او افزود: جنس شهر هوشمند باید به گونهای باشد که شهروندان احساس کنند کیفیت زندگیشان رو به بهبود است و نباید شهر هوشمند محدود به واژگان شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات یکی از مصادیق شهر هوشمند را تاکسیهای اینترنتی که منجر به تسهیل حمل و نقل و رفاه بیشتر شهروندان شده، دانست و گفت: یکی از مهمترین مسایلی که باید در زمینه شهر هوشمند به آن توجه شود مباحث حقوقی و زیرساختی است. اگر امکان به اشتراکگذاری دادهها وجود نداشته باشد ممکن است بسیاری از طرحها و برنامهها برای تحقق شهر هوشمند رنگ و بوی عملیاتی به خود نگیرد.
هاشمی با بیان اینکه در شکلگیری شهر هوشمند صرفا نگاه فناوری تسهیلگر نیست، اظهار کرد: نگاه فرآیند، افراد و سازمانها و از همه مهمتر یکپارچگی دادهها باید همزمان توسعه پیدا کند تا بتوان به حرکت در مسیر شهر هوشمند امیدوار بود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درباره راهبردهای وزارت ارتباطات در مقوله شهر هوشمند گفت: ما برای تحقق این مسئله نگاه کلانتری را مورد توجه قرار دادیم تحت عنوان ایران هوشمند چرا که معتقدیم هوشندسازی نیازمند یک نگاه فرابخشی است؛ و وقتی نگاه ما ایران هوشمند باشد همه بخشها اعم از دولتی و خصوصی این احساس را پیدا میکنند که در این زمینه پای کار بیایند.
او با اشاره به اینکه باید در طرحها و برنامههای شهر هوشمند، اقتصادی بودن آنها مد نظر قرار بگیرد، افزود: ما در وزارت ارتباطات برای رسیدن به ایران هوشمند و شهر هوشمند بیگ دیتا، کلاد و IOT را در نظر گرفتهایم تا بتوانیم گامی در مسیر هوشمندسازی برداریم.
هاشمی تصریح کرد: برای تحقق شهر هوشمند نیاز است که به طور دائم طرحها و برنامهها را پایش کنیم تا ببنیم به چه اندازه به سمت اهداف پیش رفتهایم.