سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب خبر داد؛

برگزاری طرح پاییزه کتاب با همکاری شهرداری تهران/ ۷۰ سازمان و نهاد در برگزاری هفته کتاب مشارکت کردند

نشست خبری هفته کتاب با حضور حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری هفته کتاب صبح امروز در سرای اهل قلم با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب برگزار شد.

در این مراسم نیکنام حسینی پور دبیر هفته کتاب، با اشاره به طرح پاییزه کتاب گفت: طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب همزمان با هفته کتاب آغاز شد، اما متاسفانه امسال به دلیل اینکه چشم انداز روشنی در حوزه فرهنگ وجود ندارد، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که طرح پاییزه کتاب برگزار نمی شود. خود ما رایزنی با سازمان ها، نهادها و بنگاه های مختلف را آغاز کردیم و در جلسه ای که با معاونت اجتماعی شهرداری تهران داشتیم، این نهاد قبول کرد که طرح پاییزه با مشارکت شهرداری تهران از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه با مشارکت شهرداری تهران و با تخفیف ۲۰ درصدی برگزار شود.

او افزود: اگر نهادهای دیگر امکان مشارکت در طرح پاییزه را دارند، آمادگی داریم زیرساخت آن را فراهم کنیم. طرح های فصلی خانه کتاب جزو عادلانه ترین طرح هایی بود که در آن یارانه به مصرف‌کننده داده می‌شد. به دلیل همفکری که با کتابفروشان داشتیم، روزهای برگزاری این طرح از یک ماه به بیست روز و ده روز تقلیل یافت.

دبیر هفته کتاب با اشاره به اینکه کتابفروشان از ما خواستند مخاطبان کتاب را به خرید کتاب از کتابفروشی‌ها عادت ندهیم، بیان کرد: در تخصیص یارانه به استان‌ها دست و دلبازی داشتیم؛ چون شرایط اقتصادی استان‌ها متفاوت است. با استانداری‌ها برای اجرای طرح پاییزه کتاب صحبت کردیم و از فردا هر استانی که برای برگزاری طرح پاییزه کتاب اعلام آمادگی کند، موسسه خانه کتاب زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کند. چون یارانه طرح‌های قبلی را خود وزارت ارشاد تامین می‌کرد، طی چند طرح رویکرد ما حمایت از کتاب‌های تالیفی بود و در عمل تفاوت بسیار معناداری بین این دو وجود نداشت. امسال، چون شهرداری تهران اعتبار طرح پاییزه کتاب را تامین می‌کند، مطالبه کتابفروشی‌ها هم همین بود که میزان تخفیف برای کتاب‌های تالیفی و ترجمه یکسان باشد؛ چون تفاوت تخفیف‌ها در سیستم حسابرسی اختلال ایجاد می‌کند. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم همه تخفیف‌ها ۲۰ درصد باشد.

حسینی پور ادامه داد: با توجه به اینکه چشم انداز روشنی در حوزه فرهنگ وجود ندارد، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست برنامه‌ها را اولویت بندی کنیم. اینجا سیاست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نمایشگاه‌های استانی کتاب برگزار شود یا نه. علاوه بر پیگیری‌های خانه کتاب مطالبه تشکل‌های نشر هم برای برگزاری طرح پاییزه کتاب اهمیت دارد. برگزاری طرح‌های فصلی خانه کتاب هزینه چندانی ندارد، اما می‌تواند مردم را به کتابخوانی تشویق کند. این هزینه در برابر هزینه‌هایی که در سطح کشور رخ می‌دهد، زیاد نیست. شاید یکی از مهمترین طرح‌های ما، همین طرح‌های یارانه‌ای است. میزان هزینه برگزاری هفته کتاب پس از برگزاری آن اعلام خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به سیلی که در ابتدای امسال در کشور جاری شد و خسارتی که به کتابفروشی ها وارد آمد، بیان کرد: قرار شد طرح همت عالی برای کتابفروشی های مناطق سیل زده در تهران برگزار شود. شهروندان تهرانی می توانند با خرید کتاب های آب گرفته به کتابفروشی های مناطق سیل زده کمک کنند. به زودی امکان اجرای طرح در زیر پل کریم خان فراهم می شود.

