سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس سازمان ملل تاکید کرد؛

اشغالگری طولانی‌مدت اسرائیل با حس مصونیت در برابر مجازات همراه شده است

یک کارشناس سازمان ملل بر لزوم انجام اقدام قاطع بین‌المللی برای پایان دادن به اشغالگری طولانی مدت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی سازمان ملل در گزارشی به نقل از یک کارشناس مستقل حقوق‌بشر این سازمان نوشت برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل به اقدام قاطع بین‌المللی نیاز است.

به موجب این گزارش، «مایکل لینک» کارشناس مستقل حقوق‌بشر سازمان ملل متحد شب گذشته طی سخنانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این مطلب گفت: جامعه بین‌المللی مسئولیت و تعهد قانونی دارد تا اسرائیل را به پایان دادن به وضعیت «اشغالگری - الحاق» ۵۲ ساله اراضی فلسطینی وادار کند و موانع موجود بر سر راه حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را برچیند.

این درخواست «مایکل لینک» در تازه‌ترین گزارش وی درباره وضعیت حقوق‌بشر در اراضی اشغالی فلسطین اعم از کرانه باختری، بخش ضمیمه شده بیت‌المقدس و نوار غزه مطرح شده است.

«لینک» گزارشگر ویژه‌ای که به شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص این مسئله مشورت می‌دهد، در این گزارش تاکید کرده است: وضعیت موجود «اشغالگری - الحاق» اسرائیل، به علت موازنه کاملاً نامتقارن قدرت در محل، بدون اقدام و مداخله قاطع بین‌المللی، پایدار خواهد ماند و پایانی برای آن متصور نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: سقوط نتانیاهو و خروج خفت‌بار وی از میدان سیاست

وی در این گزارش می‌افزاید: مسئولیت‌پذیری کلید باز کردن این قفس تیتانیومی اشغالگری دائمی است. جامعه بین‌المللی قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های بی‌شماری در انتقاد از این وضعیت اشغالگری بی پایان اسرائیل صادر کرده است. مدت زمان طولانی سپری شده و با گذر زمان پیامد‌های تاثیرگذار این انتقادات کمرنگ شده است.

این کارشناس به عنوان راهکاری برای برخورد با این وضعیت در گزارش خود توصیه کرده است جامعه بین‌المللی باید فهرستی از تدابیر متقابل مؤثر که «مناسب و متناسب» با این شرایط باشد، تهیه کند.

وی در این گزارش ضمن تشریح برخی از ابزار‌های امروزی اعمال فشار مانند صدور بیانیه‌های عمومی دیپلماتیک، تحریم‌های تجاری، ممنوعیت پروازی، محدودیت‌های مسافرتی و کاهش یا تعلیق کمک رسانی، تاکید می‌کند: در صورتی که اسرائیل همچنان واکنش مثبتی به درخواست‌ها برای پایان اشغالگری نشان ندهد، جامعه بین‌المللی باید طیفی از اقدامات متقابل هدفمند خود را بکار گیرد تا اسرائیل را به قبول این شرایط وادار و مجاب کند.

مایکل لینک تصریح کرد اشغالگری اسرائیل طولانی مدت‌ترین اشغال در جهان مدرن به شمار می‌رود که به گفته وی با یک «حس قوی مصونیت در برابر مجازات» از سوی اسرائیل همراه شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.