سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جولان دلالان بازار خرید سیب صنعتی / سکوت مسئولان جهاد کشاورزی چه معنایی دارد؟

سالانه نزدیک یک سوم سیب تولیدی باغداران در آذربایجان غربی به صورت زیر درختی و صنعتی به فروش می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، آذربایجان غربی قطب اول تولید سیب ایران و این روز‌ها ترکیب قرمز و زرد رنگ پاییز و نشانی برای یکسال تلاش باغدران این خطه است.

محصولی که چند سالی است به کام باغدارانش تلخ شده و موجب جولان دلالان سیب در بازار گرم خرید سیب زیر درختی شده است.

کاک شوانه یکی از کشاورزان نمونه شهرستان مهاباد در حالی که به سیب‌های زیر درختی باغش اشاره می کرد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ۸ روز است سیب‌ها را جمع نکردیم، چون هزینه کارگر را در نمی‌آورد، این همه هزینه برای تولید سیب می کنیم که یک سومش زیر درختی است و حتی نمی‌توانیم پول کارگر را دربیاریم.

یکی دیگر از باغدران دیگر گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: دلال‌ها که سیب صنعتی را از ما می خرند هر روز قیمت را بالا و پایین می کنند، یک روز می گویند قیمت کارخانجات صنایع تبدیلی ۶۰۰ تومان است یک روز می‌گویند ۵۸۰ تومان است.

۴۰ درصد سیب تولیدی در آذربایجان غربی صنعتی است

سالانه نزدیک ۲۰۰ هزار تن سیب زیر درختی معادل یک سوم سیب تولیدی باغداران در استان به دست دلالان در حاشیه جاده‌ها نرخ گذاری می‌شود.

جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت شود که ۶۰۰ هزار تن از آن تحویل سرد خانه‌ها می‌شود و ۱۵۰ هزار تن به مصرف تازه خوری می‌رسد.

حالا سوال اینجاست ۹۵۰ هزار تن سیب مازاد استان چه می‌شود؟

نبود نظارت برکارخانه‌های صنایع تبدیلی بخش خصوصی و ناهماهنگی بازار عرضه و تقاضا در بازار خرید تضمینی سیب صنعتی باعث شده است کشاورزان از روی ناچاری سیب زیر درختی، محصول یک سال زحمت خودشان را در حاشیه جاده‌ها با نازلترین قیمت به دلالان بفروشند.

مشکلی که به رغم وعده‌های مسئولین هنوز برطرف نشده

شهریاری استاندار آذربایجان غربی گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: برای حل این مشکل جلسات متععدی تشکیل دادیم و قرار شد تمام واحد‌های تولیدی با پیمانکارهایشان صحبت کنند که سیب را با قیمت پایین تری از باغداران خرید نکنند.

با یکی از واسطه ها که هم صحبت شدیم، او در  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: سیب را کیلویی ۷۰۰ تومان از باغدار‌ها می‌گیریم، کیلویی ۷۵۰ تومن به کارخانه می‌فروشیم.

این در حالی است که هزینه تولید یک کیلو سیب در سال برای کشاورز ۶۸۰ تومان تمام می شود.

 

 

پیگیری‌ها برای تشکیل جلسه‌ای در جهاد کشاورزی و حل این مشکل

برای بررسی این مشکل جلسه‌ای با حضور نماینده باغداران تعدادی از واسطه‌ها و مسئولین جهاد کشاورزی تشکیل شد.

 حسن پور مسئول صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: حدود ۵ مرکز را در سطح شهرستان شناسایی کردیم و به سازمان جهاد کشاورزی معرفی کردیم تا سیب زیر درختی را با قیمت تضمینی از باغداران خرید کنند.

به سراغ مسئول تعاون روستایی شهرستان مهاباد رفتیم، ولی به رغم پیگیری‌های متعدد متاسفانه آقای خیاطی حاضر به مصاحبه با ما نشد و در در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فت:زمانی که هیچ مجوز و دستورالعملی در مورد خرید تضمینی سیب زیر درختی به ما ابلاغ نشده نمی‌توانیم  مصاحبه کنیم.

این بار به سراغ ایمانیان مدیر اداره جهاد گشاورزی مهاباد که رفتیم،  گفت: درخواست سهمیه جایگاهایی برای خرید تضمینی سیب زیر درختی کشاورزان  کردیم و امیدواریم که بتوانیم برای سال آینده حدود ۶۰ درصد این مشکل را حل کنیم.

و باغدارن آذربایجان غربی در نبود صنایع تبدیلی کافی همچنان منتظر تدبیر مسئولین دست کم در خرید تضمینی دسترنج یکساله خود هستند.

گزارش از نگار هنرمند

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.