او با اشاره به مشارکت ۷۰ سازمان و نهاد در برگزاری هفته کتاب تصریح کرد: در زمینه مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌ها در برگزاری هفته کتاب بیست درصد رشد داشتیم. برخی از این سازمان‌ها نهاد‌های دولتی مرتبط با حوزه کتاب، برخی تشکل‌های مردمی و برخی سازمان‌هایی مثل وزارت جهاد کشاورزی هستند که عملا با حوزه کتاب ارتباط سازمانی ندارند. رویکردمان این است به سمت مشارکت مردمی در برگزاری هفته کتاب برویم. از سال گذشته برگزاری هفته کتاب را در پایتخت کتاب ایران نهادینه کردم؛ امسال افنتاحیه در یزد برگزار می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در همین شهر مراسم تجلیل از کتابداران را برگزار می‌کند. بحث‌های مختلفی درباره انتخاب شعار هفته کتاب در شورای سیاستگذاری هفته کتاب شد و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که شعار سال گذشته را برای هفته کتاب امسال انتخاب کنیم. این شعار می‌تواند با توجه به همزمانی هفته کتاب با میلاد پیامبر حال خوشی را به جامعه تزریق کند.

دبیر هفته کتاب با اشاره به نام‌های هفته کتاب بیان کرد: روز‌های هفته کتاب به نام‌های کتاب و پایتخت، کتابخانه کانون فرهنگی محله، کتاب معجزه پیامبر، وقف کتاب و ترویج کتابخوانی، مدرسه کتاب محور و دانش آموز کتابخوان، کودک کتاب آینده، کتاب مبنای تمدن، کتاب رسانه و فضای مجازی و کتابفروشی پاتوق فرهنگی نامیده شد. بحث وقف در کتابخوانی اهمیت زیادی دارد. برای همین با سازمان اوقاف در حوزه کتابخوانی مکاتباتی داشتیم. هرچه بتوانیم در زمینه کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنیم در آینده می‌توانیم نسلی کتابخوان داشته باشیم. مدرسه‌ای که کتاب محور باشد، می‌تواند دانش آموزانی فهیم تربیت کند.

حسینی پور تصریح کرد: ۱۲ کشور از جمله ترکیه، مجارستان، آلمان، بلاروس، پاکستان و اوگاندا همزمان با هفته کتاب در ایران، برنامه‌هایی را در حوزه کتاب از جمله رونمایی از کتاب‌های ترجمه شده ایرانی به زبانشان برگزار می‌کنند. با همکاری رادیو فرهنگ آنونس هفته کتاب را تهیه کردیم. از جمله برنامه‌هایی که در هفته کتاب برگزار می‌شود، همایش ادبیات کودک و نوجوان با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، مسابقه پوپک دانا و رونمایی از جلد دوم تاریخ نشر ایران خواهد بود.

در این مراسم رجایی دبیر جشنواره صفحه خیال در خصوص این جشنواره که در هفته کتاب برگزار می‌شود، گفت: چشنواره ملی کناب در صفحه مجازی با عنوان صفحه خیال پیرامون مدیریت و تولید محتوا در فضای مجازی برگزار می‌شود. در این جشنواره به حوزه‌های مختلفی که به کتاب مجازی می‌پردازد و چالش‌های این حوزه از جمله فرهنگ کتابخوانی توجه می‌شود. جشنواره در محورهای اقتصاد کتاب مجازی، کنشگران فرهنگی در فضای مجازی، فن آوری نوین و صنایع خلاق و پژوهش درباره کتاب در فضای مجازی برگزار می شود.

در این مراسم علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه، با اشاره به اینکه در هجدهمین دوره برگزاری جشنواره کتاب و رسانه رکورد تعداد آثار شرکت کننده شکسته شد، اظهار داشت: این می‌تواند نشانه قابل تاملی باشد. تعداد آثار ارسالی به مرز هزار اثر از حدود ۴۰۰ شرکت کننده رسید. حدود ۷۵ درصد آثار دریافتی به مرحله دوم داوری رسیدند. در بخش دیداری و شنیداری و خبرگزاری‌ها و رادیویی شهرستان‌ها هم رشد داشتیم و جای خوشحالی مضاعف دارد، اگر این رشد را در مطبوعات استانی هم ببینیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
اطلاع رسانی عالی