سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای مدارس وحشتناکی که دانش‌آموزان را فراری می‌دهد

یک استاد دانشگاه گفت: هیچ نوع انعطافی در نظام آموزشی کشور وجود ندارد و مدارس مبتنی بر قواعد خشکی اداره می‌شوند.

کیومرث فرح‌بخش استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هیچ نوع انعطافی در نظام آموزشی کشور وجود ندارد و مدارس مبتنی بر قواعد خشکی اداره می‌شوند، اظهار کرد: حتی خود معلمان هم تحت سیطره بازرسان هستند و نمی‌توانند در شیوه تدریس یا اخذ امتحان از دانش‌آموزان خلاقیتی نشان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: امروزه شیوه تدریس در مدارس کشورمان هیچ گونه جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد و باعث فراری شدن آنها می‌شود.

فرح‌بخش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در مدارس تنها دغدغه گرفتن نمره مناسب از دروس را دارند‌ و در غیر این صورت تنبیه خواهند شد، گفت: این شیوه باعث می‌شود تا مدارس در نظر دانش‌آموزان ترسناک و وحشتناک جلوه کند.

او افزود: همین مسئله لذت یادگیری را از دانش‌آموز می‌گیرد و ‌ترس از معلم از اول ابتدایی تا سال آخر متوسطه دانش‌آموز را درگیر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مناسب نبودن کتب درسی با نیازهای امروز دانش‌آموزان یکی دیگر از مشکلات پیش روی نظام آموزشی کشور است.

فرح‌بخش ادامه داد: طی تحقیقاتی که گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای فهم کتاب‌های درسی توسط دانش‌آموزان صورت گرفت، مشخص شد که بیش از ۵۰ درصد از دانش‌آموزان در فهم مطالب درسی مشکل دارند.

او با بیان اینکه علت ۷۵ درصد از ناامیدی دانش‌آموزان، فهم نادرست یادگیری مطالب درسی به خاطر کتاب‌های درسی است، اظهار کرد: به همین خاطر بسیاری از والدین برای حل این موضوع به کتاب‌های کمک درسی پناه می‌برند، هرچند این کتاب‌ها خودشان پیچیده‌تر از کتاب‌های درسی است و کمک چندانی به دانش‌آموزان نمی‌کند و تنها جیب والدین را خالی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در کنار کتاب‌های درسی و کمک درسی نامناسب، نداشتن تسلط و مهارت کافی معلمان برای فهم درست مطالب درسی به دانش‌آموزان عامل دیگر افت تحصیلی دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/

قربانی کردن لذت یادگیری در مدارس به خاطر نمره امتحان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
باید استاد کاری کند که در بحث دانش اموزان شرکت کنند .نه اینکه از روی تکلیف مطلبی را مثل ضبط صوت بگوید و فکر کند .ماشالله کاری کرده .در اینور اب مطلبی را روی تخته مینویسد و بعد از بچه ها میخواهد نظر بدهند .به هیچ وجه نمیگوید .این نظر خوبه یا بد است که توی ذوق دانش اموزان بزند .هر چه بچه ها نظر میدهند .روی تخته مینویسد .حوصله شون سر نمیره .مجبور بفکر کردن میشوند .نمیترسند .نظریه شون مورد مسخره قرار گیرد .باید مدارس اینجوری اداره شوند