سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسوی در گفت‌وگو مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور گروه‌هایی در پشت پرده برای انحراف اعتراضات مردم لبنان/ همه منتظرند سیدحسن نصراللّه افراد پشت‌پرده را اعلام کند


کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در میدان‌های اعتراضات، امکانات فراوانی با هزینه‌های بالا وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌هایی پشت‌پرده هستند و امکانات زیادی تزریق می‌کنند که مردم را در میدان‌ها نگه دارند و علیه مقاومت شعار دهند.


امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو مشروح با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تحولات اخیر در لبنان اظهار کرد: شروع این تحولات با تعیین مالیات عجیب‌وغریب بر واتس‌آپ در لبنان حدود ۶ دلار در ماه برای هر مشترک بود. همانطور که می‌دانید با توجه به شرایط جهانی، ارتباطات در واتس‌آپ به صورت رایگان است، اما وزیر ارتباطات لبنان در این کشور یک شرکت ارتباطاتی ایجاد کرد و قصد داشت که مالیات را از طریق این شرکت نصیب خود کند و در ادامه استفاده‌های شخصی هم داشته باشد، اما مردم تحمل نکردند و قیام کردند.

قیام مردم لبنان یک حرکت تراکمی بود

او ادامه داد: این حرکت، تقریباً  یک حرکت  تراکمی بود، مردم در حال رصد بودند و مشاهده کردند برخی می‌خواهند مشکلات بودجه‌ای لبنان را بر دوش فقرا بیندازد اما بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و گمرک متاثر نمی‌شدند و هیچ مالیاتی از آنها گرفته نمی‌شد، برای مثال رئیس بانک مرکزی لبنان کارهای عجیب‌وغریبی انجام می‌داد و سودهای کلانی در رابطه با سپرده‌گذاری‌ها از مردم دریافت می‌کرد اما برای مردم عادی و واتس‌آپ مالیات در نظر گرفتند. همچنین لبنان هرسال دچار کسری بودجه است و مشکلات مالی  بر دوش مردم عادی بود، با این حال سرمایه‌داران بزرگ اقتصادی مالیات پرداخت نمی‌کردند زیرا نفوذ سیاسی داشتند. لذا این مشکلات باعث تحریک و حرکت خودجوش مردم شد البته تابع هیچ گروه سیاسی و منطقه‌ای نیست و همه در آن شرکت کردند، مردم به خیابان‌ها آمدند و در میدان‌های مهم شهر از جمله بیروت و در مقابل نخست‌وزیری تجمع‌های گسترده‌ای انجام دادند، اما سه روز اول این حرکت با خشونت همراه بود و بعد سفارتخانه‌ها و قدرت‌های بزرگ دنیا و منطقه وارد میدان شدند و اینها را هدایت کردند.

تجمع‌ها در ترابلس و صیدا ادامه دارد

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: سیدحسن نصراللّه اعلام کرد که این یک تظاهرات خودجوش است و هیچ عامل خارجی دخیل نیست، اما ایشان در صحبت‌های گذشته خود تاکید کردند که این اعتراضات انحراف پیدا کرده است و از دوستداران حزب‌اللّه و مقاومت خواستند که میدان‌ها را خالی کنند، البته به همین صورت هم شد و ما مشاهده می‌کنیم که میدان‌ها خالی شدند، اما در شهر ترابلس و صیدا تجمع‌ها همچنان ادامه دارد، این دو شهر پایگاه مردمی و سیاسی سعد حریری است و نشان می‌دهد که مردم این ۲ شهر از عملکرد سعد حریری ناراضی هستند.

موسوی گفت: همچنین این افراد به بستن خیابان‌های اصلی بیروت و جاده‌های منتهی به آن روی آوردند که این حرکت مورد انتقاد مردم و مسئولان سیاسی از جمله حزب‌اللّه واقع شد، بستن خیابان‌ها و درخواست کارت شناسایی از مردم و منع عبور و مرور، جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ را برای ما یادآوری می‌کند؛ لذا گروه‌هایی که درخواست کارت دارند افراد عادی نیستند و وابسته به گروه‌های ضد مقاومت هستند و قصدشان این است که تردد‌های افراد وابسته به مقاومت و حزب‌اللّه را کنترل کنند به همین دلیل سیدحسن نصراللّه این موضوع را صراحتاً اعلام کرد.

