سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوغات سنگی مشهد را بشناسید/ دمیدن روح هنر بر سنگ

خیلی از سوغاتی های مشهد معمولا به شهرهای خراسان رضوی تعلق دارد اما تنها سوغاتی که خاص مشهد است، هرکاره تراشی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خیلی از زائران مشهد در گذشته وقتی به پارک کوهسنگی مشهد می‌رفتند غرفه‌های فروش دیگ‌های هرکاره را در اطراف این پارک می‌دیدند، آن دسته از زائران که طعم دیزی‌های خوشمزه در این دیگ‌ها را چشیده بودند، آن را به عنوان سوغات برای شهر خود می‌بردند. در آن زمان هرکاره تراشی فقط محدود به ساختن دیگ بود. اما در سال‌های اخیر هنرمندان مشهدی دست به کار شدند و با تلفیق سنگ تراشی با هنر، آثار زیبایی را ایجاد کردند. آثاری که می‌تواند به عنوان یک سوغات اصیل ایرانی خاص مشهد مطرح باشد.


مرکز آفرینش های هنری خانه ملک زیر نظر میراث فرهنگی خراسان رضوی از مراکزی است که آثار سنگ تراشان را ارائه می دهد.زهرا تندکار مدیر مرکز هنری خانه ملک می‌گوید: سنگ سرپانتین، ماده اصلی در هنر سنگ تراشی است. این سنگ، سنگ نرم و مقاوم در برابر آتش است که از معادن سنگ در مشهد به دست می‌آید و به دلیل اینکه معدن سنگ سرپانتین در ایران فقط در مشهد وجود دارد، در سایر شهر‌های کشور این نوع هنر سنگ تراشی وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد:در گذشته از این سنگ فقط دیگ‌های هرکاره تولید می‌شد، اما از سال‌ها پیش یکی از هنرمندان این مرکز، مشبک کاری را بر روی سنگ هرکاره آغاز کرد و سپس هنر نگارگری و سیاه مشق را بر روی بدنه سنگ‌های هرکاره ایجاد کرد.

مدیر مرکز هنری خانه ملک می‌گوید: همچنین هنرمندان این مرکز، مرصع کاری را روی این سنگ‌ها آغاز کردند و با افزودن سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و چرم روی نقش‌های آن، این هنر سنگی را بسیار شکیل و ارزشمند کردند.


تندکار ادامه داد: اکنون کارگاه سنگ تراشی این مرکز بسیار گسترش یافته و به دلیل نیاز به فضای بیشتر، کارگاه بزرگی برای هنرمندان این رشته در شهر توس ایجاد شده است.


مدیر مرکز هنری خانه ملک می‌گوید: میراث فرهنگی با برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در شهر‌های مختلف، آثار هنری سنگی این شهر را معرفی می‌کند.

تندکار ادامه می‌دهد: در فروشگاه خانه ملک و سایر فروشگاه‌های میراث فرهنگی در سطح شهر مشهد، آثار هنرمندان سنگ تراش را برای فروش ارائه می‌دهد.


انتهای پیام//م. م
 
 

هرکاره تراشی، صنایع دستی خاص مشهد

برچسب ها: گردشگری ، صنایع دستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.