین از پژوهشگر و فیلسوف در ادامه برنامه بیان کرد: موضوع این آلبوم موسیقی عرفانی است. موسیقی در گذشته ریشه در فلسفه داشت. موسیقی با فلسفه مرتبط است. به این دلیل فارابی در حوزه موسیقی کتاب نوشته است. موسیقی عرفانی کردی یکی از اصیلترین موسیقیهای ماست. بسیار خوشحالم که این آلبوم تولید و رونمایی شد. از آن مهمتر اشعاری که برای این آلبوم انتخاب شده از لحاظ ادبی و محتوایی از اعتبار و ارزش برخوردار است.
اجرای دو قطعه بی کلام با گروه دف نوازان ماهور بخشهای دیگر برنامه بود.
انتهای پیام/