سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ۳۵۰۰ شغل جدید با تکثیر ماهی زینتی/ صادرات ماهیان زینتی به اروپا

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیت‌های اقتصادی است که می‌تواند سود آوری مناسبی داشته باشد و حتی ماهیان چند میلیون تومانی را در منزل تولید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد تجربه استفاده از آکواریم در منزل و نگهداری ماهیان رنگارنگ را داشته اند، اما ممکن است برخی از این افراد بعد از مدتی نگهداری از این آبزیان درآمدی از آن‌ها داشته و به سمت تجاری شدن تکثیر آبزیان زینتی بروند.

پروش تجاری ماهیان زینتی در سطح کوچک و به صورت خانگی امکان پذیر است و حتی در رسته مشاغل خانگی نیز قرار دارد و علاقه‌مندان به تولید این محصول می‌توانند این محصول را به صورت قانونی در منازل آپارتمانی، شهری و روستایی تکثیر کنند.

صادرات ۲.۵ میلیون دلار ماهیان زینتی در سال گذشته

مهدی شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در ارتباط با شرایط تولید این محصول در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۰۰ واحد تولید کننده ماهیان زینتی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۰ درصد واحد‌های خرد هستند و می‌توانند به عنوان مشاغل خانگی محسوب شوند که در واحد‌های آپارتمانی شهری و روستایی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مقیاس تولید این واحد‌ها کوچک است و در سال کمتر از ۵۰ هزار قطعه تولید دارند؛ برخی از این واحد‌ها نیز تکثیری انجام نمیدهند و تنها بچه ماهی کوچک را از شرکت‌های بزرگ دریافت کرده و با وزن رسانی به خود آن‌ها می‌فروشند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد: ۳۰۰ واحد پرورش دهنده بزرگ ماهیان زینتی در کشور وجود دارد که می‌توانند در سال بیش از یک میلیون قطعه تا چند ده میلیون قطعه ماهی زینتی تولید کنند که ۲۰ درصد فعالان این بخش را تشکیل میدهند و مابقی تولید کنندگان متوسط ماهیان زینتی هستند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های کوچک، بزرگ و متوسط هر کدام الگوی اقتصادی خاص خود را دارد تصریح کرد: شرکت‌های بزرگی داریم که زنجیره تولید ماهیان زینتی را در کشور کامل کرده اند و از تولید پمپ ماهیان آکواریومی، غذا تا خود ماهی را تولید می‌کنند.

شکوری با بیان اینکه بازار داخلی محدودیت‌هایی برای خرید دارند و برای توسعه فعالیت در این صنعت باید نگاه به بیرون داشته باشم اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان صادرات ماهیان زینتی در سال ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون دلار در سال بوده است.

سالانه ۷۰ میلیون قطعه ماهی قرمز شب عید تولید می‌شود

وی تاکید کرد: برای ادامه توسعه این صنعت و اینکه تولید در این بخش اقتصادی‌تر باشد باید بتوانیم بازار‌های جدیدی برای تولید کنندگان کشورمان پیدا کنیم. همچنین می‌توان تولید ماهیان زینتی را از ماهیان کم ارزش به سمت تولید ماهیان چند صد دلاری ببریم.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد: ۷۰ میلیون از ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شده در کشور کم ارزش و ماهی حوض هستند و بیشتر در شب عید خریداری میشوند به طوریکه ۷۰ میلیون قطعه از ماهیان تولیدی در کشور به این شکل هستند.

تولید ماهیان زینتی چند میلیون تومانی در کشور

وی اظهار داشت: بخش بزرگی از ماهیان زینتی تولید شده در کشورمان ماهیان ارزن قیمت ۲ تا ۱۰ هزار تومانی هستند و به اقتصادی بودن این فعالیت را آسیب میزنند، بخش دیگر تولید ماهیان زینتی در کشور ماهیان گران قیمت هستند که برخی از گونه‌های آن‌ها چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان به فروش می‌رسند.

شکوری تاکید کرد: بازار‌های خارجی مناسبی در غرب و آسیایی میانه و اروپا برای صادرات ماهیان زینتی تولید شده در ایران وجود دارد که می‌توانیم تولیدات خود را به این کشور صادر کنیم.

