سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

آپشنال یا صرفه جویی در هزینه تولید خودرو؟ / خودروسازهایی که از سر و ته محصولاتشان می‌زنند!

در روزگاری که کارخانجات هر روز در تکنولوژی غرق می‌شوند عواملی باعث شده که شاهد حذف برخی امکانات خودروهای داخلی باشیم.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروی ایران با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت از نظر سنی در کنار بسیاری از خودروسازهای مطرح جهانی قرار می‌گیرد اما متأسفانه برخورد نامناسب و سیاست‌گذاری‌های غلط ما را برای سال‌های طولانی به مونتاژ خودرو محدود کرد و این محدودیت نه تنها تأثیر مثبتی  بر تولید خودرو نداشت بلکه روز به روز فاصله ما با سطح جهانی صنعت خودرو را بیشتر می‌کرد.

علی رغم فناوری و توانی که در حوزه‌های علمی و تکنولوژی در کشورمان وجود دارد به ندرت شاهد به کارگیری آن‌ها در صنعت هستیم؛ همه روزه شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه ساز بسیاری اعلام می‌کنند که توان تأمین قطعات و داخلی سازی آن‌ها را دارند اما کمتر شاهد استفاده از این فناوری در صنایع کشور، به خصوص صنعت خودرو هستیم.

اسارت صنعت خودروی ایران در مونتاژ کاری و همراه شدن آن با جنگ اقتصادی و تحریم‌های اعمال شده باعث شد تا استفاده از امکانات روز نه تنها روند طبیعی خود را طی نکند بلکه شاهد عقب‌گردهای متوالی در این حوزه باشیم؛ شرایط ما امروزه به جایی رسیده است که تنها به حفظ استانداردها بسنده کرده و کمتر به سراغ تکنولوژی‌های روز و پیشرفت در این صنعت می‌رویم.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت دوباره به جان بازار خودرو افتاد! / آخرین تغییرات نرخ خودرو در بازار + جدول


اگر سراغ مشخصات چند سال قبل تولیدات این صنعت بروید امکانات و روند توسعه بهتر و بیشتری را شاهد خواهید بود برای مثال می‌تواند پژو پارس را به عنوان یک نمونه از این بازار در نظر بگیرید، جدا از سطوح کیفی و عملکردی که نیاز به ارزیابی تخصصی دارد، در نسخه‌های قدیمی امکاناتی مثل گرمکن و سردکن صندلی، گرمکن آینه‌ها، تنظیم گودی کمر، ترمز‌های دیسکی و چندین امکانت دیگر که امروزه به جز در نسخه‌های سفارشی نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد، یک فایل تصویری بیرون آمده از آرشیو سال ۸۴ تلویزیون امکاناتی را به تصویر می‌کشد که با توجه به حال و روز امروز صنعت خودرو شاید تا چند سال آینده به آن دست پیدا نکنیم.

در نسخه‌های امروزی خبری از این امکانات نیست، سطح خودروهای پایین رده به قدری کاهش پیدا کرده است به دست مایه‌ای برای خنده در بین جامعه تبدیل شده و کم‌تر کسی آن را جدی می‌گیرد.

ماجرا تنها همین یک مورد نیست، چند قدم آن طرف‌تر از کارخانه ایرانخودرو، خط تولید سراتو فعال است و شرایط مشابهی دارد، متاسفانه در نسخه‌های تولید شده در سایپا از سیستم کنترل کشش و پایداری (ESP)، سان‌روف، روکش چرم صندلی، گرمکن صندلی‌ها، سنسور نور و باران، سیستم تاشو برقی، سیستم تهویه به صورت خودکار، ایربگ جانبی جلو و پرده‌ای و بسیاری از موارد دیگر خبری نیست، اما جدا از این موارد تصور این که با پرداخت حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه، هنوز با ترمز‌های کاسه‌ای سر و کار داشته باشید خنده دار به نظر می‌رسد.

امرالله امینی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاهش استفاده از قطعات و تکنولوژی‌های روز در این صنعت، اظهار کرد: شرایط نامناسبی که امروزه برای مصرف کنندگان ایجاد شده است و بازار انحصاری تولید کنندگان خودرو این شرایط نابسامان به وجود آورده است.

