سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح كرد؛

گام چهارم واکنش منطقی تهران به بدعهدی طرف‌های برجامی

کارشناس سیاست خارجی گفت: مرحله چهارم کاهش تعهدات ایران، واکنشی منطقی است.

حنیف غفاری كارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابعاد اجرای گام چهارم اظهار كرد: گام چهارم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و به عبارت بهتر فاز چهارم کاهنده تعهدات برجامی كشورمان که در ذیل استراتژی مقاومت فعال در برابر آمریکا و تروئیكای اروپایی تعریف شده نسبت به اقدامات قبلی در این زمینه عینی‌تر، عملیاتی‌ و محکم‌تر است.

او ادامه داد: در گام های اول و دوم شاهد افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران بودیم و با افزایش درصد غنی سازی و در گام سوم هم در حوزه تحقیق و توسعه اقداماتی موثر انجام شد، مهم ترین موضوع گام چهارم مربوط به نیروگاه هسته ای فردو می‌شود که بحث کاملا مهمی بوده به خصوص برای تروئیكای اروپا و اعضای برجام و حتی سر موضوع فردو ما بخاطر داریم که دو تا سه بار مذاکرات متوقف شد و در سلسله مذاکراتی که منتهی به برجام شد خللی به وجود آمد.

كارشناس سیاست خارجی گفت: در هر حال طرف غربی اصرار ویژه‌ای بر موضوع تعطیلی مطلق فردو داشت که در نهایت طبق برجام در این نیروگاه هزار و ۴۴ سانتریفیوژ بدون تزریق گاز مستقرشد، اما اكنون که پروسه تزریق گاز به سانتریفیوژ‌ها رسما آغاز شده است ، این پیام آشکاری را به طرف مقابل مخابره می‌کند.

غفاری عنوان كرد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران رساندن این پیام است که كشورمان در راستای اتخاذ استراتژی مقاومت فعال کاملا جدی است و اساسا در این خصوص ایران به خطوط قرمزی که از سمت خصوصا سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه ترسیم می‌شود توجهی نمی‌کند.و تا زمانی که تعهدات طرف اروپایی در برجام به كشورمان تحمیل شود و آنها به تعهدات خودشان پایبند نباشند، این گام‌ها برداشته خواهد شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تاثیر گام چهارم ایران در آینده روابط دیپلماتیك با طرف های اروپایی تصریح كرد: می توان گفت از لحاظ فنی همچنین راهبردی در هر دو جنبه گام چهارم برجامی که ایران برداشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما در خصوص اینکه این مسئله چه تأثیری در مناسبات ما با کشور‌های اروپایی دارد، واقعیت امر این است که توپ در زمین بازیگران اروپایی است ، آن طور که مسلم است بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای شاهد بودیم که مذاکرات پشت پرده سه دولت اروپایی دخیل در برجام با کاخ سفید کماکان ادامه داشته و این موضوع در قالب دیپلماسی پنهان پیگیری می‌شد كه خروجی این مذاکرات هم بدعهدی‌ اروپا بود.

او با اشاره به وضعیت اینستكس خاطر نشان كرد:درباره اینستکس و ماجرای راه اندازی مکانیزم مالی ویژه اروپا می توان گفت: در حال حاضر بازیگران اروپایی اصرار ویژه‌ای بر توقف جمهوری اسلامی ایران در برداشتن گام‌های کاهنده برجامی خود دارند تا بعد از آن میز مذاکرات را آنها به به اصطلاح بتوانند خود مدیریت كنند.

غفاری در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به مذاكرات جدید افزود: واقعیت امر این است که طبق مواضع اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب تا زمانی که طرف های اروپایی به برجام برنگردند و به تعبیری جبران مافات نکنند، عملا نمی توان مذاکرات جدیدی را با طرف های برجامی متصور شد.

كارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان كرد: اخیرا مشاهده کردیم که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بدون اینکه اشاره‌ای به بدعهدی‌های کشور فرانسه و ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گام چهارم ایران نشان دهنده این است که آنها قصد دارند از برجام خارج شوند. كه این اظهار نظر از سوی او را می توان آدرس غلطی دانست كه است که مقامات فرانسوی سعی در مخابره آن می‌کنند.

او ادامه داد: در همین رابطه دستگاه دیپلماسی كشورمان باید واقعیت رفتارهای اروپا را افشا كرده و افكار عمومی جهان را در این خصوص که اقدامات کاهنده برجامی ایران کنش نیست ، بلکه واکنشی است نسبت به بی تعهدی آمریکا و کشور‌های اروپایی،توجیه كند. چون طرف های اروپایی از یک سمت سعی می‌کنند بی تعهدی خودرا کتمان کنند و در مقابل واکنش و اقدام منطقی ایران را به مثابه یک کنش برجسته سازی کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز سه شنبه چهاردهم آبان ماه با حضور در کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: کارخانه‌هایی که ما معمولا افتتاح می‌کنیم یا فولاد است یا مس و پتروشیمی و از این قبیل است، اما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است. رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز (سه شنبه)به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.