او بیان کرد: در سال ۹۸ برای داخلی سازی حدود ۶۸ قطعه قرارداد امضا شده است. حدود ۳۲ قطعه به تولید انبوه رسیده و ۷ قطعه دیگر به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. در سال ۹۹ نیز برنامه ریزی شده تا حدود ۲۲۱ قطعه دیگر نیز به خودکفایی برسد، اگر این پروژه اتمام پیدا کند خودروسازان در ارزآوری به صرفهجویی خواهند رسید.
بهنیا ادامه داد: خودکفایی در داخلیسازی قطعه، فقط برای یک گروه خودروسازی حدود هزار و ۲۰۰ یورو برای هر خودرو صرفهجویی ارزی خواهد داشت. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایهگذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعهسازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمیآیند.
بیشتر بخوانید: رفع مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان تا پایان بهمن/ آغاز تحویل خودروهای پیشفروش شده در آینده نزدیک
سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: حدود سه هزار میلیارد تومان به یکی از خودروسازان مجوز پیش فروش صادر شده است، اما با توجه به وضعیت بازار این فروش غیر منطقی است چرا که ممکن است برگشت نقدینگی طولانی شود.
او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است، تمام فعالیت در این کار را تحت شعاع قرار داده است.
بهنیا درباره قاچاق قطعات خودرو گفت: هم اکنون حدود ۲۰ درصد قطعات خودرو بومی سازی شده اند و مابقی قطعات در بازار قاچاق یا وارداتی است. متأسفانه راهی برای کنترل قاچاق در کشور وجود ندارد.
سخنگوی انجمن قطعه سازان درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم میشود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدتها در انبار وجود داشتهاند در بازار عرضه شود.
بهنیا با اشاره به راهکارهای موجود برای بحرانهای کشور گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین نیاز داخل را داشته باشد.
او گفت: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر نقدینگی مورد نیاز تامین شود میتوان این ظرفیت را به ۶۰ درصد افزایش داد.
انتهای پیام/