سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاوروف: توافق روسیه و ترکیه مانع خونریزی گسترده در شمال سوریه شد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد توافق با ترکیه در خصوص تحولات شمال سوریه به جلوگیری از درگیری گسترده در این منطقه کمک کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد توافق میان مسکو و آنکارا در خصوص حل بحران در شمال سوریه به جلوگیری از خونریزی گسترده کمک کرد.

وزیر خارجه روسیه به کانال تلویزیونی روسیا-۲۴ گفت: در بحث کلی درباره اوضاع (شمال سوریه)، توافق صورت گرفته در سوچی بی تردید به جلوگیری از خونریزی کمک کرده و موضوع تقابل میان کرد‌ها و ترک‌ها را به چارچوب اقدامات اعتمادسازی تبدیل کرد.

لاوروف افزود: دو منطقه بزرگ در غرب و شرق تشکیل شده بود و نیرو‌های ترکیه پس از مذاکرات ناموفق با آمریکا در حال ورود به آن‌ها بودند که به لطف توافق صورت گرفته میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه این اقدامات متوقف و پلیس نظامی روسیه در مرز سوریه مستقر گشت. وزیر خارجه روسیه گفت هنگام اجرای این برنامه مسائل زیادی همچنان وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود. پلیس نظامی روسیه همکاری خود را با گشت‌های مرزی سوریه آغاز کردند. 

در ۲۲ اکتبر روسای جمهور روسیه و ترکیه توافقنامه را در خصوص بحران شمال سوریه را به امضا رساندند. دو طرف خود را متعهد به حفظ تمایمت ارضی سوریه و نیز حفاظت از امنیت ترکیه دانستند.

تنش‌ها در منطقه شمال سوریه پس از آن آغاز شد که آنکارا عملیات نظامی را با نام «چشمه صلح» در ۹ اکتبر آغاز کرد. ترکیه در این عملیات شبه نظامیان کُرد که تحت حمایت آمریکا بودند را هدف قرار داد.

در روز ۶ اکتبر ۲۰۱۹، دونالد ترامپ دستور داد تا نیرو‌های نظامی آمریکایی که در شمال شرقی سوریه و برای حمایت از کُرد‌ها حضور داشتند، از این کشور خارج شوند. چند روز بعد، آنکارا عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، ترکیه ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.