سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی گفت: طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان از ۱۰ آبان ماه تا ۳۰ بهمن اجرا می شود.

 احمدی شاد مهری معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت: اُفت شنوایی شایعترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد.

او افزود: دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیرآغاز و افت پیش رونده  می شود.

احمدی شاد مهری با بیان اینکه عدم کشف و شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان، تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد افزود: درکنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را پدید می‌آورد. برآورد‌ها رقمی حدود ۱۵% را نشان می‌دهد.

احمدی شاد مهری معاون امور توسعه پیشگیری با اشاره به اینکه به کمک غربال شنوایی بدو تولد می‌توان شمار زیادی از این افت‌ها را کشف کرد گفت: مابقی آن‌ها را می‌توان به کمک غربال شنوایی پیش مدرسه و در دوران کودکی شناسایی نمود.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خرسان جنوبی گفت: هدف از بررسی شنوایی کودکان عبارت اند از: شناسایی مواردی که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده اند و تعیین وضعیت شنوایی، نوع، مقدار و شکل افت شنوایی در هر دو گوش می باشد.

احمدی شاد مهری با اشاره به اینکه این طرح در طی سه مرحله انجام می‌شود که شامل غربالگری (بیماریابی)، تشخیص، مداخله است اظهار کرد: این طرح امسال در شهرستان بیرجند- قاین - سرایان- بشرویه - فردوس از ۱۰ آبان ماه تا ۳۰ بهمن اجرا خواهد شد.

معاون نوسعه پیشگیری بیان کرد: تعرفه شنوایی طبق تعرفه مصوب سازمان بهزیستی کشور به مبلغ ۱۵ هزار تومان دریافت خواهد شد.

او افزود: پس از غربال اولیه کودکانی که به هر دلیل در مرحله اول، مشکوک به کم شنوایی تشخیص داده شده اند جهت انجام معاینات و ارزیابی به کمک ابزار تشخیص مجهز‌تر به مراکز شنوایی شناسی معرفی و از خدمات رایگان برخوردار می‌گردند.

احمدی شادمهر اعلام کرد: همچنین در صورت تجویز سمعک به خانواده‌های نیازمند، از طرف سازمان سمعک تحویل می شود و همچنین می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به آدرس اینترنتیwww.behzisti.kj.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام / ط ا 

تجویز سمعک به خانواده‌های نیازمند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.