او بیان کرد: با توجه به روند رو به افزایشی که در کشور وجود دارد تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند که در بازار انحصاری در اختیار خودرو سازان محدودی قرار می‌گیرد؛ دولت هم از این تولید کنندگان حمایت کرده و باعث جلوگیری از تغییر شرایط نابسامان فعلی می‌شود.

کارشناس حوزه خودرو با اشاره به کیفیت پایین بسیاری از خودروهای تولید شده در سطح کشور گفت: اگر بخواهیم صادقانه بیان کنیم در صنعت خودرو عقب‌گرد داشته‌ایم؛ اما در شرایط فعلی هموطنانمان انتخاب دیگری برای تهیه خودرو ندارند.


بیشتر بخوانید: بررسی واردات خودرو از ترکیه و روسیه / آیا واردات خودرو باعث تضعیف صنعت خودروسازی می شود؟


امینی کیفیت و ایمنی را دو عنصر اصلی در تولید دانست و گفت: نمی‌توانیم بیش از این شاهد ارائه خودروهای بی‌کیفیت به دست مردم و آسیب آنها باشیم باید برنامه لازم برای بهبود این شرایط تنظیم شود و اگر خودروسازها توان تأمین نیاز داخل را ندارند بهتر است به سراغ واردات خودرو با شرایط آسان تر برویم.

او ادامه داد: امروز هر ۲ معیار کیفیت و ایمنی از تولیدات داخلی سلب شده است و با توجه به سوء مدیریت و سیاست‌گذاری که در این حوزه وجود دارد نمی‌توانیم بیش از این انتظار داشته باشیم؛ خودروسازی که  خبر دستگیری مدیران آن به گوش برسد، خودروسازی نخواهد بود که به فکر مردم باشد.

سیاست گذاری‌های غلطی که از سر و ته خودرو‌ها چید

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت کاهش استفاده از تکنولوژی‌های روز در صنعت خودرو، اظهار کرد: استراتژی توسعه محصولات و افزودن امکانات جدید به شرایط و برنامه‌ریزی‌های کارخانه‌های تولید خودرو مربوط می‌شود.

او ادامه داد: در شرایط فعلی بسیاری از فناوری‌ها در این کشور وجود دارد و توان تولید آن‌ها را داریم اما نکته حائز اهمیتی در صنعت خودرو وجود دارد که کمتر به آن توجه می‌شود.

کاکایی تصریح کرد: در کالایی مثل خودرو یا لوازم خانگی پیش زمینه‌ای نسبت به قیمت در افکار عمومی وجود دارد و تغییر آن کمی مشکل است شاید این موضوع در سایر صنایع وجود ندارد و قیمت‌ها آزادانه‌تر بالا یا پایین می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو، افزود: این پیش زمینه ذهنی نسبت به قیمت و سیاست غلط در آن باعث شد تا شرایط فعلی ایجاد شود؛ در اکثر کالاها تغییرات ارز با تغییرات قیمت همراه بوده است اما در صنعت خودرو عوامل ذکر شده باعث شد تا کمتر شاهد این تغییرات باشیم.

او تشریح کرد: برای مثال دولت ابتدای هر سال حقوق رسمی کارمندان را افزایش داده و تمام شرکت‌ها از جمله خودروسازان را موظف به افزایش پرداخت آن می‌کند و این در حالی است که با قیمت گذاری دستوری افزایش قیمت و درآمد او را محدود کرده است؛ شاید به ظاهر قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده باشد اما در  شرایط فعلی خودروسازها توان تولید خودرویی با تمام امکانات و هم تراز با سطح جهانی را ندارند.

