سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت کلزا در بوشهر چهار برابر می‌شود

کشتزارهای کلزا در شهرستان بوشهر نسبت به پارسال چهار برابر می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: پارسال بیش از صد هکتار مزرعه کلزا در شهرستان وجود داشت و ۱۱۲ تن محصول برداشت شد اما امسال تعهد داریم ۴۰۰ هکتار زمین را زیر کشت ببریم.

کبری توکلی افزود: ۲۰۰ هکتار از این مزارع، آبی و ۲۰۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت خواهد شد.

او ادامه داد: به منظور بهبود کمی و کیفی تولید این محصول کارگاه آموزشی ترویجی کلزا با حضور ۳۰ نفر از کشاورزان دهستان انگالی در مرکز جهاد کشاورزی دهستان انگالی از توابع شهرستان بوشهر برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر بیان کرد: کلزا یکی از مهمترین گیاهان زراعی است که از دانه آن برای تولید روغن استفاده می‌شود. مبداء آن کشور‌های آسیای میانه و اروپا است و  به دلیل وجود گونه‌هایی با خصوصیات متفاوت امکان کشت آن در شرایط سرد، گرم و معتدل دنیا وجود دارد.

توکلی گفت: مقاومت به شوری کلزا از گندم بیشتر و از جو کمتر است. درحال حاضر به جز نخود که به علت نداشتن بازار اقتصادی مناسب امکان کشت آن در سطح وسیع وجود ندارد، کلزا تنها گیاهی است که در تناوب با گندم و جو می‌تواند به عنوان یک محصول پاییزه اقتصادی کشت شود و نقش بسیار مؤثری درکنترل آفات خاکزی در کشتزارهای دیم استان داشته باشد.

او عنوان کرد: دانه کلزا (Brassica napus) حاوی ۴۵-۴۰ درصد روغن و ۳۵-۲۵ درصد پروتئین است و روغن آن به دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیر اشباع و درصد پایین استد‌های چرب اشباع همانند زیتون، جزء با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است.

انتهای پیام/ک

۴۰۰ هکتار مزرعه بوشهر زیر کشت کلزا می‌رود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.