حضور گروه هایی درپشت پرده و تزریق امکانات

موسوی با اشاره به حضور گروه‌هایی در پشت‌پرده، یادآور شد: ما می‌بینیم که در میدان‌های اعتراضات، امکانات فراوانی با هزینه‌های بالا وجود دارد، این‌ها نشان می‌دهد که گروه‌هایی پشت‌پرده هستند و امکانات زیادی را تزریق می‌کنند که مردم را در میدان‌ها نگه دارند و علیه مقاومت شعار دهند. اما با همه این‌ها روزبه‌روز تعداد معترضان کمتر می‌شود و مردم متوجه توطئه شده‌اند، تظاهرات لبنان بعد از ۱۰ روز مشخص شد و نشان داد که این‌ها به جا‌های دیگر هدایت می‌شوند، به همین دلیل آمریکا و عربستان سعودی بسیار خرسند هستند و پشتیبانی می‌کنند، اما مردم پایگاه مقاومت میدان‌ها را خالی کردند و منتظر هستند که دستور سیدحسن نصرالله اعلام شود.

او اضافه کرد: اگر پایگاه حزب‌اللّه وارد میدان شود ۲ مسئله می‌تواند تحقق پیدا کند، یکی از آن دو، تغییر وضعیت کلی نظام سیاسی لبنان و دومی، تحکیم شرایط مقاومت در لبنان است لذا جولانگاه خیابان‌ها و میدان‌های اصلی لبنان دست دشمنان است و آن‌ها تلاش می‌کنند که بستن خیابان‌ها را ادامه دهند، اما بنده فکر می‌کنم که آینده این تحرکات دست حزب‌اللّه و هم‌پیمانانش است. حزب‌اللّه و مردم دنبال محاکمه مفسدان بزرگ هستند که به سزای اعمال خودشان برسند. سیدحسن نصراللّه ۲ ماه پیش اعلام کرد که پرونده‌هایی وجود دارد و می‌خواهد در اختیار قوه قضائیه قرار دهد، به همین دلیل افرادی شروع به هیاهو کردند که یکی از آن‌ها نخست‌وزیر سابق لبنان است که متهم به اختلاس ۱۱ میلیادر تومانی در زمان تصدی تخست‌وزیری است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تا امروز هیچ پرونده‌ای از حزب‌الله در دادگاه‌ها مطرح نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط در لبنان به صورتی است که ۲ گروه در میدان هستند، یک گروه حامی مقاومت و حزب‌اللّه که خیابان‌ها را خالی کردند و یک گروه ضدمقاومت و حزب‌اللّه که با پشتیبانی سعودی و آمریکایی‌ها پروژه‌هایشان را پیش می‌برند، همچنین سیدحسن نصراللّه اعلام کرد که هرکسی پرونده‌ای از وابستگان حزب‌اللّه دارد، به قوه قضائیه بیاورد و ما هم هیچ پشتیبانی از آن نمی‌کنیم. تا امروز هیچ پرونده‌ای از حزب‌اللّه در دادگاه‌ها مطرح نشده و کسی هم ادعایی نکرده است. من فکر می‌کنم همه منتظر هستند که سیدحسن نصراللّه در پایان هفه آینده ظهور دیگری داشته باشد، زیرا ایشان اعلام کردند که ما اسامی مفسدان و کسانی را که از تظاهرات پشتیبانی می‌کنند داریم و فعلاً اعلام نمی‌کنیم، به نظر من اگر این اسامی اعلام شود تحول بزرگی در داخل لبنان ایجاد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بی توجهی به اعتراضات در لبنان بحران زا خواهد بود


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
طاهاشفیعی
۱۷:۳۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
پشت پرده ی همه ی خباثتها درعالم،باواسطه وبدون واسطه رژیم شیطانی وجعلی صهیونیستی است...
انشاءالله که این غده ی سرطانی بدخیم نابود میشودوفتنه وآشوب نیز ریشه کن خواهندشد،انشاءالله...