سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجتی در پاسخ به سوال نماینده بندرعباس:

کشتی‌هایی با مالکیت ایرانی تنها مجوز صید فانوس ماهی را دارند/ این مجوز فقط در دریای عمان داده شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها۹۰ کشتی با مالکیت ایرانی در دریای عمان مجوز صید ماهی‌های مخصوص آبزی پروری را دارند.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در صحن علنی امروز برای پاسخ به سوال احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس درباره اینکه علت اعطای مجوز صید به صورت صنعتی به کشتی‌های با مالکیت چین در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان چیست، گفت: یکی از افتخارات نظام، اقدامات ما در شیلات و به ویژه در یحث آبزی‌پروری در این ۴۰ سال است، آمار شیلات پیش از انقلاب ۳۰ هزار تن بود اما امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در زمینه صیادی، آبزی‌پروری در آب‌های جنوب و شمال کشور انجام می‌شود.

او اظهار کرد: آمار شیلات ۴۰ برابر شده و این دستاورد نظام است برخلاف تمام مشکلات و کمبود‌ها، صیادان و آبزی‌پروران در این زمینه بسیار کار کرد‌ه‌اند، البته ظرفیت‌های مغفول زیادی داریم که هنوز از آن‌ها استفاده نشده بویژه در دریا و کشت ماهی در قفس که اکنون بالای ۴۵۰ تن قفس در دریای شمال و جنوب داریم. همچنین در کشت میگو در دریا ظرفیت بالایی داریم و اخیراً هم در گمیشان کشت میگو هم بهداشتی است و هم بازار جهانی دارد؛ بازار روسیه و چین بازار بزرگی است. صیدی که در دریای عمان وجود دارد، صید فانوس ماهی‌هاست که ظرفیت مناسبی دارد و تبدیل به پودر ماهی شده و این موضوع در بحث آبزی‌پروری بسیار مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه آنچه در مورد صید کشتی‌های چینی مطرح می‌شود، در حقیقت کشتی‌های مخصوص برای صید فانو‌س ماهی است، بیان کرد: تقاضا برای پودر ماهی با افزایش کشت میگو در کشور بیشتر هم می‌شود، البته در خلیج فارس مجوزی برای صید فانوس ماهی داده نشده است و این مجوز برای دریای عمان است و این ماهی در وسط آب دریا قرار دارد و کشتی و صید مخصوص برای آن لازم است.

حجتی با بیان اینکه ۱۲۰ کشتی برای این صید مجوز گرفته‌اند، گفت: در موضوع کشتی‌های چینی قرار بود کشتی‌هایی مجوز صید بگیرند که پرچم ایران را داشته باشند، در این فرآیند مشخص شد که حدود ۱۰ – ۱۵ کشتی با مالکیت چینی، اما با پرچم ایران مجوز صید گرفته‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این مجوز‌ها لغو شدند. در یک کارگروه مشخص شد، کشتی‌ها یا باید مالکیت ایرانی داشته باشند و یا اجاره به شرط تملیک که این موضوع در مورد کشتی‌ها مشخص شد و برخی مجوز‌های داده شده هم لغو شده است.

او تأکید کرد: حدود ۹۰ کشور در دریای عمان مجوز دارند و مالکیت ایرانی دارند البته صید این ماهی به تخصص نیاز دارد که در گذشته حدود ۵۰۰ نفر از افراد خارجی به عنوان خدمه کشتی‌ها حضور داشتند که الان به صد نفر تقلیل یافته‌اند. در رسانه‌ها و مطبوعات موضوع صید از کف رودخانه توسط کشتی‌های چینی بیان می‌شود که این درست نیست چرا که این ماهی عمدتاً در میان دریا یافت می‌شوند و صید آن به صورت ترال است و امکان صید کف دریا نیست. طبق قرارداد‌ها عمده ماهی که صید می‌شود هم از لحاظ کنترل، هم نوع صید و هم فاصله از ساحل که به صیادان آسیب نرسد، ملاحظه شده است و ۸۰ درصد صید این کشتی‌ها صید فانوس ماهی است و ۲۰ درصد آن صید ضمنی بوده که طبیعی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نیروی انتظامی و سازمان بنادر فاصله کشتی‌ها از ساحل و بقیه موارد را کنترل می‌کنند، حدود ۱۲ کشتی متخلف هم شناسایی شده‌اند و مجوز آن‌ها لغو شده است. مجوز‌های گفته شده توسط مراجع بین‌المللی تأیید شده، اگر گفته می‌شود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت برداشت در دریای عمان وجود دارد، تا ۳۰۰ هزار تن اجازه برداشت است و آسیبی به جایی وارد نمی‌شود و ما از صد هزار تن صحبت می‌کنیم.

حجتی افزود: در موضوع کشت ماهی در دریا دو میلیون تن ظرفیت امکان‌سنجی شده است و سازمان محیط زیست امروز به ما اجازه ۴۰۰ هزار تنی را داده است و ما در چارچوب ظرفیت‌ها عمل می‌کنم. در ارتباط با آبزیان و مسائل صید و صیادی در داخل دریا‌ها در چارچوبی که مراکز توصیه می‌کنند، عمل می‌کنیم. سازمان‌های بین‌المللی هم ناظر هستند و تحت نظر پروتکل‌ها عمل می‌کنند.

او بیان کرد: ما هنوز در ۲۰ یا ۳۰ هزار تن هستیم و تا ۲۰۰ هزار تن هنوز فاصله داریم که اجازه مسجل داده شده است، هر وقت به آن کرانه‌ها رسیدیم، آن موقع نگرانی نمایندگان درست و صحیح است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.