سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی مطرح شد؛

سخت گیری های مازاد در صنایع باید حذف شود/سفارش یک‌میلیارد دلاری تجهیزات ساخت داخل

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با شرایط موجود کشور، باید برخی سخت گیری های مازاد را کنار بگذاریم، تفکر جزیره‌ای باعث افزایش زمان انجام پروژه ها شده است.

 

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی بیان کرد: در راستای تاکیدات رهبری در خصوص نگاه به داخل، هر جا ضرورت دارد فقط باید از تکنولوژی دنیا استفاده کنیم، ولی آنجا که خودمان می‌توانیم از ظرفیت خودمان استفاده کنیم.

او گفت: با فرهنگ سازی تلاش کنیم از ظرفیت و توان داخل استفاده کنیم، خودمان را نه با خاورمیانه، بلکه با بزرگ پروژه‌ها و ابرصنعت‌های دنیا خود را مقایسه کنیم. تفکر و نگاه جزیره‌ای به مسایل نباید داشته باشیم، باید با تعامل بین دستگاهی و بین وزارتخانه‌ای از این تفکر جزیره‌ای بیرون بیاییم.

اکبریان با تاکید بر اهمیت افزایش درآمد و سرانه ملی کشور افزود: تفکر جزیره‌ای باعث افزایش زمان انجام پروژه‌ها شده است، به بخش خصوصی اعتماد کنید چراکه همت این بخش را جای دیگر ندارد. اعتماد واقعی به بخش خصوصی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و جوانان نخبه دانشکاهی باید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط فعلی کشور و اهمیت کنار گذاشتن سخت گیری‌های مازاد تاکید کرد: انتظار داریم روند همکاری بانک‌ها با بخش صنعت بهبود بیشتری یابد تا از شرایط ناجوانمردانه و تحریمی کنونی عبور کنیم و تولید به معنای واقعی کلمه رونق بگیرد. در مجلس با تمام توان از رونق تولید حمایت می‌کنیم و این کار را وظیفه خود می‌دانیم.

او تصریح کرد: این حرکت ارزشمند را تبریک می‌گویم، دست شما و دلسوزان بخش صنعت را به نشانه تشکر می‌بوسم، در حوزه خودروسازی هم همچنین حرکت خوبی انجام شد.


بیشتر بخوانید: امضا تفاهم‌نامه‌ای برای حل اختلافات فعالان اقتصادی / جهش ۲۰ میلیارد دلاری برای صادرات به عراق در آینده ای نزدیک


ماشین سازی نیرومحرکه صنعت است

امیر عباس اختراعی، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، گفت: در حوزه ماشین سازی ۲۰۰ شرکت بزرگ داریم که ۷۵ هزار نفر در ۱۶ استان کشور در این شرکت‌ها مشغول به کار و فعالیت هستند.

او ادامه داد: ماشین سازی جزو ۵ رشته اولی است که باید برای شکوفایی بیشتر، به آن توجه ویژه داشته باشیم. در جهان، ماشین سازی را به عنوان بخشی پیشرو و با عنوان نیرومحرکه صنعت، می‌شناسند.

اختراعی تشریح کرد: امیدواریم بتوانیم با الگوبرداری از واحد‌های پتروشیمی موجود در شرکت‌های epc، امکان بهبود و توسعه فعالیت‌های موجود را فراهم کنیم.

حضور 6 هزار نخبه برای بهبود کیفیت تولید

هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت، گفت: نهضت ساخت داخل، بحثی ملی است و فقط مربوط به مختص وزارت صمت نمی‌شود؛ صنعت، قسمت‌های سخت افزاری، نرم افزاری و مغزافزاری دارد، فقط نباید به یک جنبه نگاه کنیم؛ رسیدن به اهداف مطلوب در حوزه داخلی سازی نگاهی همه جانبه و یک نهضت ملی را می‌طلبد.

او تصریح کرد: در بخش نرم افزاری، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی و تخصصی باید پای کار بیایند؛ در بخش مغزافزاری هم ۶ هزار نخبه برای بهبود کیفیت و نوآوری و شکوفایی تولید بسیج شوند. استاندارد، به عنوان مسئول کنترل کیفیت، یک ‌پشتیبان در بخش صنعت است. باید از ظرفیت‌های فرهنگی و مشارکت مردم برای توسعه تولید استفاده کنیم.

حضور کمیته‌های خودکفایی در واحد‌های پتروشیمی

احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: رضا رحمانی بحث نهضت ساخت داخل را برجسته کرد و توجه‌ها به این موضوع بیشتر شده است که جای تشکر دارد. کمیته‌های خودکفایی در تمامی واحد‌های پتروشیمی کار می‌کنند و بازدید‌ها و ارتباطاتی برای استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل انجام شد.

او ادامه داد: باید میان وزارت صمت، وزارت نفت و بخش خصوصی پتروشیمی هماهنگی برای ساخت داخل در این حوزه، ایجاد شود و اگر جایی امکان ساخت داخل با رعایت استاندارد‌های لازم وجود دارد، اجازه ثبت سفارش محصولات مشابه آن داده نشود.


بیشتر بخوانید: جنگ اقتصادی، تولید کشور را نشانه گرفته است/ روحیه دوران دفاع مقدس باید در شرایط امروز احیا شود


سفارش یک‌میلیارد دلاری تجهیزات ساخت داخل

منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت oiec بیان کرد: این شرکت وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت نفت است و یک‌میلیارد دلار تجهیزات ساخت داخل را در دست سفارش داریم. تمامی کارشناسان شرکت مسیر اتکال به صنعت داخلی را به صورت مفهومی و اصولی طی می‌کنند، از مهندسی جزییات تا اجرا در این شرکت انجام می‌شود و قادر به واگذاری حداکثر کار به بخش خصوصی هستیم.

او تصریح کرد: پلنت‌های پتروشیمی و نفت و گاز بیشترین سفارش کالا را می‌تواند به کارخانجات ماشین سازی کشور بدهد و زنجیره فعالیت‌های آن می‌تواند توسعه یابد. وقتی به ساخت یک پلنت فکر می‌کنیم بن بستی نمی‌بینیم، تعهدات ساخت داخل برای ما مهم است، شرکت‌های استارت آپ‌ها می‌توانند شتاب دهنده باشند.

تامین۶۰   درصد از نیاز صنایع داخلی

صفری، مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک تاکید کرد: ماشین سازی اراک بیش از نیم قرن فعالیت دارد و بزرگترین ماشین سازی تجهیزات در خاورمیانه است که از پنج گروه تشکیل شده است. واحد متالوژی این شرکت جزو سه چهار واحد مطرح کشور است و ۶۰ درصد از نیاز صنایع داخلی را از این مجموعه می‌توانیم تامین کنیم.

او تصریح کرد: ماشین سازی اراک ظرفیت عملیاتی ۱۱۰ هزارتن در سال را دارد و در بیش از ۶۰ درصد پتروشیمی ها، ۱۰۰ درصد پالایشگاه‌ها و ۱۹ فاز عسلویه مشارکت داشته است. ماشین سازی برای کار خود در این تفاهم نامه ۱۰۰ درصد گارانتی می‌دهد، با تمام توان در زمینه ساخت داخل در سالی که به رونق تولید نامگذاری شده است، مشارکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.