سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بودجه ناچیز تئاتر صدای نماینده مجلس را هم درآورد/جولان قیمت های نجومی بلیت در سایه خلاء قانون

ذوالقدر گفت:همیشه نسبت به بودجه تئاتر گلایه داشته ام و امسال هم به دلیل بودجه انقباضی بودجه لازم اختصاص نیافت.

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه سالانه تا چه میزانی به بودجه تئاتر اهمیت داده می‌شود،گفت: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ که تئاتر نیز از زیرمجموعه‌های آن است زیرساخت‌های جامعه را مستحکم می‌کند و سبب می‌شود نتایج مثبتی را به صورت ملموس شاهد باشیم.

وی افزود: تقویت بخش فرهنگ منجر به کاهش هزینه کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود از این رو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همواره در این موضوع اهتمام ویژه داشته است.

ذوالقدر تصریح کرد: بودجه هنر‌های نمایشی در لایحه بودجه سال ۹۸ همچون سنوات قبل نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما انقباضی بودن بودجه‌ امسال سبب شد این افزایش نسبت به سال‌های قبل کمتر باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در این بین بودجه‌ای برای هنر‌های نمایشی و برای حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مربوط به حوزه نمایش تخصیص یافته و جهت حمایت از تولید نمونه سازی و اجرای برنامه‌های تئاتر، نمایش‌های صحنه‌ای، سنتی و آیینی و توزیع و عرضه در شبکه نمایش خانگی نیز اعتباری جدا در نظر گرفته شد و در سایر بخش‌های مربوطه اعم از سیاست گذاری و برنامه‌ریزی، جشنواره‌ها و تئاتر عروسکی و خانه تئاتر و موزه تئاتر و بنیاد رودکی نیز تخصیص اعتبار صورت گرفت.

وی افزود:اجرای قانون بودجه همواره مورد رصد بوده است که این اعتبارات، تخصیص یابد و سبب توسعه این بخش از حوزه فرهنگ شود.

وزارت ارشاد نظارت جدی بر قیمت بلیت تئاتر ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با اشاره به نظارت سیستم‌های مربوط برای گرانی بلیت تئاتر اظهار داشت:متاسفانه گاهی به نظر می‌رسد محصول فرهنگی مثل تئاتر در حد کالا‌های تجاری یا محصولات خوراکی تنزل پیدا کرده اند و با وجود شرایط سخت اقتصادی، تئاتر نیز قرار است همچون بسیاری از کالا‌ها به دلیل گران شدن از سبد خرید مخاطبان حذف شوند، حال اینکه تماشای تئاتر و حضور خانوادگی در سالن سینما و تئاتر مورد نیاز فرهنگی هر خانواده است و با گران شدن بلیت ها تئاتر به یک کالای لوکس تبدیل می‌ شود. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز آنطور که باید نظارت تاثیرگذار برای آن ندارد و راهکار مدونی برای آن در نظر گرفته نشده است.در این زمینه اگرچه دستگاه‌هایی برای نظارت بر گرانی و اعمال جریمه وجود دارد، اما از منظر فرهنگی با خلاء دستورالعمل مواجه هستیم که لازم است از سوی مسئولان وزارت فرهنگ با هم فکری و اخذ نظر از کارشناسان و فعالان این حوزه اقدام شود.

ذوالقدر درباره قرار نگرفتن به طور کامل بودجه هنر‌های نمایشی و تئاتر در اختیار اداره کل هنر‌های نمایشی گفت: چنانچه اشاره کردم بودجه هنر‌های نمایشی به تفکیک تخصیص داده می‌شود اگر این امر محقق نشود، فعالیت اداره کل هنر‌های نمایشی را مختل می کند،متاسفانه این موضوع را نه تنها در حوزه فرهنگ است بلکه در عرصه‌های دیگر نیز شاهد این هستیم که همین بودجه اندک تمام و کمال اختصاص نمی‌یابد البته پیگیر این موضوعات هستیم و تا آنجا که در چهارچوب وظایفمان است سعی در سوق دادن به سوی اجرای کامل بودجه داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با اشاره به گلایه اهالی تئاتر نسبت به بودجه تئاتر اظهار داشت: چنانچه بار‌ها عنوان کردم این موضوع موجب گلایه اینجانب و اعضای دیگر کمیسیون فرهنگی بوده است، اما امسال با توجه به بودجه انقباضی و شرایط سخت اقتصادی بودجه به کیفیت مطلوب به این حوزه‌ها اختصاص نیافت.

