سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پویشی برای کوهنوردی مسئولانه در دشتستان راه اندازی شد

دوستداران محیط زیست پویشی برای کوهنوردی و طبیعت گردی مسئولانه در کوهستان گیسکان دشتستان راه اندازی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، پویشی با عنوان «امسال گیسکان را متفاوت صعود کنیم» در شهرستان دشتستان راه اندازی شده و از کوهنوردان برای پیوستن به آن دعوت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: این پویش با مشارکت اداره منابع طبیعی و هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی شهرستان دشتستان و با ابتکار یکی از باشگاه‌‍‌های کوهنوردی برای رعایت مسائل زیست محیطی هنگام صعود به مناطق کوهستانی ایجاد شده است.

صادق پورسالم افزود: این پویش باهدف ترویج کوهنوردی و طبیعت گردی مسئولانه در میان طبیعت دوستان شهرستان آغاز شده و از همه دوستداران محیط زیست خواسته شده مفاد این توصیه نامه را در مسیر‌های کوهستانی رعایت کنند.

متن این توصیه نامه که در ۱۰ بند تهیه شده در زیر آمده است:

یک. لطفا به عنوان یک دوستدار طبیعت به گردشگرانی که با خودرو‌های خود تا نقاط قابل دسترسی در کوهستان می‌آیند و گا‌ه موارد زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، تذکرات لازم را به صورت زبانی بدهید، بگذارید این بار برای محیط زیست کوهستان از آبرویمان مایه بگذاریم.

دو. لطفا به ویژه هنگام شب‌مانی، مواظب آرامش و سکوت طبیعت باشیم تا خدای ناکرده موجب آزرده خاطری اهالی و حیات وحش کوهستان نشویم.

سه. لطفا به هیچ عنوان از صدای بلند ترقه و شلیک تفنگ‌های شکاری استفاده نکنیم. در نظر داشته باشیم که ما مهمان آخر هفته کوهستان هستیم و ساکنان واقعی کوهستان با نهیب این صدا‌ها بیگانه اند. گا‌ه ممکن است یک پرنده با شنیدن صدای بلند ترقه (به ویژه هنگام تخم گذاری) جان بدهد.

چهار. لطفا در صورت مشاهده تخلف زیست محیطی افرادی در کوهستان خونسرد باشید، بر احساسات خود غلبه کنید و از درگیری با شکارچیان و زغال فروشان غیرمجاز پرهیز کنید، در صورت امکان و با رعایت احتیاط از تخلف صورت گرفته، محل تخلف عکاسی کنید و به همراه مختصات جغرافیایی محل تخلف به شماره مسئول کمیته حفظ محیط زیست کوهستان دشتستان (۰۹۱۷۱۷۰۶۵۴۴) بفرستید.

پنج. سعی کنید چند کیسه زباله اضافه همراه داشته باشید و با مهربانی به کسانی که به هر طریق نیاز دارند، تقدیم کنید.

شش. لطفا تا حد امکان آتش روشن نکنیم و از گاز‌های مخصوص کوهنوردی استفاده کنیم. در نظر داشته باشید که چرخه طبیعت به پوسیدن تدریجی شاخه‌های خشکیده درختان نیاز دارد. اگر هم ناگزیر به برپایی آتش شدید، آن را در محلی که کمترین آسیب را به خاک محل افروختن آتش وارد کند برپا کنید (بهتر است در چاله آتش گروه‌های قبلی آتش روشن کنید). قطر چوب‌هایی که استفاده می‌کنید بیشتر از قطر مچ دست  نباشد.

هفت. لطفا از مسیر‌های مشخص کوهنوردی و پاکوب‌ها رفت و آمد کنیم تا کوبش زمین به حداقل برسد.

هشت. لطفا در صورت مشاهده گونه‌های خاصی از حیوانات و پرنده‌های نایاب به منظور انتشار عکس‌ها و خبر آن در فضای مجازی این مورد را در نظر بگیرید که ممکن است شکارچیان غیرمجاز از این اطلاعات سوء استفاده کنند.

نه. مواظب آبشخور حیوانات و پرنده‌ها باشیم و با فاصله مناسبی از چشمه‌های کوهستان اقامت کنیم تا خللی در آشامیدن آب آن‌ها به وجود نیاید. در نظر داشته باشید که بعضی از پرنده‌ها نیازمند چندین مرحله نوشیدن آب در طول روز هستند و فاصله چشمه‌های کوهستان دشتستان گا‌ه چندین کیلومتر است.

ده. لطفا نان و پسماند غذای خود را در طبیعت به عنوان ارمغانی برای حیوانات و یا در حوضچه‌های بام بلند برای ماهیان رها نکنید. این سخاوت شما به طور قطع باعث تغییر در زیست بوم (اکوسیستم) می‌شود و از سویی باعث اختلال شدید در گوارش حیوانات (حتی بز‌های گله) و گا‌ه تلف شدن آن‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/ک

پویشی برای کوهنوردی مسئولانه در دشتستان

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.