سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات هواداران مورالس علیه رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی به خشونت کشیده شد+ تصاویر

هواداران رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی در اعتراض به ادعای در اختیار گرفتن قدرت از سوی یکی از سناتور‌های این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، با گذشت چند روز از کناره گیری اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، هواداران او در اعتراض به اینکه «جنینه آنز» سناتور این کشور خود را رئیس‌جمهور موقت خواند، به خیابان‌ها ریختند که این اعتراضات با مداخله نیرو‌های امنیتی به خشونت کشیده شد.

در حالیکه هوادارن مورالس با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند، قانونگذاران هوادار رئیس جمهور مستعفی در تلاش هستند تا مشروعیت ریاست جمهوری آنز را به زیر سوال ببرند. پلیس ضد شورش بولیوی روز گذشته برای مقابله با هواداران مورالس، که تظاهراتی را به سمت کاخ ریاست جمهوری در لاپاز صورت داده بودند، به استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شد.

بنا به گزارش خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواداران مورالس فریاد «هم اکنون، جنگ داخلی» سر می‌دادند. تظاهرات اعتراضی هواداران مورالس در دیگر شهر‌های بولیوی از جمله «ال التو» و «ال چاپیر» نیز گزارش شد.

از سوی دیگر قانونگذاران وفادار به مورالس نیز جلسه کنگره برای به رسمیت شناختن ادعای آنز برای ریاست جمهوری را تحریم کردند و به این ترتیب مانع از کسب حد نصاب آرا برای رسمیت بخشیدن به ریاست جمهوری او شدند. بنا به گزارش‌ها روز گذشته پلیس مانع ورود برخی نمایندگان حامی مورالس به پارلمان شد.

اوو مورالس که به تازگی از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود، به دنبال افزایش اعتراضات به نتایج انتخابات مجبور شد از سمت خود استعفا کند. مورالس روز یکشنبه و در پی اعتراض مخالفان از سمت خود کناره‌گیری کرد. کشور‌هایی مانند روسیه و آرژانتین مخالفان در بولیوی را عامل انجام کودتا در این کشور اعلام کرده‌اند.

آنز معاون دوم سنای بولیوی روز سه‌شنبه در یک جلسه ویژه پارلمان که برای پذیرش رسمی استعفای اوو مورالس برگزار شده بود، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی اعلام کرد. دادگاه قانون اساسی بولیوی قانونی بودن انتقال قدرت را تأیید کرد. بر اساس خبرها، نظامیان بولیوی نیز از وی اعلام حمایت کرده‌اند.

ونزوئلا، کوبا، مکزیک و نیکاراگوئه وقایع در بولیوی را– که با تظاهرات خشونت‌آمیز، حمله به مقامات، حوادث آتش‌سوزی و اشغال ساختمان‌ها همراه بود- کودتا توصیف کرده‌اند. روسیه نیز گفته است که اقدامات مخالفان شبیه یک «کودتای هماهنگ شده» بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.