سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی پاییز به رنگ سرخ درآمد + فیلم

باغات انار بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی بهشهر را به رنگ سرخ درآورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،پاییز در مازندران زمانی آغاز می‌شود که یاقوت‌های سرخ به طور کامل رسیده و پر آب و سرخ بر سر شاخه ایستاده، انتظار دستان مهربانی را می‌کشند تا از روی شاخه برداشته و به مرحلۀ بعدی زندگی خود وارد شوند.

پاییز در شرق مازندران با زنبیل‌های انار آغاز می‌شود با باغ‌های آسمانی و سرخ، با شاخه‌هایی که صد‌ها دانه یاقوت از آن‌ها آویزان شده و دست‌های خواهش رهگذران را به سوی خود می‌خوانند انار‌های ترک خورده انار‌هایی که به دلیل درشتی و آبدار بودنشان به انار یاقوتی معروف شدند.
 

بهشهر قطب انار شمال

در خاک پهناور ایران زمین، اقلیم‌های متفاوتی داریم و به همین دلیل انواع و اقسام انار، در این خاک پاک به عمل می‌آید. گل انار بهشهر یکی از انواع انار‌های ایران است که نام و آوازه بسیاری دارد.

رقم شیرین گل انار درختی است با باردهی زیاد، میوه‌ای متوسط و به رنگ سرخ و زودرس که طعم شیرین و دلچسب آن هم باعث بازار پسندی بیشتر این نوع انار شده است.

شهرستان بهشهر دارای بیش از ۱۴ هزار هکتار باغات انار است که از این مقدار ۱۲ هزار هکتار گونه‌های مختلف انار ترش در میانکاله و حدود ۲ هزار هکتار انار به صورت باغ در سطح شهرستان پراکنده است.

 حسامی یکی از ۹۰۰ باغدار انار شهرستان بهشهر است که این روز‌ها در باغ ۲ هکتاری خود در حال برداشت انار است.

او درباره انواع انار‌های موجود در باغ می‌گوید: در این باغ ۶ نوع انار کاشته ایم که بهترین نوع آن گل انار است. گل انار طعم شیرینی دارد و نسبت به باقی انار‌ها فروش بهتری دارد.
 

برداشت انار از مهر ماه آغاز می‌شود و از مهمترین مزایای انار این شهرستان پرورش ارگانیک آن است بطوری که ۹۰ درصد انار‌های این شهرستان و میانکاله به صورت ارگانیک یا بدون استفاده از هیچگونه کود و سم شیمیایی به بار می‌نشیند.

۳۵ هزار تن انار امسال از باغات مازندران برداشت و بیشتر انار‌ها پس از چیده شدن راهی بازار شدند. بازار تره بار بهشهر پر شده از نیسان‌های آبی که یکی پس از دیگری جعبه‌های انار را بار می‌زنند و راهی استان‌های دیگر می‌شوند.
 

یکی از رانندگان در این باره می‌گوید: انار‌های بهشهر را از میادین تره بار خریداری می‌کنم و به استان‌های تهران و البرز می‌برم.

ترش و شیرین انار

بساط رنگارنگ انار فقط به بازار ختم نمی شود. دانه‌های سرخ انار پس از چیدن به دست بانوان مازندرانی فرآوری می‌شوند.

 میری یکی از بانوان بهشهری که چند سالی است همراه با همسایه‌های خود انار‌ها را از بصورت سنتی و دسته جمعی فرآوری می‌کنند. او می‌گوید: بعضی از انار‌ها را پس از چیدن از درخت ریسه بندی می‌کنیم تا پوستشان خشک شود و تا زمستان سالم بمانند، اما باقی انار‌ها را به رب انار که یکی از فرآورده‌های پرمصرف این میوه است تبدیل می‌کنیم. به این ترتیب که آب انار را جوشانده تاغلیظ شود و به عنوان چاشنی به خصوص در خورش فسنجان و آش و تهیه زیتون پرورده مورد استفاده قرار می‌دهیم. البته این رب می‌تواند ترش و یا شیرین باشد که با افزودن کمی شکر و یا آب نارنج و یا آب غوره این مزه‌ها تغییر خواهند کرد.
 

همه اجزای انار از برگ درختان، شکوفه، پوست، پی داخلی، دانه، آب انار  خواص درمانی و دارویی دارد و براساس نظر کارشناسان دانه انار دارای روغن بسیار مفیدی است که اکنون در تولید لوازم آرایشی و همچنین برخی از صنایع کاربرد دارد.

۲۸ گونه انار ایران در مازندران وجود دارد که ۱۶ گونه آن مختص شهرستان بهشهراست. انار بهشهر از جمله انار‌هایی است که دارای ماندگاری بسیار بالا است و در شرایط مختلف با محیط سازگاری دارد. پسمی توان با برنامه ریزی مناسب در جهت بازاریابی داخلی و خارجی توسط سرمایه گذاران زمینه اشتغال جوانان نیز فراهم شود.

قنبری مدیر جهاد کشاورزی بهشهر درباره بازار انار بهشهر در کشور می‌گوید: خوشبختانه انار بهشهر از جمله انار‌های شناخته شده در بازار داخل است که در فصل فروش در هر منطقه‌ای از ایران با نام انار بهشهر موجود است.

او ادامه داد: مهمترین ارقام موجود در بهشهر؛ انار شیرین، شکر، ملس، ترش، ساوه نار بهشهر، کابدار شیرین، کابدار ترش، ترش گلی نار، شیرین گلی نار، سیاه نار، کلبادنار، لمسری نار، وحشی جنگلی ترش، انار زینتی و انار خودروی میانکاله است.

از مهمترین مراسم‌هایی که انار در آن حضور پررنگی دارد شب یلداست. مراسم ایرانی که در پایان فصل پاییز برگزار می‌شوندو انارهمیشهدر آن حضور دارد.

گزارش از سارا فرهمند راد
 
انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.