به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای علاقهمندان به رانندگی، واگذاری کنترل ترمز و گاز خودرو به فناوریهایی مانند کروز کنترل ممکن است کمی آرامشبخش باشد، اما در عین حال کمی رباتیک نیز به نظر میرسد، اما شرکت خودروسازی "هیوندای" اخیرا در حال توسعه سیستم کروز کنترل هوشمندی است که سبک رانندگی کاربران را از طریق هوش مصنوعی تقلید میکند.
شرکت "هیوندای" اخیرا اعلام کرده است که در حال کار بر روی شکل جدیدی از کروز کنترل است که سبک رانندگی هر شخص را در پشت فرمان مورد بررسی قرار میدهد و سپس با کمی کمک گرفتن از فناوری یادگیری ماشین عادات رانندگی آنها را تقلید میکند.
سامانه نگهدارنده سرعت یا کروز کنترل (Cruise control) سامانهای خودکار برای مهار سرعت در وسایل نقلیه موتوری است. این سامانه با کنترل جریان سوخت سبب پایداری سرعتی میشود که راننده تنظیم میکند.
هیوندای نام سیستم جدید خود را "کروز کنترل هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین" (SCC-ML) گذاشته است و اظهار کرده این سیستم بخشی از "سیستمهای پیشرفته کمک به راننده" (ADAS) این شرکت است.
این شرکت سیستم کروز کنترل هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین را به عنوان اولین فناوری کروز کنترل که دارای هوش مصنوعی است اعلام کرده است.
این سیستم با استفاده از چند حسگر، یک دوربین و یک رایانه شخصی بر الگوها و عادات راننده حین رانندگی نظارت میکند. از دیگر وظایف این سیستم میتوان به نظارت بر فاصله خودرو مذکور با دیگر خودروها در جاده و سرعت متوسط راننده حین رانندگی اشاره کرد.
پس از نظارت و جمع آوری دادهها، دادهها از طریق الگوریتم یادگیری ماشین پردازش میشوند تا سبک رانندگی افراد را تقلید کنند.
این شرکت خودروسازی کرهای میگوید این فناوری را در پاسخ به اضطراب راننده ایجاد کرده است و این سیستم میتواند شرایط منحصر به فردی را ایجاد کند که رانندگان به راحتی بتوانند تفاوت خودرو در حالت سیستم کروز کنترل و هنگامی که خودشان رانندگی میکنند را درک کنند.
"وونگجون جانگ" (Woongjun Jang) مدیرعامل شرکت هیوندای گفت: سیستم جدید کروز کنترل هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین، باعث ارتقای سیستمهای پیشرفته کمک به راننده این شرکت میشود و به طور چشمگیری عملکرد قابلیتهای نیمه خودران را بهبود میبخشد. گروه خودروسازی هیوندای تلاشهای خود را در زمینه توسعه فناوریهای نوآورانه هوش مصنوعی ادامه خواهد داد تا صنعت رانندگی خودران هرچه سریعتر پیشرفت کند.
هیوندای دقیقاً اعلام نکرده است که چه زمانی این ویژگی در دسترس خواهد بود، اما بنابر گزارشها این سیستم بر روی خودروهای نسل جدید این شرکت تعبیه خواهد شد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/