سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاسجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بی توجهی به اعتراضات در لبنان بحران زا خواهد بود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:گروه‌های سیاسی لبنانی در تلاش هستند تا اعتراضات از شکل مدنی خود خارج نشود.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط اخیر به وجود آمده در لبنان گفت: ریشه این اعتراضات به مباحث اقتصادی باز می‌گردد. البته جرقه این اعتراضات از افزایش مالیات تماس‌های واتس آپ زده شد و بعد از این بود که اعتراضات به مسائلی از جمله بیکاری، معیشت، سطح درآمد و فساد و سایر مشکلات مطرح شد.  

او ادامه داد: مجموعه تحولات لبنان بافت قانونمندی نداشته و روابط عرفی هم در آن سردرگم است، در نتیجه به واسطه  نداشتن نظامنامه‌های شفاف و وجود روابط مالی مبهم در دولت این کشور شاهد بوجود آمدن تظاهرات کنونی هستیم .

کارشناس مسائل منطقه درباره رویکرد احزاب و جریان‌های مخالف دولت لبنان تصریح کرد: خواسته اصلی مخالفین و تظاهرات کنندگان از دولت حل مسائل معیشتی و در حقیقت تامین درآمد لازم برای مخارج زندگی آنهاست. در واقع دولت لبنان برای افزایش درآمد خود دست به کار‌های گوناگون زده است که یکی از آنها مالیات گرفتن از تماس‌های واتس آپ است.


بیشتر بخوانید: حزب‌الله: دولت باید برای بازگرداندن اعتماد به مردم تلاش کند


او افزود: در چنین شرایطی گروه‌ها و احزاب مختلف این کشور مانند ۱۴ مارس که حزب الله، جنبش امل و مسیحیان نقش بیشتری در آن دارند، به عنوان گروه‌های مخالف این دولت با اصل این موضوعات مخالفت نکرده‌اند و معتقدند که دولت باید تحولات اقتصادی جامعه را مدیریت کرده و نیاز‌های مردم لبنان را رفع کند.

لاسجردی درباره تغییرات در کابینه دولت لبنان هم خاطرنشان کرد: این گروه‌ها معتقدند که ایجاد تحرک در دولت به منظور تغییر در اوضاع بد اقتصادی این کشور ضروری است. برای مثال به عقیده معترضین تغییر برخی از وزرای دولت لبنان و حتی تغییر در برخی قوانین می تواند گام های خوبی در این راستا باشد.  

او ادامه داد: البته جریان ۸ مارس به عنوان حامی دولت هم معتقد است که خواسته‌ها و مطالبات مردم منطقی و به حق است و دولت باید به جهت داشتن مسئولیت اداره جامعه در قبال آن‌ها پاسخگو باشد.  

این کارشناس مسائل منطقه درباره نظر سیدحسن نصرالله درباره این تظاهرات نیز گفت: او در سخنرانی چند شب گذشته خود این نکته را مطرح کرد که اولا حزب الله نسبت به تخریب و انتظام جامعه موضع مخالف دارد، اما در عین حال از دولت می‌خواهد تا به سخنان و خواسته‌های معارضین گوش داده و به مطالبات مردم توجه کند. البته برخی از ریشه‌های این خواسته‌ها به حق بوده و عدم توجه به آنها بحران زا خواهد بود.  

او ادامه داد: رهبر حزب الله لبنان درباره نقش آفرینی حزب الله در این جریانات و ناآرامی‌های این کشور گفت که ما در حال حاضر به عنوان معارض نیروی سیاسی مخالف، نقش آفرینی نکرده و به دنبال قدرت‌نمایی نخواهیم بود.

او درباره سخنان رهبر حزب الله لبنان درباره نقش آفرینی برخی از سفارتخانه‌های خارجی در این جریانات نیز تاکید کرد: در برخی از این تظاهرات نوک پیکان تحولات سیاسی به سوی حزب الله نشانه می‌رود در صورتی که حزب الله با هر نوع تغییری در دولت و هر نوع تغییر ناگهانی مخالفت کرده است و  از مخالفان خواسته تا اعتراض‌های خود را در شکل مدنی و قانونی انجام دهند. باید توجه داشت که حزب الله در حال تلاش برای حفظ ثبات جامعه و تحقق خواسته‌های مردم است.

این کارشناس مسائل منطقه درباره نقش آفرینی برخی از کشور‌های منطقه در تظاهرات لبنان نیز تاکید کرد: البته برخی از کشور‌های عربی که از گذشته‌های دور با اصل هویت و همچنین حیات سیاسی حزب الله مشکل داشتند در تلاش برای معرفی این گروه به عنوان برهم زننده ثبات این کشور هستند. از سوی دیگر هم کشور‌های غربی از سال‌های دور در تلاش برای برهم زدن نظام سیاسی لبنان هستند و در این راستا در صدد هستند تا نقش گروه‌های مخالف خود مانند حزب الله، امل و برخی از گروه‌های مسیحی به عنوان یک جبهه متحد در مقابل نظام سلطه هستند را کم رنگ کنند.

او ادامه داد: ممکن است در شرایط فعلی برخی به غارت مغازه‌های مردم، تخریب اموال عمومی و برهم زدن نظم عمومی دست بزنند که گروه‌های سیاسی لبنانی در  تلاش هستند تا اعتراضات از شکل مدنی خود خارج نشود.

لاسجردی در پایان تاکید کرد: در مجموع دولت لبنان هم به این نتیجه رسیده که بخش مهمی از این خواسته‌ها به حق بوده لذا تغییرات را در چارچوب قانون مدنظر قرار داده است.  

انتهای پیام/

بی توجهی به اعتراضات در لبنان بحران زا خواهد بود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.