سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاوشگر هایابوسای ۲ به سوی ماموریتی جدید ارسال می‌شود

پس از اتمام جمع آوری نمونه‌ها از سیارک ریوگو، کاوشگر هایابوسا نمونه‌ها را تا نزدیکی مدارکره زمین می‌آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کاوشگر هایابوسای ۲ پس از جمع آوری نمونه از سیارک ریوگو از روز سه شنبه درمسیر بازگشت به کره زمین قرارگرفته است. این کاوشگر حاوی محموله‌ای از سنگ‌های گرانبهای فضایی است که دانشمندان در انتظار دریافت و شروع مطالعه‌ها بر روی آنها هستند. این کاوشگر در دسامبر ۲۰۱۴ برای کشف و نمونه برداری از سیارک ریوگو به فضا پرتاب شده و شامل چندین ربات کوچکتر بود که بر روی سیارک برای نمونه برداری فرود آمدند.
 

به گفته کارشناسان سفر کاوشگر هایابوسا برای بازگشت به کره زمین حدود یک سال به طول می‌انجامد و اواخر سال ۲۰۲۰ به زمین می‌رسد. کاوشگر هایابوسا با سرعت از پیش تعیین شده ۹.۲ سانتی متر بر ثانیه در حال دور شدن از سیارک ریوگو است. سفر کاوشگر به سیارک ریوگو حدود سه سال به طول انجامید، اما دانشمندان امیدوارند سفر بازگشت آن کوتاه‌تر و حدود یک سال به طول بینجامد، زیرا از لحاظ موقعیت مکانی اکنون کره زمین و سیارک ریگو در فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر قرار دارند. کاوشگر هایابوسای ۲ برای رسیدن به سیارک ریوگو فاصله‌ای برابر با ۳۰۰ میلیون کیلومتری از زمین دور شده است. سیارک ریوگو در گویش ژاپنی به معنای کاخ اژدهاست.
 

ماموریت شش ساله هایابوسا حدود ۳۰ میلیارد ین هزینه دربر داشته است. پس از رسیدن به فاصله معینی از سیارک ریوگو، هایابوسا موتور یونی خود را روشن می‌کند تا سفر طولانی خود را به طور رسمی از تاریخ ۳ دسامبر به سوی زمین شروع کند. کپسول حمل شده به وسیله کاوشگر هایابوسای ۲ در منطقه‌ای بیابانی در کشور استرالیا فرود می‌آید و دانشمندان می‌توانند نمونه‌های سنگ و گرد و غبار سیارک را جمع آوری و به مطالعه بر روی آنها بپردازند.
محققان اعلام کرده اند بررسی داده‌های دریافتی از کاوشگرهایابوسای ۲ می‌تواند به آنها برای تخمین طول عمر سیارک ریوگو کمک کند. سیارک ریوگو یکی از مرموزترین سیارک‌ها درمنظومه شمسی است و به گفته دانشمندان زمان تشکیل آن در حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش همزمان با شکل گیری منظومه شمسی بوده است. برداشت نمونه از سطح سیارک ریوگو با شلیک گلوله‌هایی به سطح سیارک و از بین بردن پوشش گرد و غبار سطح در مدار آن به وسیله کاوشگر هایابوسا انجام شده است.
 

پیش‌تر درسال ۲۰۱۰ کارشناسان ژاپنی کاوشگر فضایی هایابوسا را به سیارکی کوچک ارسال کرده بودند و حال با دریافت نمونه‌ها از ماموریت هایابوسای ۲ امیدوار هستند به یافته‌های جدیدی درباره نحوه شکل گیری منظومه شمسی دست یابند. دانشمندان احتمال می‌دهند در نمونه‌های دریافتی از کاوشگر هایابوسا اثر‌هایی از موادی، چون کربن، مواد آلی و مولکول تشکیل دهنده آب بیابند. بنابر مطالعه‌های انجام شده، سیارک‌هایی که به دور خورشید درمنظومه شمسی گردش می‌کنند طول عمری بسیار طولانی‌تر به نسبت سیاره‌ها دارند.

منبع: space
انتهای پیام/

کاوشگری که نمونه خاک سیاره بیگانه را به مدار کره زمین می‌آورد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.