سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقتدايی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیام گام چهارم کاملا برای اروپا شفاف است

كارشناس سياست خارجی گفت: ایران با گام چهار به اروپا نشان داد که اقدام شتابزده انجام نمی دهد.

عباس مقتدایی تحلیلگر  و كارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح اقدام اخیر ایران مبنی بر عملیاتی كردن گام چهارم اظهار كرد:گام‌های پی در پی جمهوری اسلامی ایران  با زمان بندی های در نظر گرفته شده، نشان دهنده این است که كشورمان از یک سو تمایل به حفظ برجام و معاهدات بین الملی داشته   و از سویی دیگر بیانگر گلایه و اقدام  متقابل در جهت رفع ناکامی‌های برجام است.

او ادامه داد: گام‌هایی که در چند مرحله برداشته شده است نشان می‌دهد که دولت آقای روحانی از عملکرد طرف‌های برجام ناامید شده و به دنبال اقدام متقابل  می‌باشد. در این گام با توجه به اقدامات فنی و افزایش توان بهره مندی ایران از فناوری صلح آمیز هسته‌ای كه واکنشی است به بی تفاوتی و بدعهدی غربی‌ها و دور شدن گام به گام از انجام تعهداتی که طرف  های اروپایی تاكنون نسبت به انجام  هیچ یك از آنها اقدام نكرده است.

مقتدایی عنوان كرد: پیام مشخص دولت ایران به دنبال اجرای فاز چهارم كاهش تعهدات خود در برجام به  طرف های اروپایی‌ این است که اقدام شتاب زده انجام نمی‌دهد، و  فرآیند تعهد در برابر تعهد، بی تعهدی در برابر بی‌تعهدی را به عنوان یک اصل پذیرفته شده مورد توجه قرار می‌دهد البته حجم فعالیت‌های متقابلی که ایران در برابر بی‌ تفاوتی اروپا انجام داده است  به خصوص در گام اول  نتوانسته قبل اروپا را سر خط بیاورد و گام سوم نیز  مسالمت آمیز بوده و به گونه‌ای عمل  شد که اروپا مجبور به انجام تهداتش در قبال برجام شود و ایران از برداشتن  گام چهارم  صرف نظر كند.

او تصریح كرد: به نظر می‌رسد  با وجود  تاثیر گذاری گام چهارم، اروپایی‌ها  اراده ای جهت انجام  اقدام سریع و مورد نظر ایران  نخواهند داشت.در مجموع گامی که برداشت شده است رو به جلو محسوب می‌شود به دلیل  اینکه می تواند دست و پای بسته شده ایران  را باز كند ، اما به نظر نمی رسد  اروپایی ها  با وجود برداشتن این گام  تمایل به انجام تعهدات یازده گانه  خود داشته باشند.

كارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تحولات آتی در روابط دیپلماتیك میام ایران و كشورهای طرف برجامی همچنین سرانجام اینستكس  خاطر نشان كرد:اروپایی‌ها در ابتدای خروج آمریکا ژست انجام تعهد و جبران خروج آمریکا را گرفتند، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد این است که اروپا استقلال لازم برای رویارویی با آمریکا و  توانمندی انجام فعالیت‌های مستقل در سطح سیاست خارجی را ندارد.اروپا دچار برخی از مشکلات داخلی است انگلیس و خروج از اتحادیه اروپا، فرانسه و ناآرامی‌های داخلی و برخی از کشور‌های دیگر که هرکدام موانع و مشکلاتی دارند در عمل نتوانستند به عنوان مجموعه‌ای مستقل که دارای سیاست خارجی واحد است عمل کنند.

او در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته با جانبداری از برخی کشور‌های اروپایی و یا شخصیت‌ها و سیاست مداران اروپایی به این سردرگمی  و عدم هماهنگی در سیاست خارجی دامن زده است، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده نیز که اروپا درگیر حوادث داخلی است و عملا نمی‌تواند در سطح سیاست خارجی پاسخگوی مطالبات ایران باشد، بایدهرچه منطقی‌تر با سرعت افزون‌ از قبل همچنین با دقت بیشتر متناسب با تعهدات و حقوق بین الملل بتوانیم از چنگ قرار داد‌های یک طرفه‌ای که نمی‌تواند پاسخگوی ملت ایران باشد و تحت تأثیر اروپایی‌هاست  به تعبیر درست آزاد شویم، منافع بیشتری را به دست آورده‌ایم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز سه شنبه چهاردهم آبان ماه با حضور در کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: کارخانه‌هایی که ما معمولا افتتاح می‌کنیم یا فولاد است یا مس و پتروشیمی و از این قبیل است، اما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است. رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز (سه شنبه)به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.