هشدار نماینده مجلس به غفلت از زیرساخت های فرهنگی

وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که در برنامه ریزی‌ها شاهد هستیم این است که زمانی که هدف صرفه جویی و کاهش هزینه‌هاست از موضوع فرهنگ و هنر و زیرساخت‌های لازم برای آن که یک ضرورت برای کشور و جامعه است غفلت می‌شود البته نهایت تلاش ما این بوده است که این اتفاق نیفتد و همچنین این باور نهادینه شود که هنر از حاشیه به متن بیاید.

ذوالقدر درباره ۱۰ درصد مالیاتی که شامل کنسرت‌ها شد و اما این اتفاق در تئاتر نیفتاد، گفت: این موضوع در راستای بهبود اوضاع فرهنگی و هزینه در همین موضوع اتفاق افتاده است که البته مورد اعتراض اهالی این حوزه قرار گرفت و حتی عاملی در گران شدن بلیت اجرا‌های صحنه‌ای شد.

وی افزود: این موضوع به واکاوی جدی میان مسئولان مربوطه و اهالی هنر با لحاظ شرایط نیاز دارد تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود.اگر این مالیات اخذ شده فقط در همان حوزه هزینه شود و ارتقای وضعیت مشهود باشد به نظر می‌رسد هنرمندان نیز نباید مخالفتی با این موضوع داشته باشند. البته باید مراقب بود که تاوان آن را مردم ندهند و موجب افزایش قیمت بلیت ها نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی با اشاره به نظارت نمایندگان مجلس به نحوه تخصیص بودجه تئاتر با توجه به حمایت کم از آثار فرهنگی شهرستان‌ها اظهار داشت:نظارت بر اجرای قانون یکی از وظایف اصلی نمایندگان است؛ قطعا اجرای قانون بودجه و نحوه تخصیص اعتبارات نیز با جدیت دنبال می‌شود. تخصیص کامل بودجه‌های حوزه فرهنگی نیز مورد رصد نمایندگان به خصوص کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

ذوالقدر ادامه داد: نشست‌هایی در کمیسیون فرهنگی با دعوت از فعالان و مسئولان این حوزه برگزار شده است و همواره با وزارت خانه متولی و سازمان برنامه و بودجه جهت اینکه این تخصیص حتی الامکان به صورت کامل انجام شود پیگیری شده و همچنان نیز مورد پیگیری است.

وی افزود: این مهم است که همین اعتبارات تخصیص یافته به بخش‌های مربوطه پرداخت شود چرا که  پرداخت‌ نشدن آنها باعث می‌شود که تحقق بسیاری از برنامه‌ها عملیاتی نشود و از سویی دیگر مطالبات هنرمندان به موقع پرداخت شود تا بتوانند فارغ از دغدغه‌های معیشتی با حداکثر انگیزه و روحیه، توان خویش را برای خلق آثاری ماندگار به کار بگیرند و در کمیسیون فرهنگی تمام تلاش خویش را برای تحقق این موضوع به کار خواهیم گرفت و حمایت‌های لازم از فعالان عرصه هنری و هنرمندان را که سهم قابل توجهی در اعتلای فرهنگ و هنر کشور دارند را خواهیم داشت.

ذوالقدر درباره اینکه آیا افزایش بودجه تئاتر کمکی به کیفیت تئاتر خواهد کرد، گفت:چنانچه بودجه تئاتر افزایش نیابد در وهله نخست، سبب مهجور شدن تئاتر و مورد استفاده قرار گرفتن از سوی قشر خاصی از جامعه می‌شود.

وی افزود: این بودجه باید در حدی باشد که اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بتواند از هنرمندان این عرصه حمایت کامل داشته باشد تا هنرمندان بتوانند محور فعالیت خود را بر تولید آثار فاخر و پر محتوا استوار کنند و این مساله باعث نشود برخی از گروه‌های تئاتر به سمت آثار سطحی و گیشه پسند سوق پیدا کنند و در نهایت به افت کیفیت و تولید آثار سطحی در شکل و محتوای این هنر جریان ساز منجرشود.

ذوالقدر گفت: بنابراین یکی از فاکتور‌های افزایش کیفیت و تولید آثار فاخر، حجم بودجه است و البته که تنها مولفه نیست. چرا که با ارزیابی و نظارت درست افزایش بودجه در کنار عواملی دیگر، چون ارزش‌های جامعه و وجود عوامل متخصص و مشتاق و سایر فاکتور‌های هنری سبب رشد تئاتر کشور می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، اخبار مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.