کاکایی درباره رابطه قیمت ارز و قیمت خودرو تصریح کرد: نباید با این تصور که بسیاری از قطعات صنعت خودرو بومی سازی شده است انتظار ثبات قیمت آن در مقابل تغییرات نرخ ارز را داشته باشیم؛ همانطور که در صنعتی مانند پرورش مرغ، واردات اقلامی مثل، دانه، دارو و موادی از این قبیل، باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ می‌شود در صنعت خودرو هم حتی در صورت بومی سازی قطعات ارتباط زیادی با سایر صنایع خارج از کشور وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز را در نظر بگیرد متوجه خواهید شد که قیمت یک خودرو مانند پراید نسبت به اولین سال تولید خود کاهش پیدا کرده است علی رغم اینکه از یک خودروی کاربراتی به یک خودروی انژکتور و با استاندارد یورو ۴ تبدیل شده است یا امکاناتی مانند کیسه هوا به آن افزوده شده که تمام آن‌ها به معنای افزایش قیمت تمام شده خودرو است.

او گفت: تمام موارد ذکر شده و استاندارد‌های تعریف شده باعث می‌شود تا خودروساز تمام تلاش خود را به کار گیرند تا خودروی نهایی در عین حفظ تمام استاندارد‌ها کمترین قیمت تمام شده را داشته باشد و همین موضوع باعث حذف امکاناتی مانند ترمز‌های دیسکی یا سایر امکانات از خودرو‌ها می‌شود.

کاکایی تصریح کرد: موضوعی که باید بیشتر به آن توجه شود آن است که ۲ خودروساز بزرگ کشور تنها فعالان این حوزه نیستند؛ مشکلات عملکردی آن‌ها را انکار نمی‌کنیم، اما ۲۸ خودروساز که اغلب آن‌ها خصوصی هستند در کشور فعالیت می‌کنند و تنوع بی حساب و کتاب محصولات آن‌ها یکی از عواملی است که باعث وضعیت امروز بازار خودرو شده است.

سهم بزرگ خصوصی‌ها در ارزش ریالی معاملات خودرو

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید از نظر ظاهری در سال گذشته ۹۰ درصد باز تعداد خودرو‌های تولید شده به دو خودروساز اصلی و بزرگ کشور مربوط شود، اما جالب است بدانید بیش از ۴۵ درصد از ارزش ریالی مبادلات خودرویی به این شرکت‌های خصوصی مربوط می‌شود. سرکوب قیمت‌ها و اعمال فشار بیش از حد بر این دو کارخانه باعث ایجاد زیان ۳۵ میلیاردی آن‌ها شده است.

او تأکید کرد: توجه داشته باشید که حتی امروز هم پرداختن به فرایند مونتاژ‌کاری برای شرکت‌های خصوصی به صرفه‌تر است به عبارت دیگر بخش خصوصی با کمترین داخلی سازی می‌تواند بیشترین سود را ببرد پس به سمت داخلی‌سازی حرکت نمی‌کند و تمام فشار کاری به چند شرکت خاص محدود می‌شود.

کاکایی گفت: تصور غلطی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه داخلی‌سازی قطعات و محصولات صنعتی باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود، اما توجه داشته باشید که داخلی سازی همیشه به معنای کاهش قیمت نیست برای مثال به داخلی‌سازی خودروی L۹۰ اشاره کرد که بنا بود که پس از تولید در داخل کشور به سایر کشور‌های همسایه صادر شود، اما قیمت تمام شده خودروی ایرانی بیش از قیمت نمونه تولید شده در زمانی بود و توان رقابت با آن را نداشتیم.


بیشتر بخوانید: آیا خودرو‌های روسی وارد بازار خودرو می‌شود؟


این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مشکل اصلی در حذف امکانات و فرآیند فوق در صنعت خودرو نه به کمبود فناوری مربوط می‌شود و نه به اختلالات مدیریتی بلکه سیاست‌گذاری‌های غلط کارخانه‌های تولید خودرو را مجبور به این کار کرده است.

او ادامه داد: فرآیند سیاست‌گذاری غلط هنوز هم ادامه دارد و همان عاملی است که باعث شده تا تیبا، ساینا و کوئیک را جایگزین خودرو پراید معرفی کند. این خودرو‌های یاد شده سطح استاندارد و ایمنی بالاتری نسبت به پراید دارند، اما با توجه به شرایط فعلی این کشور مردم توان خرید خوردو‌های جایگزین را نخواهند داشت.

