سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام جمعه موقت تهران:

باید سهم پژوهشگاه‌ها از در آمد ناخالص ملی افزایش پیدا کند/ سهم ۳ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد ایران

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد ایران حدود ۳ درصد است که این سهم بسیار کم است و باید به طور معنا‌داری ارتقاء پیدا کند.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در دیدار با جمعی از محققین و پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با ابراز امیدواری نسبت به نقش آفرینی این نهاد علمی در ارتقاء فناوری صنعت نفت کشور گفت: حرکت پرشتاب علمی کشور امروزه بر کسی پوشیده نیست و علاوه بر اینکه ما در رشد و توسعه علمی و تربیت نیروی انسانی قدم برداشته‌ایم بلکه به تولید دانش و علم هم دست پیدا کرده‌ایم و شاهد حرکت پرشتاب زنجیره فناوری و دستیابی به فناوری‌های جدید برای خلق ثروت و اعتلاء جایگاه صنعت نفت کشور هستیم.

او تصریح کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین راه‌های رشد و پیشرفت کشور متناسب بودن فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی با وظایف حاکمیتی است و وظایف غیر حاکمیتی هم باید واگذار شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد وجود چنین پژوهشگاه‌هایی را جزو وظایف حاکمیتی خواند و افزود: کشور‌هایی که سال‌ها قبل به کوچک شدن و متناسب شدن حجم دولت‌ها با وظایف حاکمیتی فکر می‌کنند، این پژوهشگاه‌ها را جزو وظایف و مسئولیت‌های حاکمیتی تعریف کرده‌اند، از این رو نباید در این امر دچار خطای راهبردی و استراتژیک شویم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مهم‌ترین عامل برای شکل‌گیری زیر‌ساخت‌های توسعه هر کشور، نیروی انسانی آن است و به هر میزان در این جهت قدم‌های بلند و با استواری بیشتری برداشته شود، می‌توانیم به اهداف خود نزدیک‌تر شویم؛ جمهوری اسلامی در این حوزه در طول ۴ دهه گذشته بالاترین شتاب را نسبت به همه کشور‌ها در زمینه نیروی انسانی داشته است.

او با بیان این‌که پژوهشگاه صنعت نفت در تبدیل دانش به فناوری و تولید علم، که کار بسیار دشواری هم هست، اشراف دارد، گفت: اکنون فاصله تولید دانش با خلق فناوری را بسیار کم کرده ایم و توانسته‌ایم تقریبا به تمامی نیاز‌های شرکت نفت در زمان تحریم در دو سال اخیر پاسخ دهیم.


بیشتر بخوانید: دردسر ساز شدن مقررات جدید نفتی برای فعالان


حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر این‌که علاوه بر تربیت نیروی انسانی برای رسیدن به جایگاه اقتصادی مطلوب و رشد اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های کشور نیازمند زیرساخت‌های اقتصادی هستیم، اظهار کرد: در حوزه سخت‌افزار باید قدم برداشت و ما در این جهت گام‌های موثری را برداشته‌ایم و نمی‌توان تصور کرد کشوری نظیر ایران که درگیر چالش‌های بزرگ و یک دهه جنگ بوده است چگونه با کم‌ترین درآمد زیرساخت‌های عظیم کشور را سامان داده است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه کشور در آستانه یک جهش بزرگ برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب قرار دارد گفت: خوشبختانه نظام از این حیث گام‌های بلندی برداشته است و کشور‌هایی که گرفتار تله درآمد کم و یا متوسط هستند، در آینده گرفتار صنایع مونتاژی و تقلیدی هم می‌شوند و براستی با صنعت مونتاژ و تقلید از دیگران قطعا نمی‌توان به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت.

او کشور‌های کلوپ ۸ را، کشور‌هایی با تجربه طولانی ۱۰ ساله در زمینه رشد اقتصادی متوسط دانست و گفت: این کشور‌ها که بسیار هم محدود هستند، توانسته‌اند رشد اقتصادی ۸ درصدی را تجربه کنند و از راه دانش و فناوری‌های جدید، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع فناوری پیشرفته (high tech) به این جایگاه دست‌یافته‌اند و این همان موضوعی است که رسالت پژوهشگاه محسوب می‌شود واگر این اتفاق رخ ندهد درآمد مطلوب و رشد اقتصادی مورد نظر محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد  ادامه داد: سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد ایران حدود ۳ درصد است که این سهم بسیار کم است و باید به طور معنا‌داری ارتقاء یابد و ارتقاء آن هم امکان ندارد مگر آنکه به سمت شرکت‌های دانش بنیانی حرکت کنیم که ۶۸ درصد نیرو‌های آن از چهره‌های متخصص و عالم باشند.

حجت الاسلام ابوترابی با تاکید بر اینکه امروزه کشور‌هایی که به رشد اقتصادی مطلوب دست یافته‌اند کشور‌هایی هستند که سهم پژوهش و تحقق آن‌ها بین ۲ تا ۴ درصد بوده است گفت: برخی از این کشور‌ها ۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حوزه‌های پژوهشی و تحقیق اختصاص داده‌اند، از این رو در این حوزه می‌بایست اهتمام جدی داشته باشیم به طوری که سهم تحقیق و پژوهش باید ارتقاء یابد و به سمت استفاده بهینه با بهره‌برداری بالاتر از منابع گام برداریم تا شاهد یک تحول معنادار در کشور باشیم.

او ادامه داد: اگر به جایگاه و نقش پژوهشگاه در کاهش هزینه‌ها و ارتقاء بهره‌وری کشور توجه کنیم و از این مرکز پژوهشی حمایت کنیم، در آینده می‌تواند هزاران برابر بودجه سالانه خود در صنعت نفت کشور خلق ثروت نماید، به همین دلیل، نه تنها نباید به فکر واگذاری آن باشیم بلکه باید به فکر بزرگ‌تر شدن‌آن نیز باشیم.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.