سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرجی راد در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

 ايران در مسائل هسته ای عقب گرد نداشته است

سفیر اسبق کشورمان گفت: ایران استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در برنامه گام چهارم خود قرار داد.

عبدالرضا فرجی راد سفیراسبق کشورمان در نروژ و استاد ژئوپلیتیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای گام چهارم از سوی کشورمان  اظهارکرد: با توجه به عدم تعهد آمریکا و خروج او از توافق برجام؛ همچنین بد عهدی‌های اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد آنها نتوانند اقداماتی را در قالب اینستکس یا در چارچوب طرح پیشنهادی ارائه شده امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انجام دهند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت:با توجه به این تحولات ایران هم بر اساس یکی از بند‌های برجام تعهدات خود را کاهش داده؛ می‌توان گفت  کشورمان در اقدامات قبلی خود هم اقدام غیرقانونی انجام نداده و تمامی گام های ما قانونی بوده است.

کاهش تعهدات برجامی ایران، پاسخی به بدعهدی اروپا

او ادامه داد: گام‌هایی که ایران تاکنون برداشته، اقداماتی است که برجام را از فرم  قبلی خود خارج کرده است، به این معنی که اگر گام‌ها با همین روند پیش بروند، در حالی که تهران روز گذشته رسما با اعلام روحانی وارد گام چهارم شد.

فرجی راد عنوان کرد: در صورت ادامه روند کاهش تعهدات ما و بدعهدی طرف های اروپایی برجام، به نقطه صفر و از بین رفتن این توافق خواهیم رسید. ایران نیز به عنوان یکی از امضا کنندگان اصلی برجام، تعهدات خود را کاهش داده است.

استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته، برنامه ایران در گام چهارم

دیپلمات اسبق کشورمان تصریح کرد: تنها حسن این قضیه این است که ایران با درایت عمل کرده و در مقابل خروج آمریکایی‌ها از توافق برجام واکنش سریعی را بروز نداده است.که آنها نیز در مقابل با تبلیغات سوء علیه کشورمان بار دیگر ایران را متهم به نقض برجام کنند. همچنین درمقابل کشورمان نیز می تواند در مورد عدم تعهدات اروپایی‌ها خواستار پایبندی آنها شود و اقدام اخیر خود را  اقدامی در مقابل بدعهدی طرف های دیگر تعهدات خود را کاهش داده و از آن خارج شده؛ این اقدامات گام‌هایی است که تاکنون انجام شده و همگی  آنها در راستای تضعیف برجام خواهد بود. ایران در گام چهارم در صدد استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته و افزایش تعداد آنها است. به دنبال این اقدام از سوی ایران اروپایی‌ها هم اعلام کرده‌اند ایران باید متعهد به کل برجام باشد و اگر ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند طبیعتا اروپا نیز نمی‌تواند به این توافق پایبند باشد.


او افزود: ولی ما تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که اروپا به تعهدات خود در این توافقنامه پایبند نبوده است. معتقد هستم پس از اجرایی شدن گام چهارم ،در روابط ایران و اروپا شاهد تحولاتی خواهیم بود.به نظر نمی‌رسد که اروپا مانند آمریکا اعلام کنند که از برجام خارج می‌شوند که در آن صورت این  اقدام از سوی آنها به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، زیرا تاکنون کشورمان اعلام نکرده که قصد خارج شدن از این توافق را دارد. طبیعتا ایران به تدریج از این توافق خارج خواهد شد و به سمت غنی‌سازی بیشتر و به کارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته تر که همگی آن‌ها بر اساس چارچوب برجام بوده خواهد رفت، در همین راستا ممکن است تنش‌هایی در آینده در ارتباط با برجام شاهد باشیم.


بیشتر بخوانید: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از فردا آغاز می‌شود/ کارخانه نوآوری تحول بزرگی است


 ايران در مسائل هسته ای عقب گرد نداشته است

دیپلمات اسبق کشورمان در رابطه با برداشته شدن محدودیت زمانی برای ارتقاء سطح نیروگاه‌های هسته‌ای، اظهار کرد: در حالی جمهوری اسلامی ایران چهار سال زودتر اقدام کرده که تاکنون به تمامی تعهدات  خود پایبند بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت  ایران به نوعی عقب‌گرد داشته است.

فرجی راد ادامه داد: ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده تحولاتی  در همین ارتباط رخ دهد، پیش تر مقامات کشورمان اعلام کرده اند که در صورت پایبندی اروپا به تعهداتش به برجام برخواهند گشت ، پس با قطعیت نمی‌توان گفت ایران به طور کامل به وضعیت قبل از برجام بازگشته است ولی باید گفت کشورمان  چیزی را از دست نداده‌ است، در همین راستا اروپایی‌ها می‌توانند به تدریج تنش‌هایی را در  این زمینه به وجود بیاورند ،طبیعتا ما باید انتظار داشته باشیم طرف‌های اروپایی و آمریکا در واکنش به اقدام اخیر ایران سیاست‌های همسویی را دنبال کرده و در قبال ایران مواضع مشترکی را دنبال کنند.

گام چهارم،تلاش ایران برای رساندن پیام خود به اروپا

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملکرد اروپایی ها در قبال برجام خاطر نشان کرد: باتوجه به اقدامات رئیس جمهور آمریکا و نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور همچنین مطرح شدن موضوع استیضاح او که به شرایط مبهم سیاسی در ایالات متحده منجر شده است،، در مقابل این وضعیت اروپایی‌ها سعی می‌کنند  حدود یازده ماه را به نوعی صبر پیشه کنند،تا وضعیت استیضاح ترامپ و باقی ماندن او در مسند ریاست جمهوری این کشور مشخص شود.

او افزود: اروپا از دیروز در واکنش به اقدام ایران مبنی بر اجرایی کردن گام چهارم اعلام کرده که دیگر به این توافق متعهد نخواهد بود. در همین راستا به عقیده من لازم بود گام چهارم  از سوی ایران برداشته می شد تا متوجه شویم که آیا اروپا پیام ایران را در راستای این اقدام دریافت کرده‌اند یا خیر.

فرجی راد عنوان کرد:باتوجه به تحولات  اخیر منطقه نیز تمامی کشور‌ها با  احتیاط  عمل می کنند، به ویژه که آمریکا در این زمینه مواضع تندی را اتخاذ کرده است ، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که اروپا به هیچ عنوان نمی‌خواهد در جهت سیاست‌های ایالات متحده قدم بردارد.


بیشتر بخوانید:ترامپ: ما در حال بررسی اقدامات برجامی ایران هستیم


حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز سه شنبه چهاردهم آبان ماه با حضور در کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: کارخانه‌هایی که ما معمولا افتتاح می‌کنیم یا فولاد است یا مس و پتروشیمی و از این قبیل است، اما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است. رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز (سه شنبه)به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گام چهارم ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.