سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجری طرح گندم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکلی در خصوص تامین بذر گندم نداریم/شرایط مطلوب کشت گندم در کشور

اسفندیاری پور گفت: امسال ۴۷۵ هزار تن گندم از ۶۷ رقم گندم آبی و دیم سازگار با ۴ اقلیم کلان کشور تولید شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره آخرین وضعیت کشت گندم اظهار کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، شرایط کشت مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم در کشور کشت می شود، افزود: امسال برنامه کشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است و حال باید منتظر ماند و دید که این میزان سطح زیر کشت محقق می شود یا خیر، اما تاکنون میزان کشت مشابه سال گذشته است.

اسفندیاری پور با تاکید بر این مسئله که تاریخ کشت از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: کشاورزان باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند وهم اکنون کشاورزان مناطق اقلیم سرد در حال کشت گندم هستند.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه مشکلی از نظر تامین بذر نداریم، افزود: امسال ۴۷۵ هزار تن گندم از ۶۷ رقم گندم آبی و دیم سازگار با ۴ اقلیم کلان کشور تولید و آماده مصرف برای سال زراعی جدید است که این میزان در تاریخ کشاورزی کشور کم سابقه است.


بیشتر بخوانید: ۵۰ درصد اراضی دیم، زیر کشت گندم رفت/ کاهش قیمت گندم نسبت به جو برای اولین بار در تاریخ


وی از تعادل قیمت بذر خبر داد و گفت: براین اساس پیش بینی می شود عمده بذر تولیدی توسط کشاورزان جذب شود، ضمن آنکه به کشاورزان توصیه می شود که حتما از بذور ضد عفونی و بوجاری برای کشت استفاده کنند و چنانچه کشاورزی از گندم تولیدی به عنوان بذر استفاده می کند، حتما نسبت به بوجاری و ضدعفونی اقدام کند تا عملکرد کشت در هکتار کاهش نیابد.

اسفندیاری پور درباره اینکه آیا کاهش سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل را تایید می کنید، بیان کرد: هم اکنون برای قضاوت درباره کاهش سطح زیر کشت زود است و باید منتظر ماند تا فصل کشت به پایان برسد، هر چند به سبب مسائل قیمت ممکن است برخی کشاورزان تمایلی به کشت این محصول نداشته باشند.

مجری طرح گندم در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به باقی ماندن بخشی از گندم تولیدی در انبارها نیازی به واردات داریم، بیان کرد: موضوعات مربوط به تنظیم بازار ارتباطی به ما ندارد و مسئولان وزارت صمت باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید و قیمت گندم، بخشی از کشاورزان گندم خود را تحویل مراکز دولتی ندادند و امیدواریم نرخ به گونه ای اصلاح شود که رضایت کشاورزان را در بر داشته باشد.

انتهای پیام/

وزارت صمت متولی واردات گندم است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.