کاکایی بیان کرد: افزایش قیمت‌های پیش آمده و بازار این روز‌های خودرو نشان می‌دهد نگاه جامع‌ای در سیاست‌گذاری برای صنعت خودرو وجود ندارد برنامه‌های مقطعی باعث می‌شود تا  در کوتاه مدت و بلند مدت بازدهی مناسب را نداشته باشد؛ تنها یکی از این خودروساز‌ها در سال گذشته ۵ تغییر در سمت مدیرعاملی را تجربه کرده و این نشان می‌دهد اختلالات فعلی به بخش مدیریت مربوط نمی‌شود.

کارشناس صنعت خودرو زمان فعلی را برای حذف خطوط تولید پراید مناسب ندانست و گفت: حذف خودرو باید یا سه سال بعد از تحریم‌ها انجام می‌شد و یا باید به سه سال آینده موکول شود در شرایط فعلی کشور، توان اقتصادی مردم در حدی نیست که آمادگی برخورد با تغییرات صنعت خودرو را داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
دزدی در روز روشن رئیسی اینم فساده
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تا زمانی که صنعت خودرو سازی انحصاری باشه وضعیت از این بدتر هم خواهد شد!!!!!!
مهدی
۲۱:۵۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
مشکل از خودرو سازها نیست مشکل از مقامات هست تا گمرک باز نکن همین که هست تا دولت همه کاسه این خودرو سازها باشه همینه زور بی خودم نزنید شعار الکی هم ندین
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
ایران خودرو و سایپا هر کاری میخواهند میکنند لطفا اطلاع رسانی شود به حامیان پیدا و پنهان انها ولی خوب کلا سر کاریم چون این اوضاع درست شدنی نیست حالا شما مدام نظر بدهید
aa
۲۱:۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خداوکیلی دراین دوحلبی سازتخته کنید ملتو راحت کنید
مرتضی قدیمی
۲۰:۴۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تا وقتی که سهام عمده فرغون سازها دولتی باشه چیزی درست نمیشه . دخالت دولت در اقتصاد و صنعت = منافع متعارض = فساد
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
چی درسته که ماشینامون درست باشه. یه بیسکوییت با ۱۰۰گرم وزن بود ۴۰۰ تومان بعد از چند ماه شده ۶۰ گرم و۱۰۰۰ تومان .اخه اگه گرون شده چرا وزنش کم شده یا اگه وزنش کم شده چرا گرونش کردن اخه تا کی هم از توبره هم از اخور بخورند و به بهونه ی کار افرینی هیچکس هیچی نگه با اون سودهای حداقل بالای صد در صدی
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا درست است خودروسازان چیزی برای خودروهای تولیدیشان مگر گذاشته اند؟
وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ
واى بر كم‏ فروشان
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودروسازان و مسئولان خودرو سازی به مردم و ملت خیانت می کنند . کاش هر چه زودتر ورشکست بشند.
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اره
مونا
۱۸:۰۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
به تلخفات سایپا رسیدگی بشه در مورد سایپا 131
با تشکر
اسی
۱۸:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
این دوتا خودرو ساز اگه روشون میشد یه اتاق خالی ماشینو به قیمت یه خودرو اروپای میدادن میگفتن همینی که هست .کم کم به همونجا هم میرسیم
سارا
۱۸:۰۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تمام امکانات و لوزام و اپشن های پراید رو برداشتن
هیچی نمونده
الان هم با کلاهبرداری دارن ماشین فروش فوری میفروشند
میگن تحویل سی روز پس از پذیرش، وقتی میری نمایندگی میبینی نه روزکاری اسناد بهت میدن امضا کنی
واقعا تا کی این همه دزدی و کلاهبرداری
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا که...
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودروسازان دزدند ...
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
بهترین راه رقابتی کردن با ابشن وکیفیت بالا واستانی کردن هرقسمت قطعات خودرو در این صورت هم ثروت یک جا جمع نمیشه فساد نمیاره هم رقابت کیفیت میره بالا دیگه چشم براه خودروخارجی نمی مانیم کههر وقت انبارشون از خودرو بنجول پر شد به ما بدهند .به امید ان روز
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودرو نخریدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
