سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده گونه مهاجمی دیگر در منابع آبی گیلان

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گونه جدیدی به نام کاهوی آبی به عنوان گونه مهاجم در برخی منابع آبی استان مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: درپایش‌های دوره‌ای نیرو‌های محیط زیست و همچنین گزارش‌های رسیده، اخیرا گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia stratiotes از خانواده Araceae) به عنوان گونه مهاجم در برخی از استخر‌های طبیعی استان مشاهده شده است.

او با بیان اینکه، این گیاه آبزی شناور، بومی آب‌های مناطق گرم و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی ر‌ها سازی شده است، افزود: برگ‌های پهن کرکدار و ریشه‌های افشان گیاه، آن را روی سطح آب شناور می‌کند و به راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابجا می‌شودودمای بهینه برای رشد و تکثیرآن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده، اما در بازه دمایی ۱۷ تا ۳۵ درجه نیز می‌تواند زندگی کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ورود و رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشور‌ها به معضلی جدی تبدبل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع شده است.

قربانعلی محمد پور با بیان اینکه، این گیاه به عنوان گونه‌ای مهاجم قلمداد می‌شود و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری کند و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی کند، افزود: کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، از دیگر مخاطرات این گیاه است.

او با اشاره به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه‌های غیر بومی نظیر آزولا و به خصوص سنبل آبی که در حال حاضر به یک معضل اساسی در استان بدل شده، گفت: همه هموطنان  در صورت مشاهده این گیاه در منابع آبی، مراتب را به دستگاه‌های ذی ربط اطلاع داده و از رها سازی خودسرانه هر گونه گیاه غیر بومی به خصوص گونه‌های آبی در منابع آبی جدا خودداری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع و بامساعدت استاندار و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه استان به منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها وآب بندان‌های استان گرفته شده است.

 

انتهای پیام / ق 

 

گونه جدیدی به نام کاهوی آبی به عنوان گونه مهاجم در گیلان مشاهده شده است 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.