هیچ راه مطمئنی به جز آزمایش جریان سوخت به وسیله دستگاههای مخصوص برای اطمینان از کارکرد انژکتورها وجود ندارد. اما نشانههایی وجود دارند که میتواند نشانگر گرفتگی یا کثیف بودن انژکتورها باشد.
هنگامیکه گرفتگی انژکتورها به حدی شدید شود که ECU نتواند با تنظیم یا اصلاح نسبت سوخت و هوا آن را جبران کند، موتور خودرو بهتدریج دچار مشکلات زیر میشود:
- تأخیر، مکث یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور:
بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب احتراق داخل سیلندرها به تأخیر میافتد.
- احتراق نامنظم:
مخلوط سوخت و هوای فقیر (هوای زیاد و بنزین کم) در سیلندرها منجر به احتراق ناقص میشود. ممکن است یکی از گامهای احتراق در سیلندر رخ ندهد که باعث کاهش قدرت آنی موتور میشود و صدای محسوسی تولید میکند. با شدت گرفتن این مشکل، راننده از موتور یا سیستم انتقال قدرت، ضربه و لرزش ایجادشده را احساس میکند.
- افت عملکرد موتور:
موتور برای احتراق مناسب و قوی نیاز به سوخت کافی دارد. اگر احتراق به تأخیر بیفتد یا جلوی آن گرفته شود از قدرت موتور کاسته میشود و خودرو شتاب کافی نخواهد داشت.
لرزش موتور یا حالت واماندگی (توقف ناگهانی موتور) هنگام کارکرد در دور آرام
پاشش سوخت بهصورت نامساوی بین سیلندرها باعث میشود که دور موتور خیلی پایین بیاید و حالت واماندگی رخ دهد.
- رد شدن در آزمون آلایندگی:
افت راندمان احتراق منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگ سوخت و افزایش تولید آلایندهها میشود؛ بنابراین خودروی معیوب در آزمونهای معاینه فنی، مردود میشود.
- افزایش مصرف سوخت:
وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور میشوید بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود.
وقتی متوجه این علائم در یک موتور انژکتوری شدید، استفاده از مواد تمیزکننده انژکتور، یکی از گزینههای آسان و در دسترس است. هرچند بهتر است پیش از بروز مشکل، بهصورت اصولی و منظم از انژکتورشورها (هم افزودنیهای مایع و هم کیت تمیزکننده دستی) استفاده کنید. پیشگیری بهتر از درمان است.
منبع:خودروکار
انتهای پیام/