سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درختان مناسب کاشت متناسب با اقلیم خراسان رضوی

شرایط اقلیمی هر شهر، تعیین‌کننده‌ي نوع فضای سبز حاکم بر آن شهر به شمار می‌رود و در هر منطقه نیز بر اساس شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن منطقه نیز در سطح گسترده و وسیعی کاشت می‌شود.

محمود روشندل سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:  نوع درختان مورد نظر جهت کاشت با توجه به اقلیم در عرصه‌های منابع طبیعی به شرح زیر است:
 
ارتفاعات بالای ۸۰۰ متر:گونه ارس، جونی پروس

اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا است و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی می‌باشد. این درخت دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است و در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است، چنان‌که آسیب انگل‌ها تنها موجب دیسه مندی این گیاه و تنوع رخ و ریخت تنه و شاخه‌های آن شده‌اند که این خود به زیبایی و گوناگونی اشکال اُرس در گذر میلیون‌ها سال تکامل یافنه است.

در میوه‌های سرو کوهی به مقدار جزئی پیرو اکسالیک اسید و چند اسید دیگر و کمی قند و در حدود ۰٫۸  ۱٫۲ درصد اسانس یافت می‌شود گونه‌های این جنس قادرند سرمای شدید و خشکی هوا را به خوبی تحمل نمایند.

مشخصات گیاهی: درختچه‌ای هستند سوزنی برگ، همیشه سبز، هم به شکل رونده و هم ایستاده که از لحاظ رشد رونده‌ها به ترتیب نقره ای، سرطلایی، مخصوص و ابلق (مش) کند رشد بوده و ایستاده‌ها از لحاظ، کند تا متوسط می‌باشند که هر کدام آن‌ها دارای رنگ، بافت و فرم خاصی است.

تکثیر آن بیشتر از طریق بذر در فروردین و قلمه در اواخر شهریور و مهرماه می‌باشد.

شرایط محیطی و کاربرد آن: در خاک‌های معمولی با نیاز آبی متوسط، مکان‌های آفتابی با آب و هوای معتدل مرطوب و تاحدی سرد رشد می‌کنند.

این گیاه به دلیل کند رشد بودن، رنگ و فرم خاصی که دارند از رونده‌ها به عنوان پوشش در باغ‌های صخره‌ای و پارک ها، سطوح شیب دار بلوارها، میادین، به صورت تکی یا ترکیبی کاربرد زیادی دارد و جونی پروس‌های ایستاده به صورت تکدرخت در پارک ها، ویلاها، میادین، پرچین یا خطوط نواری استفاده می‌شود.
 
و در ارتفاعات پایین‌تر بسته به نوع خاک و شیب اراضی گونه‌های کاج، سرو نقره‌ای، ارغوان، سیاه تلو، لیلکی، شیر خشت، آیلان (عرعر)، سنجد، توت، عناب، پلاخور، که همه گونه‌های قید شده دارای نیاز آبی کم می‌باشند.
 
انتهای پیام//ز.ق
 

گونه های کاشت درختان در ارتفاعات  با توجه به نوع  اقلیم 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ابراهیمی
۰۸:۵۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
درختان سوزنی به درد منطقه ی خشک خراسان نمیخورند.
توت، چنار ، سپیدار ، گردو مناسب هستند که اکسیژن خوبی تولید می کنند و برای محیط زیست گیاهی و جانوری اطرافشان مفید هستند.