سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالی ۵ طوفان حاره‌ای در شمال اقیانوس هند تشکیل می‌شود

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از سال ۲۰۰۰ تا امروز به طور میانگین سالی پنج طوفان حاره‌ای در شمال اقیانوس هند تشکیل شده که تقریبا یکی از این طوفان‌ها در محدوده تأثیرگذار بر سواحل استان شکل گرفته است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:   این پدیده یکی از مخرب‌ترین پدیده‌های هواشناسی به شمار می‌رود که قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

او  افزود: تا آبان امسال حدود پنج تا شش طوفان حاره‌ای در شمال اقیانوس هند تشکیل شده است که سه مورد از آن‌ها تا محدوده عرض ۲۰ درجه شمالی پیشروی و سواحل استان را درگیر کرده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیشترین تأثیر طوفان‌های امسال مربوط به طوفان کیار است که سبب شد دریای عمان به شدت مواج شود و ارتفاع موج در بندر چابهار به حدود ۳.۵ متر برسد. این امواج موجب بروز خسارت به برخی تأسیسات ساحلی استان شد به طوریکه مسئولان محلی میزان این خسارات را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

حیدری ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز طوفان‌های «گونو و فت» موجب بروز خسارت‌های زیادی به تأسیسات جنوب استان شدند که در این میان هواشناسی نیز ساختمان ایستگاه سینوپتیک بندر گواتر را از دست داد. همچنین به ساختمان هواشناسی چابهار نیز خساراتی وارد شد.
او  خاطرنشان کرد: همین تأثیر مخرب طوفان‌های حاره‌ای بر سواحل جنوب کشور سبب شد تا پیگیری‌های سازمان هواشناسی برای عضویت ایران در کمیته طوفان کشور‌های حاشیه اقیانوس هند به نتیجه برسد و ما هم عضو این کمیته شویم.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: نخستین فایده‌ای که این عضویت برای کشور دارد، انتخاب نام‌های ایرانی برای طوفان‌های شمال غرب اقیانوس هند است که ۲۱۳ نام پیشنهادی ایرانی نیز پذیرفته شده است.

حیدری در ادامه گفت: تعدادی از این اسامی نظیر «سواس، گاندو و هامون» بومی سیستان و بلوچستان است که به پیشنهاد اداره هواشناسی دریایی چابهار ارسال شده و انتظار می‌رود از سال آینده بتدریج اسامی پیشنهادی ایران برای نامگذاری طوفان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او تصریح کرد: به طور کلی برای نامگذاری طوفان‌های حاره ای، اسامی پیشنهادی بطورمشترک در کمیته‌های طوفان کشور‌های حاشیه اقیانوس‌های دنیا و کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد موسوم به ESCAP بررسی وتعیین می‌شود.

چند ماه پیش ایران توانست برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر به عضویت شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی درآید تا در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های این نهاد بین المللی ایفای نقش کند.

انتهای پیام/ع

۵ طوفان حاره‌ای در شمال اقیانوس هند

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.