محمدرضا دهقان با بیان اینکه این نمایشگاه میتواند حافظ را از دید گوته به ما بشناساند، افزود: نمایشگاه سفری به شرق زمینه آشنایی شهروندان را با روح شعر و شاعری و ادب پیوند میدهد.
او برنامههای هفته فرهنگی آلمان در شیراز را در سالهای اخیر کمسابقه دانست و آن را نشان از دیدگاه فرهنگی و انسان محور شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد.
رایزن فرهنگی آلمان در ایران نیز با بیان اینکه کلاوس گالاس مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار، معمار و باستان شناسی برجسته است، ابراز داشت: این نویسنده و محقق تاریخ عمده فعالیتهای خود را معطوف به شیراز، شهر حافظ و وایمار کرده است.
اشتفان رایتزر ادامه داد: گالاس در همین مسیر فکری بود که دوستی بین دو شهر وایمار و شیراز را در سال ۲۰۱۰ برقرار کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز شرکت تعاونی دیوان غربی-شرقی را به منزله جشنوارهای برای نشان دادن اهمیت این دیوان برپا ساخت.
کلاوس گالاس که در این نمایشگاه در قالب تابلوهایی زندگی و آشنایی گوته با حافظ و فرهنگ شرق را در قاب عکس به تصویر کشیده است، درباره منش شاعر و متفکر آلمانی عنوان کرد: بزرگترین پرسشی که ما را در مواجهه با دیوان غربی- شرقی به خود مشغول میکند این است که آیا گوته مسلمان بود و اینکه چرا او تا به این حد به فرهنگ شرقی علاقه داشت.
این پژوهشگر و محقق در پاسخ به این پرسش بیان کرد: گوته خود در این زمینه اظهار نظر کرده است؛ بدین گونه که در سوم ژانویه ۱۸۱۶ به صورت تلویحی بیان کرد که ممکن است به عنوان مولف مورد سوءظن قرار گیرد که آیا مسلمان است یا خیر؛ با این تفاسیر میتوان گفت که گوته به صورتی مبهم به این مسأله پاسخ داده است و همین موضوع باعث شد که بسیاری به اشتباه آن را تفسیر کنند.
مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار افزود: گوته طی سفر معنوی خود به مشرق با یافتههای جدیدی رو به رو شد که آنها را در قالب سفرنامه با موضوعیت آداب و رسوم و سنن کشورهای مختلف به نثر کشیده است.
گالاس بیان کرد: گوته خود، شخصاً هیچگاه به شرق سفر نکرد، هرچند به رم و سیسیل سفر کرده بود و علاقه آنچنانی به آن سرزمینها نشان نداد.
این پژوهشگر تاریخ گفت: او از سفر به سرزمینهای کلاسیک آن زمان، یعنی جایی که اندیشههای اولیه اش نزج گرفت، اجتناب میورزید؛ چراکه آن زمان این سرزمینها در اشغال عثمانی بود و جنگ و هرج و مرج باعث شده بود که با اکراه به سفر به شرق بیندیشید.
به گفته گالاس، گوته میدانست راه رسیدن به شرق و جهان اسلام از قسطنطنیه میگذرد؛ اما ترجیح داد بیشتر در این رابطه مطالعه کند و البته، درنهایت هدف او حرکت به سمت ایران بود.
مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار در بخش دیگری از سخنانش به علاقه گوته به سوره اخلاص اشاره کرد و این موضوع را نشانه علاقهمندی او به اسلام دانست.
او ادامه داد: گوته میدید که در اسلام خبری از صلیب و پاپ نبود، دادگاه تفتیش عقاید وجود نداشت و رستگاری تنها با رعایت اصول پنجگانه اسلام میسر میشود.
گالاس این موضوع را که تنها خداوند است که میتواند انسان را به سوی رستگاری رهنمون شود، راهکاری تازه برای گوته دانست که تاثیری تازه بر او به جا گذاشته بود.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: گوته همواره در اندیشه این بود که فرهنگ غریبه را ارج نهد و بپذیرد، آنچه امروز در جامعه مهاجرپذیر و پناهنده پذیر آلمان میبینیم و به آن ارج میدهیم.
انتهای پیام/م