سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش عفو بین‌الملل: ترکیه مهاجران را به زور به مناطق شمالی سوریه می‌فرستد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود که روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد ترکیه مهاجران سوریه را به زور و در حالی که جنگ هنوز در مناطق شمالی این کشور پایان نیافته است به آنجا می‌فرستد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته (جمعه) در گزارش خود اعلام کرد ترکیه مهاجران سوریه را به زور به مناطق شمالی این کشور و نواحی نزدیک مرز می‌فرستد، در حالی که هنوز جنگ در این مناطق به پایان نرسیده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشت مهاجرانی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده است شکایت کرده‌اند که از سوی پلیس ترکیه مورد تهدید قرار گرفتند تا مدارکی را که نشان می‌داد آن‌ها داوطلبانه خواهان بازگشت به سوریه هستند، امضا کنند. در گزارش این سازمان بین‌المللی آمده است: «درحقیقت، زندگی مهاجران سوری با مجبور ساختن آن‌ها به بازگشت به مناطق جنگی در معرض خطر جدی قرار گرفته است».

بنا به گفته عفو بین‌الملل، براساس مصاحبه‌هایی که در ماه‌های ژوئیه تا اکتبر انجام شده است تعداد مهاجرانی که در ماه‌های اخیر به اجبار به سوریه بازگشته‌اند به صد‌ها نفر می‌رسد.

یکی از مقامات این سازمان در این خصوص گفتک «ترکیه به دلیل میزبانی از این تعداد مهاجر سزاوار توجه و تمجید است، اما این امر سبب نمی‌شود بهانه‌ای برای نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و همچنین داخلی به منظور فرستادن مردم به منطقه‌ای که هنوز جنگ در آن در جریان است، فراهم شود».

دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارش خود که جداگانه روز گذشته منتشر شد اعلام کرد در فاصله زمانی ماه‌های ژانویه و سپتامبر مقامات ترکیه خودسرانه ده‌ها نفر از مردم سوریه را بازداشت کرده و به مناطق شمالی این کشور فرستاده اند.

این در حالی است که آنکارا می‌گوید تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار مهاجر سوریه داوطلبانه و با میل خود به کشورشان بازگشته‌اند.

در حال حاضر، ترکیه میزبان حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مهاجران سوری است که از جنگ هشت ساله به کشور همسایه خود پناه آورده‌اند. آنکارا امیدوار است حدود دو میلیون نفر از آن‌ها را در ناحیه‌ای که آن را «منطقه امن» می‌نامد، اسکان دهد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این گزارش سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته اعلام کرد این کشور تمامی مسئولیت‌های خود را در قبال مهاجران طبق قوانین بین‌المللی به انجام رسانده است. سخنگوی این وزارتخانه نیز گفت این ادعا‌ها که مهاجران به اجبار به سوریه بازگردانده شده‌اند «کذب و خیالی» است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.