سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انیمیشنی که بدون پشتوانه به اسکار ۲۰۲۰ راه یافت/ انتقاد کارگردان «آخرین داستان» از سوء مدیریت در هزینه‌کرد بودجه


اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» از سوء مدیریت برای هزینه کرد بودجه در صنعت انیمیشن انتقاد کرد.


حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی آکادمی اسکار اعلام کرده انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر شرایط حضور در اسکار امسال را دارد. ما به بهانه این اتفاق با رهگذر کارگردان این انیمیشن گفت و گویی کردیم که می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان:چگونه  انیمیشن «آخرین داستان» به بزرگترین آکادمی دنیا راه یافت؟

رهگذر:ما افراد زیادی علاقه‌مند و عاشق صنعت انیمیشن داریم که تلاش می‌کنند تا خود را نشان دهند و اعتماد و توجه لازم را کسب کنند. ما هم بسیار تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد، چون واقعا پروژه عظیمی بود. حدود ۹ سال بدون پشتوانه روی آن کار کردیم پس جلب نظر آکادمی اسکار آن هم به صورت مستقل برای ما کار بسیار مشکلی بود.

باشگاه خبرنگاران جوان:«آخرین داستان» به چه موضوعی می‌پردازد؟

رهگذر:این فیلم برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است، اما نکته‌ای که باعث می‌شود هر آدم از هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار کند همان موضوع همیشگی مبارزه خیر و شر است و اینکه شخصیت‌ها چگونه به شخصیت‌های خیر و شر تبدیل می‌شوند و چگونه در مقابل هم قرار می‌گیرند. به نوعی رویارویی تاریکی و نور است که در تمام ادیان و فرهنگ‌ها یکسان است و درک آن برای همه آسان است.

باشگاه خبرنگاران جوان:با قصه‌ای کاملا ایرانی؟

رهگذر:بله. قصه کاملا ایرانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر کسی انیمیشن را ببیند متوجه می شود ایرانی است اما زبانی جهانی دارد؟

رهگذر:به طور قطع این طور است به خصوص که شهرام ناظری موسیقی تیتراژ را خوانده و از موسیقی نواحی ایران و ساز‌های کاملا ایرانی مثل تنبور و دف نیز استفاده شده است.

ما مکتب انیمیشن در ایران نداریم و اگر بخواهیم انیمیشن تولید کنیم یا باید به سمت دیزنی و یا به طرف انیمه‌ها برویم و از یکی از این مکاتب موجود استفاده کنیم تا انیمیشن را یاد بگیریم و از دل این آثار تولید شده، مکتب و مولفه‌های مکتب ایرانی رشد کند. شاید شما تصویر را ببینید و بگویید شبیه انیمیشن‌های ژاپنی است، ولی شکل داستان گویی، قصه و موسیقی فاکتور ایرانی بودن را دارد و کاملا متوجه آن خواهید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:این اتفاق در اسکار می‌تواند تلنگری باشد تا سینمای ما بیشتر به انیمیشن بپردازد؟

رهگذر:من خیلی اعتراضی به سرمایه گذاری نکردن مسئولان روی انیمیشن ندارم، چون چندین نهاد سالیانه بودجه‌های هنگفتی برای ساخت انیمیشن صرف می‌کنند، ولی سوء مدیریت باعث شده که در جای لازم سرمایه‌گذاری صورت نگیرد؛ سالیانه میلیارد‌ها تومان خرج می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد. امیدوارم این موضوع تلنگری باشد تا یک اتفاق مدیریتی در نهاد‌ها بیفتد و کسانی روی کار بیایند که حرفه ای‌تر هستند. البته اتفاق خوبی که افتاده معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند تجربی خودش انیمیشن ساز، کارگردان و نویسنده انیمیشن است و کاملا روی موضوع اشراف دارد. مطمئن هستم نتیجه کار‌های او در سال‌های بعد مشخص خواهد شد.‌ ای کاش بقیه نهاد‌ها هم چنین رویکردی داشتند و کسانی را به کار می‌گرفتند که از خود جامعه انیمیشن بیرون آمده باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان:تاییدیه گرفتن از اسکار، کار  شما را برای ساخت کار بعدی سخت نمی‌کند؟

رهگذر:من هیچ وقت فکر نمی‌کنم کاری که انجام دادم کار کامل و خوبی است. قطعا ایراد‌های آن را می‌دانم و با روی باز انتقاد‌ها را می‌پذیرم و سعی می‌کنم آن را برطرف کنم. قطعا کار من سخت‌تر می‌شود، ولی از آن جا که همیشه فکر می‌کنم باید کار سخت تری انجام دهم، سعی می‌کنم کار بهتری را در آینده انجام دهم.

باشگاه خبرنگاران جوان:کار دیگری در دست دارید؟

رهگذر:ساخت کار جدیدی در حال انجام است اما فعلا درباره آن صحبت نکردیم، چون قصد داریم جزئیات را در کنفرانس خبری اعلام کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:صحبت پایانی دارید؟

رهگذر:راه پیدا کردن انیمیشن ایرانی به اسکار اتفاق ویژه‌ای است، چون برای اولین بار به صورت مستقل صورت گرفته است. همه می‌دانیم اسکار از دولت‌ها فیلم می‌گیرد، اما ما این فیلم را به صورت مستقل فرستادیم که با دوبله انگلیسی در آمریکا پخش شده است. این نشان می‌دهد انیمیشن ما پتانسیل لازم را دارد. اگر در آینده چه من و چه همکارانم انیمیشنی با استاندارد‌های لازم ساختیم خانه سینما باید به این موضوع فکر کند که علاوه بر مستند، یک انیمیشن هم ارسال کند و قطعا باید جدی‌تر به این موضوع نگاه کرد.

انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی احسان رسول اف در بخش پویانمایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

«آخرین داستان» با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، کاوه آهنگر و آفریدون می‌پردازد و تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی فراوانی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
احسان
۱۵:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
خیلی خوشحال شدم که انیمیشن ایرانی با این کیفیت در ایران ساخته شده است. من خودم دارم به صنعت انیمیشن سازی وارد میشم و خیلی هم دوست دارم. و خیلی خوشحال تر شدم وقتی فهمیدم از صحبت انیمیشن سازی ژاپن کمک گرفتن چون علاقه زیادی به انیمیشن های ژاپنی دارم.
کلرز
۲۳:۳۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خسته نباشید به تمام عوامل این انیمیشن
امیر
۱۴:۳۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
ای کاش در سینمای ایران پخش بشه
جواد
۱۴:۳۲ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
بزن کف قشنگه. ممنون نام ایران وایرانی سر بلند می کنید.
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
باید هم این فیلم جوایز بین المللی را بگگیرد چون زن ایرانی را همان طور که آن ها می خوتهند به تصویر می کشد. چرا واقعا حتی یک زن حجبه و با حیا در این فیلم وجود ندارد؟
.
۱۹:۳۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
این داستان برداشتی از شاهنمامه است شاهنمامه هم داستان هاش در مقطع پیش از ورود اسلامه بنابراین وجود این مسله کاملا طبیعیه
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خطاب به 19:38 اولا لطفا ماست مالی نفرمایید ثانیا حجاب زنان ایران قبل از اسلام روی سنگ نگاره ها معلومه ثالثا برو شاهنامه رو بخون بعد انصافا بگو در کجای این شاهنامه زنان بی حیا هستند؟ به عنوان مثال در این فیلم نشون میده زنان بی حجاب دوشادوش کاوه قیام می کنند کجای شاهنامه چنین خزعبلاتی بوده؟