سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

رونق و توسعه حوزه حمل ونقل با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی

آدم‌نژاد گفت: انتخاب نادرست منجر به هدر رفت سرمایه و اتلاف منابع در بخش دریایی می شود بنابراین سرمایه گذاری مناسبی برای این بخش باید انتخاب شود.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه وشهرسازی بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه حمل و نقل دریایی بسیار مهم است  به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران به مناسبت هفته حمل و نقل برخوردار می شویم.

آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی در این رابطه گفت:  بخش دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسب برای ارائه محیط موثر و روشن مقررات و شبکه بنیادی مناسب زیر ساخت و ارتباط پسکرانه از سوی بخش دولتی و فراهم آوردن سیستم حمل و نقل مقرون به‌صرفه از سوی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و انتظار است علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین این دو بخش وضع شود.

اوبیان کرد:   ارائه دستاوردهای صنعت دریایی و دریانوردی، حضور شرکت استارت‌آپی و دانش‌بنیان و برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در کنار حضور سرمایه‌گذاران، متخصصان، فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی و دانشگاهیان زمینه را برای رشد سریع این صنعت فراهم کند.


بیشتر بخوانید: توسعه صنعت دریایی و فراساحل کشور گامی در رونق تولید


او افزود: چنین اقداماتی فرصت طلایی برای دسترسی به پروژه‌های کلان دریایی کشور و ارائه خدمات و دستاوردها و تبادلات دانش نوین حوزه دریایی توسط شرکت‌های داخلی و خارجی شامل ارائه راهکارها، برنامه‌های مؤثر جهت تقویت صنعت دریایی و دریانوردی کشور به‌شمار می‌رود.

او گفت: از برنامه‌های ویژه در این حوزه استارت‌آپ ویکند دریایی، ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دریا، برگزاری جلسات B۲B با حضور شرکت‌های داخلی و شرکت‌های آسیایی، و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها توسط فعالان این حوزه است.

او اضافه کر‌د: یکی از ارزش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب استارت‌آپ مناسب برای سرمایه‌گذاری است زیرا انتخاب نادرست منجر به هدر رفت سرمایه و اتلاف منابع می‌شود‌ از این رو ضرورت دارد تا به کمک کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل که اکثریت آنها در وزارت راه و شهرسازی سابقه فعالیت داشته و یا دارند، این صندوق می‌تواند از حمایت کارشناسی آنها  بهره مند شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

او بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نقش حائز اهمیتی در بخش دریایی ایفا می‌کنند این استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زمینه‌های تقویت صنعت دریایی و دریانوردی، مدیریت زیرساخت و شناورهای دریایی، تأمین و نگهداشت نیروی دریایی، بهبود عملکرد دریانوردان، ناوبری دریایی و تأمین محصولات و فرآورده‌ها‌ی دریایی ایده‌ها و دستاوردهای خود را ارائه کنند.

او اظهار کرد:رویدادهای استارت‌آپ ویکند دریایی در کنار سایر استارت‌آپ‌های حمل و نقلی در زمینه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاران و با حضور شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان این حوزه برگزار خواهد شد و سپس جلسات خصوصی بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران برگزار شده و طرح‌های آنان مورد ارزیابی دقیق سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

او افزود: پس از ارائه طرح‌ها، سرمایه‌گذاران در جلساتی معاملات به صورت B۲B را با صاحبان ایده و طرح‌های منتخب برگزار کرده و قردادهای سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود.

او اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای زمینه فعالیت اپلیکیشن‌های قابل ارائه در رویداد مطرح نبوده و صرفاً ارتباط و کاربرد آن با حوزه دریا اهمیت دارد، طرح‌های مطرح شده می‌توانند در یک حوزه تخصصی دریا با رویکردهای خدماتی و اجتماعی باشند.

او توضیح داد:به منظور رونق هر بیشتر حوزه دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دعوت از دبیرخانه ارگان‌های دریایی از جمله نهادها و سازمان‌های حمل و نقلی، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از کارآفرینان حوزه حمل و نقل دریایی و صنایع فراساحل، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به صورت ماهانه جلسات منظمی را با دبیرخانه‌های این ارگان‌ها برگزار می‌کند تا در جریان نیازمندی‌ها و برنامه‌های آنها در دستور قرار گرفته و مسائل و مشکلات احتمالی را قبل از  مرتفع سازد.

آدم‌نژاد اظهار کرد: موضوع مرزبندی میان بخش‌های خصوصی و دولتی در صنعت حمل و نقل دریایی یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه حمل و نقل است که باید به صورت شفاف به آن پرداخته شود.

او افزود: بدین منظور لازم است تعریف مشخصی از وظیفه بخش دولتی و رابطه آن با شریک بخش خصوصی با درنظر گرفتن امکان هدایت توان سرمایه‌گذاری و تسریع توسعه از سوی بخش خصوصی صورت پذیرد؛ این موضوع نیازمند درک عمیق و متقابل منافع موجود بخش دولتی و بخش خصوصی در مدیریت صنعت حمل و نقل دریایی است به نحوی که بخش دولتی و بخش خصوصی در موقعیتی قرار گیرند که قادر به ارائه خدماتی شوند که از آنها در این مرز بندی انتظار می‌رود، ارائه دهند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: عبور از گفتمان صرفاً مبتنی بر مسائل تخصصی حمل و نقل به سمت گفتمانی فراگیر مشتمل بر سایر وجوه توسعه‌ای نظیر تجارت، اقتصاد و صنعت، یکی از ویژگی‌های برجسته منشور دیپلماسی حمل‌ونقل بوده که این ویژگی، در یکسان سازی رفتار‌های اقتصادی دستگاه‌های مختلف و تولید رفتار واحد اقتصادی ملی در تعاملات منطقه‌ای و بین المللی حمل و نقلی و ترانزیتی ظهور و بروز خواهد نمود.

آدم نژاد اضافه کرد: نمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران که در آذر ماه امسال برگزار می‌شود فرصت مناسب برای ارائه محیط موثر و روشن مقررات و شبکه بنیادی مناسب زیر ساخت و ارتباط پسکرانه از سوی بخش دولتی و فراهم آوردن سیستم حمل و نقل مقرون به‌صرفه از سوی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و انتظار است علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین این دو بخش وضع شود.

او تأکید کرد: بدیهی است با توجه به ماهیت فراوزارتخانه‌ای امور هماهنگی حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، شورای دیپلماسی حمل و نقل، مرکب از نمایندگان کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط، در وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد، تا ظرفیت سازی لازم جهت همسوسازی اقدامات و ترتیبات اجرایی در چارچوب منشور دیپلماسی حمل و نقل ایجاد بشود.

آدم نژاد با بیان اینکه منشور دیپلماسی حمل و نقل با نظرداشت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با رویکرد انعطاف پذیری، فرصت سازی، مولّد، درون‌زا، پیشرو و برون گر نمودن اقتصاد حمل و نقل تدوین گردیده، اظهار داشت: خوشبختانه با رویکردی که معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افزایش تعاملات با واحد‌های تابعه وزارت و همچنین سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها به خصوص وزارت امور خارجه اتخاذ نموده و همکاری مطلوبی بین طرفین وجود دارد که این فضای تعاملی، منجر به دستاورد‌هایی قابل توجه در بهبود روابط حمل و نقلی به ویژه با همسایگان و کشور‌های منطقه و پیشبرد برنامه‌های مرتبط با فعال سازی کریدور‌های ترانزیتی عبوری از کشور شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.