در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایشهای عروسکی و عروسک ساز درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفتوگو کردیم.
وی درباره تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان زمانی جریان ساز است که دست ما با دست دیگر پیشکسوتها و کارشناسان گره بخورد. اگر نهادهایی مثل کانون پرورش فکری یا وزارت ارشاد یا اداره کل امور هنرهای نمایشی یک تنه بخواهند جور تئاتر را بکشند، غلط است. نیاز است که همه در کنار هم تعامل قویتر و پایه ریزی بهتری برای جشنواره داشته باشند. برای تئاتر کودک و نوجوان این کشور باید یک اتاق فکر قوی وجود داشته باشد که اعضای آن از ارشاد شروع میشوند تا دوستانی که در تلویزیون برنامه سازی میکنند و حتی افرادی از کانون پرورش فکری.
بزدوده ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان میتوان از بهترین گروههای تئاتر کودک دنیا دعوت به کار کرد و در حوزه کودک بیشتر به موضوعات مشترک با فرهنگ و جامعه نزدیک خواهیم شد. کار کودک و نوجوان و سطح موضوعات و مسائلشان با ما تفاوت چندانی ندارد. گروههای حرفهای تئاتر کودک و نوجوان در دنیا کودکان را با عشق، وفاداری، انسانیت و نظم نسبت به جهان اطراف خود آشنا میکنند. انتخاب نمایشهای حرفهای پلی است که باید به درستی زده شود و باید به تفاوت رنگها و موضوعات و دغدغهها توجه شود. تکنیک، فرم، نوع کار و ... در مراحل بعدی است. در وهله اول مفهوم مهم است و اینکه دوستان خارجی متوجه این موضوع شوند که تئاتر کودک در ایران در سطح معقولی است.
وی افزود: همدان تقریباً کهنسالترین شهر ایران است و باید اعتبار تاریخی آن را حفظ کنیم و خوب است که جشنواره در همدان برگزار میشود. عنوان پایتخت هگمتانه که در تاریخ پشت سرش آمده است، فوق العاده است و جای تردید نیست که همدان لیاقت و پتانسیل لازم را دارد؛ اما باید حمایت شود و همه را درگیر کند نه فقط در یک هفته بلکه در طول سال هم گروهها باید فعال شوند. این فعالیت مستمر یعنی تعریف بودجه کافی تا حاصل آن بتواند تئاتر را به سبد مصرفی خانوادهها اضافه کند. باید در همدان و در ایران تئاتر را نهادینه کنیم و اگر وزارت ارشاد بودجه درستی برای این جشنوارهها تعریف کند، خوب می شود؛ تا فرهنگ هنر نمایشی چه عروسکی، چه زنده و حتی بزرگسال ترویج یابد.
این بودجه همه ابعاد زیرساختی از آموزش تا موارد تبلیغاتی را میتواند در بر بگیرد. درواقع ما با آموزش و ترویج فعالیتهای کارگاهی میتوانیم دامنه را وسعت بدهیم. جریان سازی و برنامه ریزی کنیم تا در میان مدت به اهداف خود برسیم و بعد در بلندمدت بتوانیم تئاتر کودک را از مرز ایران به مرزهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان برسانیم.
بزدوده تصریح کرد: بهترین شکل ممکن برای برگزاری جشنواره رفاقتی بودن است؛ اینکه جایزه اول و دوم و سوم ارائه شود غلط است و همین که نمایشها در کنار هم دیده میشود، تعاملی است که میتواند فرهنگ گفتگو را به شکل درست تشکیل دهد. شرکت کنندهها در جشنواره رقابتی به لحاظ مالی یکی دو میلیون تومان میگیرند، اما با این جوایز اندک ارزش کسی پایین یا بالا نمیرود. در واقع جنس فرهنگی کار خیلی با ارزشتر است.
بزدوده در پایان گفت: تئاتر عروسکی خصلتش همذات پنداری با بشر است؛ با بشر کوچ کرده و در آیینها و مراسمها حضور داشته است و تاثیر فراگیری در شکل گیری فرهنگی، روان شناختی و جامعه شناسی دارد.
انتهای پیام/