یکی از نقاط قوت آتکا این است که قبلاً هم خودروی بسیار خوبی بوده و کوپرا وظیفهی بهتر کردن خودرویی خوب را بر عهده داشته است. این مدل کوپرا بر پایهی مدل دیفرانسیل جلوی سئات آتکا ساخته شده و البته از شاسی چهار چرخ محرک و دیفرانسیل لغزش محدود در عقب سود میبرد.
در دل این شاسیبلند پیشرانهی ۲ لیتری توربوی ۲۹۶ اسب بخاری و گیربکس ۷ سرعتهی DSG برادر داغتر لئون کوپرا قرار دارد بنابراین با یک شاسیبلند اسپورت و البته یکی از قدبلندان دنیای خودرو که هندلینگی در حد و اندازههای هاچبکهای داغ دارد روبرو هستیم.
داخل کابین کوپرا آتکا تجهیزات بیشتری در مقایسه با نسخه استاندارد خواهید یافت. از جملهی این موارد میتوان به داشبورد تمام دیجیتال شامل سیستم ناوبری با صفحه لمسی، صفحات نمایش قابل سوئیچ پشت آمپرها و… اشاره کرد. تکمیل کنندهی کابین هم غربیلک فرمان چرمی و اسپورت است.
داخل کابین این شاسیبلند شبیه یک محصول اسپورت کامل است و شباهت چندانی به شاسی بلندهای معمولی ندارد. البته بخشی از این احساس به کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع خودرو هم مربوط میشود که باعث شده شما در موقعیت بسیار پایینتری قرار بگیرید.
البته کوپرا تمامی موارد کاربردی نسخههای استاندارد آتکا را حفظ کرده است، ولی خب محفظه بار به خاطر سیستم چهار چرخ محرک کمی تنگتر بوده، ولی خب این موضوع خیلی به چشم نمیآید.
چیزی که توجه را به خود جلب میکند شتاب گیری این شاسیبلند است. با قدرت ۲۹۶ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری که از دورهای ۲۰۰۰ تا ۵۲۰۰ پیشرانه در دسترس است، شاهد پرفورمنسی قابلتوجه در خودرویی کاربردی هستیم. کوپرا ادعا میکند آتکا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتری دارد؛ و اگر دور پیشرانهی ۲ لیتری توربو را در محدوده بهینهی خود یعنی ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ قرار دهید آتکا بهاندازهی اعداد یاد شده سریع احساس می شود.
ولی موضوع عجیب این است که شتاب گیری بین دندهای کوپرا آتکا بهاندازهی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن قوی احساس نمیشود و دلیل آن دو موضوع است. اولین موضوع صدای تولیدی است که علیرغم استفاده از اگزوز اسپورت جدید چندان جلبتوجه نکرده و گیرا نمیباشد. مورد دوم هم وزن ۱۶۳۲ کیلویی خودرو است که آتکا را سبک نشان نمیدهد.
زمانی که حالت رانندگی مناسب را برای جادهای مناسب انتخاب کنید با هندلینگ، سواری و فرمان پذیری کاملاً دلپذیری روبرو خواهید شد. ۵ حالت کلی وجود دارد که حالت کوپرا مهمترین و گیراترین حالت رانندگی است. در این حالت سواری کاملاً سفتی برای جاده به وجود میآید، اما خب پاسخ پدال گاز، گیربکس و فرمان نیز پذیرفتنی و تیز است.
همچنین در حالت کوپرا هندلینگ تیزتری را شاهد هستیم و تکانهای بدنه نیز کمتر شده و دامپرها تیزتر عمل میکنند. همچنین خود راننده میتواند تنظیمات شخصی را انجام دهد و سواری راحت را با تنظیمات اسپورتتر پیشرانه و گیربکس همراه نماید.
تنها دو نسخه از این شاسیبلند در دسترس است. مدل پایه بهای ۳۵۹۰۰ پوندی داشته درحالیکه نسخهی اسپورت پک ۳۳۴۵ پوند گرانتر است. این مدل از ترمزهای بزرگتر برمبو، صندلیهای اسپورتتر و رینگهای ۱۹ اینچی سود میبرد. مدل حاضر در تست از نوع اسپورت بود و به نظر ما ترمزها ارزش اضافه پرداخت یاد شده را دارند چراکه قدرت توقف مناسبی را ارائه میکنند.
با این پول و این میزان تجهیزات، کوپرا آتکا ارزانتر از مدلهایی همچون پورشه ماکان و آئودی SQ۵ میباشد. البته واضح است که اکثر خریداران این سه خودرو را در یک سطح قرار نمیدهند، ولی کوپرا آتکا هم خودروی احساسبرانگیزی است.
تا زمان ورود رقبای واقعبینانهتری همچون فولکسواگن T-Roc R و آئودی SQ۲ جدید به بازار، آتکا به نوعی یکه و تنها عمل میکند. شاید هدف سئات از تأسیس این برند خلاقیت بیشتر بوده است.
کوپرا آتکا جدید خودروی جالبی است. اولین تلاش برندی تازهکار بهطور سورپرایز کنندهای خوب از کار درآمده است. آتکا خودرویی سریع، تیز، خوشساخت و مجهز بوده و میتواند خریداران بیشتری را به خود جلب نماید. درست همانندای ام جی برای مرسدس، کوپرا نیز در قلب سئات قرار دارد. کوپرا لیاقت موفق بوده را دارد.
قیمت: ۳۵۹۰۰ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۴۶ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر (تأیید نشده)
انتهای پیام/