هاشم
۱۵:۲۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تا زمانی که ما از این خودروساز ها خرید میکنیم همینه! توی کشورهای پیشرفته به اینچنین خودروساز هارو حتی اندازه ی ارزن هم بهش توجه نمیکنن مردم! فقط و فقط مردم!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
از پرسنل محترم و عزیز خبرنگاران جوان که همیشه در کنار مردم بودند کمال تشکر و سپاس را دارم و خواهشی از باشگاه خبرنگاران و همه عزیزان دیگر لطفا به سامانه و پیام رسانهای برادر رئیسی و دستگاه قضائی بروید و مشکلات گرانی و..... در حوزه خودرو را بگذارید باشد با عنایات این حوزه مشکلات برطرف شود. ومن الله توفیق
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
متاسفم
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خیلی خنده داره دولتی که نتونه یه تولید کننده و گران‌فروش و خیانت کار و قاتل جان ومال مردم رو کنترل کنه بسی جای تامل هست. !
امیر
۱۲:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تا چند وقت دیگه هر کسی خودرو داخلی بخره ..خودروسازان یه حلب 17 کیلویی خالی و 4 تا چرخ فرغون بهش میدن ومیگویند همینه که هست میخواهی ببر یا نمی خواهی بدیم یکی دیگه.
Khodaei
۱۱:۱۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
لطفا
پیگیرخودروهای فوری اعتباری ماباشیدبا تعهدسی روز ثبت نام کردیم الان 90 روز از زمان پذیرش میگذره و جالب اینکه یک ماه است که روند فاکتور خودرو متوقف شده
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
وقتی جلوی رقابت گرفته شد خودروساز شد غول ...
صادق
۱۰:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودرو ساز‌ هیچ‌کاره است از جای دیگری‌خط میگیرند
علی
۱۰:۲۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام؛ خواهشمندم ، پیگیری کنید ، هل ناصرا من ینصرنی، پارسال با حقوق کارگری پیش فروش سایپا ۱۴ ریختم حساب امسال برج۵ ، ماشینم فروختم تکمیل وجه کردم از قراره ۳۰ روزه تحویل بدن ، الان برج ۸ ، شرمنده زن و بچه شدیم از کار و بار افتادیم ، یکی نیست بگه شما که تعهد نداری چرا فروش فوری زدی ، قیمت هم که روز به روز میره بالاتر ، آقایان و خانومهای خبرنگار ۲۰و۳۰ ، خواهشمندم بنده از طرف جمع کثیری از کسانی که چندین ماهه منتظر تحویل خودرو هستن پیگیری کنید باتشکر
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
متاسفم برخودروسازان گران فروش وبی کیغیت؟!!!
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
امیدواریم قیمت ها کاهش پیداکنه
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودروساز ها باید بسته بشه
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
قیمت ها رو کاهش بدن
حزب الله
۰۹:۳۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام . اینها مصداق آیه شریفه 14و 15 سوره مبارکه بقره هستند پیش مردم جوری سخن می گوینده که دوستار مردم هستند و پشت سر به مردم می حندند و می گویند مردم را به تمسخر گرفتیم ولی غافل از اینکه خدا آنها را استهزاء کرده
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خودرو سازان شدن خدای مردم هر جوری به مردم ظلم میکنن یکی نیس به داد مردم برسه ؟
افشار
۰۸:۴۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
با سلام
من مصرف کننده هستم.سال پیش بعد از 7سال اومدم دنا پلاس ثبت نام کردم با کد فول اما الان سانروف رو حذف و توی متن قرارداد دست بردن.بابت حذف آپشن طبق قرارداد باید پولشو کم میکردن.قیمتشم بردن بالا بدون یه دلیل قانع کننده.
به هرکی هم میگیم جوابی نداره.
ما یه گروه 150 نفری هستیم که این مشکلو داریم.
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تو خجالت نمیکشی میخواهی دنا بخری داری به خودت و خانوادت خیانت میکنی
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
ممنون از باشگاه خبرنگاران بابت رسیدگی به این جور موضوعات
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
