سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه ریزی برای ثبت جهانی طاقبستان

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: در تلاشیم تا بعد از ثبت جهانی اورامانات ، طاقبستان را نیز ثبت جهانی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در تلاشیم تا بعد از ثبت جهانی اورامانات ، طاقبستان را نیز ثبت جهانی کنیم.


قادری بیان کرد: طاقبستان به تنهایی  و هم در قالب محور ساسانی  که از طاقبستان شروع می شود و تا قصر شیرین  ادامه دارد و آثار تاریخی متفاوتی دارد در هر دو قالب می تواند ثبت جهانی شود.

او افزود: در حال مطالعه هستیم که به ششکل محور ثبت جهانی شود یعنی هم طاقبستان و هم  محور ساسانی  که شامل طاق گرا  قلعه یزد گرد زیج منیژه تا عمارت خسرو و چهار قاپی است و حتی این محور تا کشور عراق یعنی پایتخت قدیمی ساسانیان یعنی تیسفون ادامه دارد.


قادری گفت: هرساله کشور ایران یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد  و همه استان ها نیز آثار مختلفی دارند که ان ها نیز علاقه مند هستند که پرونده  آثار باستانی آن ها به یونسکو ارسال شود خوشبختانه این فرصت امسال در اختیار استان کرمانشاه قرار گرفت و اورامانات  در فهرست ثبت جهانی قرار بگیرد .

 قادری افزود: طاقبستان هم اکنون در  ثبت فهرست موقت جهانی قرار دارد و اما یک سری وظایف بر عهده میراث فرهنگی قرار دارد که پرونده را تعیین کند این آماده شدن پرونده  ثبت صرفا  باعث ثبت نخواهد شد و نیازمند انجام اصلاحاتی در محوطه است.


او گفت: هیچ نوع ساخت و ساز جدید نباید اتفاق بیافتد ساخت و سازهای قدیمی سامان دهی شود تجاوز به عرصه و حریم نشود عرصه تا آن جایی که امکان دارد آزاد سازی شود خصوصا از منظری که رو به روی طاق  است مانند کبابی ها اطراف آثار تاریخی  که باید برای تملک آن ها برنامه ریزی شود و اعتبار زیادی نیازمند است تا نقشه عرصه و حریم حفاظتی طاقبستان مطابق با  نقشه ضوابط حفاظتی این اثر برای جهانی شدن  تعیین کرده رعایت شود.


قادری بیان کرد: به همین منظور یک پایگاه تخصصی برای آن تشکیل دادیم که از باستان شناسان و مهندسان معماری و عمرانی مردم شناسی و صاحب نظران تشکیل شده است و روزانه اقدامات رصد می شود که ساخت و ساز های جدیدی اتفاق نیافتد تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.

انتهای  پیام/ز



 

طاقبستان در پیچ و خم جهانی شدن 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.