سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان «گربه و موش دم بریده» در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آموزش کودکان باید دغدغه هر کارگردانی باشد

نورائی درباره اهمیت نمایش کودکان و انتقال پیام‌های مناسب به آنها صحبت کرد.

سینا نورائی کارگردان نمایش «گربه و موش دم بریده» در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند اجرای این نمایش گفت: این نمایش همانند سایر کار‌های بنده در حیطه کودک و نوجوان کاملا موزیکال است که با نگاهی به ادبیات فولکلور (عامیانه) داستان‌های کودک و نوجوان متناسب با سن فرزندان امروزی بازنویسی شده و روی صحنه می‌رود.

نورائی با اشاره به انتخاب متن نمایش‌ها برای اجرا اظهار داشت: بنده به عنوان کارگردان تئاتر تمام متن‌ها را بر اساس فضا سازی‌های قدیمی و ادبیات کهن برای کودکان این مرز و بوم انتخاب می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه ادبیات فعلی ایرانیان کاملا در حال تقلید از ادبیات اروپا مثل انیمیشن‌های غرب پسند است که بدون هیچ جنبه آموزشی در افکار کودکان سرزمینم در حال تاثیر گذاشتن است. بنده طبق همین تاثیرات منفی و آسیب پذیر فرهنگ غرب در طی این پنج سال اخیر از فعالیتم در حوزه تئاتر تصمیم گرفتم تا به انتخاب متن‌های آموزنده از لحاظ تربیتی و کیفی به منظور آشنایی بیشتر کودکان با ادبیات ایران اقدام کنم.

این کارگردان تئاتر درباره انتخاب نام نمایشنامه «گربه و موش دم بریده» برای اجرا گفت: ما در گذشته‌های نه چندان دور یک کتاب داستانی به نام موش دم بریده داشتیم که همکاران گوناگون بنده با وام گرفتن از این قصه انواع نمایش‌های مختلف را به روی صحنه بردند و بنده برای اینکه نوجوانان بتوانند تعهد بیشتری به ادبیات و سنت‌های گذشته داشته باشند، با کمی تغییر ترجیح به اجرای این نمایش برای مخاطبان کودک کردم.

نورائی با اشاره به انتخاب بازیگران نمایش «گربه و موش دم بریده» اظهار داشت: به دلیل اینکه سال‌های زیادی در این عرصه به فعالیت مشغول بودم از شاگردان و همکاران خودم برای اجرای این نمایش استفاده کردم.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه و موسیقی نواخته شده در نمایش «گربه و موش دم بریده» گفت: ما در این نمایش از ساز و موسیقی‌های اصیل ایرانی که خاطره انگیز و مناسب سن تماشاگران کودک و بزرگسال هستند استفاده کرده ایم و طراحی صحنه هم ترکیبی از طراحی صحنه رئال و ساده انگارانه است.

کارگردان نمایش «گربه و موش دم بریده» درباره انتخاب مکان خصوصی برای اجرای این نمایش گفت: ترجیح می‌دهم با تکیه بر امکانات شخصی خود نمایش‌ها را به اجرا ببرم و با در دسترس گذاشتن شرایط مناسب و فضای آزاد در دست عزیزانی که امکان اجرا در سالن‌های خصوصی را ندارند به راحتی از سالن‌های دولتی استفاده کنند.

نورائی با اشاره به تکنیک‌های به کار گرفته شده در فعالیت‌های کارگردانی اش اظهار داشت: بنده هنگام فعالیت در این حوزه بین افراد کودک و بزرگسال تمایز قائل می‌شوم و متناسب با سن آنان از شیوه‌های گوناگون استفاده می‌کنم.

نورائی درباره مهم‌ترین دغدغه اش در کارگردانی گفت: در حوزه تئاتر کودک، انتقال آموزش و حرف‌های مناسب برای بچه‌ها مهم‌ترین دغدغه بنده است و به عنوان کارگردان هیچ وقت به کسب سود و درآمد فکر نمی‌کنم و قیمت کم بلیت نمایش‌های بنده و انرژی مثبت گرفته شده از مخاطبان نشان دهنده شخصیت والای کودک و فردای روشن اوست که بتوانم تاثیری مثبت در ذهن کودکان ایران زمین بگذارم.

نمایش «گربه و موش دم بریده» از تاریخ ۷ آذر ماه به کارگردانی سینا نورائی و با هنرمندی آنا نمکچیان، حانیه رستگار، پانیذ بدیعی، مهرداد تمدنی، علی صادقی، سینا نورائی، مینا ابراهیمی تنها هر شب در تماشاخانه ایران تماشا به روی صحنه می‌رود.
انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، نمایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.