هیچ نظارت واقعا نیست چرا
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اگر خودرو به اندازه حقوق کارمندان خودروسازان زیاد شود . پراید 19 میلیونی مشد 22 میلیون نه 40میلیون.
ایرانی
۰۷:۵۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود
شهروند
۰۷:۴۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
فقط با کاهش تعرفه به صفر و ایجاد بازار آزاد و رقابتی می توان انحصار ، گرانفروشی و مافیاییگری را جمع کرد
و مردم را خلاص
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
البته اگر مردم ارزشش رو داشته باشند
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
با همه این تفاسیر من سال پیش، پیش فروش ثبت نام کردم و مجبور شدم پرایدم رو بفروشم ولی با وجود 5 ماه از موعد تحویل هیچ خبری نیست و کسی هم اصلا پیگیر نیست
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
یعنی کلاهبردارتر از این خودرو سازها داخلی هیچ جا نداریم / جالب اینجاست هیچ کسم نیست ازشون بپرسه چرا
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
بله کاملا کلاهبردارند و متاسفانه از آن ها حمایت می شود.
پوریا
۰۷:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
دیگه اینو مردم فهمیدن،با این وجود قیمت ها همچنان افزایش داره
محمدامین
۰۶:۲۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
باعرض سلام اینومیگم که نگیدماملت ایران چیزی حالیمون نیست،خودروسازان با کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند و کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد خودروسازان با عملکرد خود به صورت عمدی دست به حاشیه سازی در بازار خودرو می‌زنند؛ اما چرا خودروهایی که با ارز کمتر از 4 هزار تومان تولید کرده‌اند همچنان در انبارها نگهداری کرده و به مشتریان نمی‌فروشند واگرم میفروشندچراباارز۱۴هزارتومنی میفروشن؟؟؟؟
حسین
۰۹:۳۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
با سلام و عرض احترام ، کاملاً درست می فرمائید ، متأسفانه تمام تلاش خودروسازان بر این قرار گرفته که قیمت را افزایش دهند ، خاطرمان نرفته چندی قبل بدنبال تحقق قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار بودن و قیمت ها را افزایش دادند (در حالیکه خودشان با کاهش عرضه قیمت حاشیه بازار را تعیین می کنند) و حال که قیمت حاشیه بدلیل رکود تورمی بازار کاهش یافته همچنان قیمت خودروسازان در حال افزایش می باشد. کجا هستند سازمانهای نظارتی محترم ، ریاست محترم قوه قضائیه چه می کنند ، چرا به این تناقضات آشکار رسیدگی نمی کنند؟ آیا با جابجائی مدیرعامل شرکت خودروساز مشکلات حل شد ؟ یا این فقط یک نمایش بود برای اینکه مردم را به بیراهه ببرند؟ لطفا نشر بدین تا پاسخگوی مردم باشند.
ehsan
۰۶:۰۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
متاسفانه دولت با سیاست گذاری اشتباه این مشکلات رو برای مردم درست کرده وقتی به طرف خارجی دلبند شده همین رو هم داره
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
قیمت ها رو کاهش بدن
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
تورو خدا به این وضعیت رسیدگی کنید
ناشناس
۰۴:۰۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
با این حساب بازهم خودرو سازها طلب کارند . بابا چه رویی دارند؟!
کاظم
۰۷:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا مطلب مهمی بود که باید توجه بشه شدیدا ممنون
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا مطلب مهمی بود که باید توجه بشه شدیدا ممنون
علی
۰۰:۵۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
در سه ماه گذشته
دوبار کاسه نمد ته میلنگ
5 بار دوراهی آب
3 بار درب رادیاتور
4 بار درب مخزن آب
که همه خراب میشن
لنتام تقریبا تموم شده جرات نمیکنم با قطعات خودکفا عوضشون کنم
ایمان
۲۰:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
داداش ماشینت چیه؟؟ ؟!!!!
ایمان
۰۰:۲۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا دستتون درد نکنه....
زحمت می کشن