سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جولان مرگ خاموش در سرما

شهروندان مرگ خاموش را جدی بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در خصوص حوادث گاز گرفتگی در فصل سرما گفت: مرگ خاموش یک بحران است و چشم انداز ما رساندن این آمار از طریق آموزش و اطلاع رسانی به صفر است.

او افزود: پارسال ۶ نفر در شیراز به دست قاتل نامریی جان خود را از دست داده و ۹ نفر هم بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن مسموم شدند.

قانع با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال حوادث گاز گرفتگی ۵ مصدوم را در بر داشت، اظهارداشت: این سازمان برای پیشگیری از گازگرفتگی از پارسال طرح بازدید ایمنی از منازل را از ابتدای مهر اجرا می کند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با اجرای این طرح، اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌های صورت گرفته آمار قربانیان حوادث گازگرفتگی در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری رو به رو شد، اما توجه به این نکته ضروری است که فقط و فقط با رعایت چند نکته ساده، آن هم در کوتاه‌ترین زمان، می‌توان از خواب ابدی خود و عزیزانمان جلوگیری کرد.

قانع، به سهل بودن رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، مهر تایید زده و ادامه داد: در وسایل گازسوز نباید از لوله‌های آکاردئون یا فنری استفاده شود، چرا که احتمال انتشار مونوکسید کربن از این لوله‌ها بالاست، در عوض دودکش و لوله‌های گالوانیزه از اطمینان بیشتری برخوردار است.

او گفت: باید از کلاهک‌های استانداردِ اچ (H) و گالوانیزه و البته با رعایت ارتفاع مناسب؛ دست کم به فاصله یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام، استفاده شود.

قانع افزود: رنگ شعله بخاری، چنانچه به درستی نصب شده و مشکلی هم در مسیر دودکش وجود نداشته باشد، باید آبی باشد و شعله قرمز، زرد یا نارنجی نشانه وجود مشکل است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهارداشت: در صورت استفاده از بخاری و شومینه، نباید همه روزنه‌های جریان هوا در منزل، به ویژه اتاق خواب بسته باشد.

قانع اضافه کرد: از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، باید به جد خودداری شود.

او گفت: نصب و تعمیر وسایل گرمایشی باید توسط افراد مجرب و کاربلد انجام شود، چرا که انجام این کار توسط افراد ناشی و اعضای خانواده خطرآفرین خواهد بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در خانه‌ها و مغازه‌ها و همچنین وسایل گازسوز دیگری همانند پیک نیک به خصوص هنگام خواب تاکید کرد و گفت: چنین وسایل گرمایشی، نه تنها ما را از گزند سرما حفظ نمی‌کند بلکه اگر خوش شانس باشیم و گاز مونوکسید کربن جانمان را نگیرد، مسمومیت ناشی از تنفس این گاز، سال‌های سال گریبانمان را گرفته و در برخی موارد حتی زمین گیرمان می‌کند.

قانع رئیس افزود: سازمان آتش نشانی شیراز از ابتدای مرداد با برگزاری دومین جشنواره شهر ایمن، بدین صورت که شهروندان آدرس مجتمع خود را به شماره ۳۰۰۰۷۵۱۲۵ بوسیله پیامک ارسال می‌کنند و کارشناسان سازمان آتش نشانی در قالب برنامه زمان بندی شده با لباس فرم و ارایه کارت شناسایی در محل حضور یافته و ایمنی مجتمع مسکونی را مورد بررسی قرار می‌دهند و در پی آن آموزش‌های لازم نیز به ساکنان ارائه می‌ شود.
انتهای پیام/م 

گاز گرفتگی در فصل سرما

برچسب ها: حوادث ، آتش نشانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.