سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانش آموزان باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنند/لزوم ترغیب دانش آموزان برای انجام کارهای گروهی و تیمی

رویکرد‌های نظام آموزش پرورش در سال‌های اخیر تغییرات قابل ملاحظه و ارزشمندی داشته است.

مینو علی اصغری کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هویت یک کشور است گفت: هر جامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایه‌های هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد؛ توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیاز‌های متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشه‌های دانش آموزان گسترده‌تر از گذشته کرده است.
 
او تصریح کرد: رویکرد‌های نظام آموزش و پرورش در سال‌های اخیر تغییرات قابل ملاحظه و ارزشمندی داشته که مبین این واقعیت است که در این زمینه نیازسنجی، مطالعه و تحقیقات اصولی صورت گرفته است؛ اضافه شدن کتاب‌های تفکر و سواد رسانه‌ای که برای فرهنگ سازی استفاده‌ی درست از فضای مجازی است. محتوا‌هایی همچون پیام شناسی، زوایای پنهان پیام، تحلیل فیلم، مخاطب منفعل نبودن در برابر آنچه که طراحان پیام قرار است به خورد اندیشه‌ی افراد بدهند و .. را متذکر می‌گردد.
 
 
کارشناس ارشد علوم تربیتی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید به سمت خلاقیت و کار گروهی حرکت کنند گفت: کتاب های ارزشمندی در این زمینه نوشته شده و یکی از این کتاب های ارزشمند، کارآفرینی و مدیریت گروهی است که با مفهوم زیبای هم افزایی (سینرژی) آغاز و دانش آموزان را از همان ابتدا به کار گروهی و تیمی، همچنین به خلاقیت و ایده پردازی ترغیب می‌کند. شروع کتاب با فعالیت برج روزنامه است که حتما باید به صورت گروهی انجام شود و فضای کلاس را برای دانش آموزان بسیار شاد، جذاب و رقابتی می‌کند.
 

علی اصغری افزود: اما در این زمینه چند نکته قابل تامل است، اینکه محتوا‌های خوب، معلمان خوب و توانمندی را نیز طلب می‌کنند، اما به نظر می‌رسد در برخی مدارس به جای بها دادن به این دروس، ریاضی و فیزیک را ارجح دانسته و زمان این کتاب‌های مهم را به دروس دیگر می‌دهند.
 
کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: نکته‌ی دوم اینکه زمان ارائه‌ی اینگونه دروس کمی دیر است؛ کودکان ما از سال‌های نخست با فضای مجازی و مقوله‌ی هویت جنسی در چالش هستند؛ ارائه‌ی این محتوا در دوره دوم متوسطه بسیار دیر است به ویژه درس مدیریت خانواده که در سال آخر دوره‌ی متوسطه جای تامل زیادی دارد. این کتاب باید دو بخش شود و بخشی از آن از سال ششم ابتدایی تدریس شود.
 

علی اصغری افزود: امیدواریم همچنان که آموزش و پرورش به محتوای خوب توجه کرده است؛ ضعف نیروی انسانی و تاخیر در ارائه‌ی مطالب را نیز جبران نماید.
 
 
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

دانش آموزان باید به کارگروهی ترغیب شوند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.