سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جولان آنفولانزای فصلی در یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش بیماری آنفلوانزا در سه سال گذشته در یزد، گفت: کنترل بیماری آنفولانزا نیازمند افزایش مراقبت‌های بهداشتی است.

محمدرضا دهقانی، معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به سرد شدن دمای هوا و شیوع بیماری آنفولانزا، گفت: موارد مثبت  بیماری آنفولانزا در استان یزد، سال ۱۳۹۶، دو مورد و سال ۱۳۹۷، چهار مورد بوده است که این مقدار در سال ۱۳۹۸ تاکنون به ۳۸ مورد افزایش داشته است.

او افزود: بیماری آنفولانزا با علائمی مثل آبریزش بینی، تب، ضعف و بی حالی، سردرد، درد‌های استخوانی و عضلانی، علائم ریوی و تنفسی، گلودرد و در برخی انواع خاص آن با اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: ویروس آنفولانزا، انواع مختلفی دارد و برخی از انواع آن بیماری خطرناکتری را ایجاد می‌کنند؛ لذا لازم است تمامی افراد به ویژه افراد سالمند و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، تنفسی و کسانی که ایمنی ضعیفی دارند در شرایط شیوع بیماری در فصل سرد، با شروع علائم و جهت تشخیص به موقع به پزشک مراجعه کنند.

 دهقانی تصریح کرد: واکسیناسیون در بعضی از موارد به ویژه در افراد با ضعف ایمنی توصیه می‌شود و می‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد و با مشورت پزشک انجام شود.

کنترل بیماری آنفولانزا نیازمند افزایش مراقبت‌های بهداشتی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: موارد مثبت بیماری آنفلوانزا در سه سال گذشته افزایش یافته است که این مهم توجه و مراقبت‌های بهداشتی بیشتر فرد را می‌طلبد.

او گفت: ویروس از دست آلوده به دهان و بینی و چشم فرد دیگر منتقل می‌شود و چنانچه فردی به تشخیص پزشک مبتلا به آنفولانزا است حتی الامکان از حضور در اماکن عمومی خودداری کند و ضمن استفاده از ماسک مناسب، هنگام عطسه وسرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال نگه دارد و دستمال‌ها را نیز داخل کیسه پلاستیکی کرده و دور بریزد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به نقش درمان در کنترل شیوع این بیماری، تصریح کرد: بیماران باید مایعات گرم بیشتری مصرف کنند و با آب نمک دهان و مجاری بینی خود را شستشو دهند.

دهقانی ادامه داد: بیماران فعالیت بدنی شدید نداشته باشند و باید به اندازه استراحت کنند و دمای اتاق متعادل نگه داشته شود و نیز اجتناب از مصرف آب سرد و نیز غذا‌های سنگین و دیر هضم و چرب مثل سرخ کردنی ها، گوشت گاو، کنسروها، فست‌فود‌ها می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و دفع مواد زائد به بهبود بیماران کمک می‌کند.

انتهای پیام/ی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.