سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی مطرح کرد؛

اپیدمیولوژی یکی از رشته‌های مادر در سلامت عمومی

حقدوست گفت: اپیدمیولوژی بر اساس مشاهدات دقیق اتفاقات مرتبط با سلامت در جامعه، به پیدا کردن ریشه بیماری‌ها و ارائه راهکار برای حل این مشکلات می‌پردازد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اکبر حقدوست ، رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی از رشته اپیدمیولوژی به عنوان یکی از رشته‌های مادر در حوزه سلامت عمومی یاد کرد و گفت: این رشته بر اساس مشاهدات دقیق اتفاقات مرتبط با سلامت در جامعه، به پیدا کردن ریشه بیماری‌ها و ارائه راهکار برای حل این مشکلات می‌پردازد.

او افزود: در یکی از پنل‌های نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران در مورد این بحث و تبادل نظر شد که آیا اپیدمیولوژیست‌ها به جز نیرو‌های فنی که باید به دنبال ریشه یابی بیماری‌ها باشند، می‌توانند نقش مدیریتی بر عهده گیرند یا خیر و باید چه مهارت‌هایی را داشته باشند.

حقدوست ادامه داد: دانشجویان رشته اپیدمیولوژی مطالبی را در مورد مدیریت، اقتصاد و ساختار‌های نظام سلامت و مدل‌های اقتصاد سلامت آموزش‌هایی را فرا می‌گیرند و آن‌ها اگر این موارد را تقویت کنند، می‌توانند نقش موثرتری در نظام سلامت داشته باشند.

این استاد رشته اپیدمیولوژی گفت: حوادثی مانند حادثه لردگان در یک مقطع زمانی، پررنگ و بعد هم فراموش می‌شود. نقش اپیدمیولوژیست‌ها قبل و بعد از این حوادث است. قبل از ابتلای چندین نفر در روستای چنار محمودی لردگان، وزارت بهداشت مستندات قابل قبولی با کمک اپیدمیولوژیست‌ها تولید کرده بود و حدس وجود چنین کانون‌هایی در کشور داده شده بود و این منطقه نیز به عنوان یکی از کانون‌های ویروس HIV شناسایی شده بود.
پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید
او تصریح کرد: وزارت بهداشت با رعایت اصول و استاندارد‌های اخلاقی، مواردی از ابتلای مردم روستای چنارمحمودی به ویروس HIV را شناسایی و مدیریت کرده بود تا اینکه این حادثه تبلیغاتی شد و از حوزه علمی به حوزه رسانه‌ای کشیده شد و قطعا بعد از مدتی هم فراموش می‌شود و حتما در ادامه کار برای مدیریت بهتر بیماری و شناسایی سایر کانون‌های بیماری ها، نقش اپیدمیولوژیست‌ها ویژه بوده و خواهد بود.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: قطعا باید حرف‌های علمی سالم را بیشتر به مردم بزنیم و مواضع علمی و زیبایی از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد که خیلی از این مواضع بر اساس اطلاعات اپیدمیولوژی بود.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.