وی اظهار داشت: در صورتی که به شبکه توزیع ماهیان زینتی و صادرات توجه نشود ممکن است که قیمت ماهیان کم ارزش نیز به سرنوشت و قیمت ماهی قرمز شب عید تبدیل شود به طوری که ماهی فایتر به انداز‌های تولید شده است که دستفروشان آن را کنار خیابان به فروش می‌رسانند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: ماهی کوی نیز در کشور به صورت انبوه تولید و تکثیر می‌شود که این امر منجر شده است قیمت این محصول به شدت کاهش یابد به طوری که نوع‌های خوش رنگ این محصول از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی در ادامه اظهار داشت: توسعه زیادی در حوزه پتشاپ وجود دارد و هزینه زیادی برای آن‌ها می‌شود به طوری که ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارند، اما در بخش ماهیان زینتی به این اندازه هزینه نمی‌شود، زیرا نگهداری آن‌ها دشوار‌تر است.

این مقام مسئول افزود: تولیدکنندگان داخلی نگهداری ماهیان زینتی را برای مردم راحت کرده اند به طوری که اکنون پکیج‌های آکواریومی تولید می‌شود که شرایط نگهداری آسانی دارند.

تولید خانگی ماهیان زینتی

شکوری گفت: در واحد‌های خرد و خانگی تنها دسترستی به آب و برق کافی است و افراد می‌توانند از برق و آب شهری استفاده کنند. این واحد‌ها می‌توانند مجوز وزارت کار را دریافت کنند و به صورت کاملا قانونی در این فعالیت اقتصادی را در منزل انجام دهند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: افراد برای پروش ماهیان زینتی می‌توانند حتی از وسایل خانگی استفاده کنند، اما برای اقتصادی‌تر شدن این فعالیت میتوان از پمپ‌های صنعتی استفاد کرد.

شکوری تاکید کرد: در واحد‌های صنعتی معیار‌ها متفاوت است به طوری طرحی در استان قزوین در حال اجرا است که بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن انجام و ۳۰ میلیون قطعه ماهی زینتی و غذای این ماهیان تولید می‌شود که برای بازار‌های خارجی نیز صادر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ماهیان زینتی ما به عراق، افغانستان، ترکیه دیگر کشور‌های همسایه صادر می‌شود، اما باید بتوانیم به این محصولات را به کشور‌های دیگر و دورتری صادر کنیم.

روش جدید صادرات به اروپا با پروار بندی ماهیان زینتی

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: در صورتی که ماهیان زینتی کوچک جنوب شرقی آسیا مانند گلد فیش، تترا، مرجان‌ها و میگو و نرمتنان زینتی را به کشور وارد و بعد از وزن گیری به اروپا صادر شود منفعت اقتصادی بالایی برای ایران دارد.

وی اظهار داشت: عمده هزینه‌هایی که برای تجارت ماهیان زینتی میان کشور‌ها پرداخت میشود، هزینه‌های حمل است که شامل آب همراه آن نیز میشود، اما ماهیان کوچک و با تراکم زیاد را می‌توان به کشور وارد کرد و بعد از پروار بندی به بازار‌های صادراتی هدف صادر کرد.

شکوری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۰ تا ۲۰۰ گونه ماهی شور و شیرین در ایران پرورش داده می‌شود که این رقم در دنیا ۲۷۰۰ گونه پرورش است که دو سوم آن را ماهیان آب شور تشکیل میدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشور چین که نگاه به اقتصاد خرد و خانگی پررنگ است به طوری که تانک‌های یک تنی پرورش ماهی تولید شده است و بهره برداران به راحتی میتوانند با سهولت بیشتری این محصولات را تولید کنند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: ۱۰ هزار نفر در واحد‌های تولید و توزیعی ماهیان زینتی در کشورمان مشغول به کار هستند و از هر ۵۰ هزار قطعه تولید ماهیان زینتی برای یک نفر اشتغال دائم ایجاد می‌شود.

ایجاد ۳۵۰۰ شغل جدید با تکثیر ماهیان زینتی

شکوری گفت: در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده که ۲۸۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید شود، اما در صورتی که بازار صادرتی را به دست آوریم برنامه ریزی شده است که تولید ۱۸۰ میلیون قطعه به ۲۵۰ میلیون قطعه تولیدی فعلی اضافه شود.

وی اظهار داشت: درصورتی که بازار فروش برای تولید کنندگان فراهم باشد به راحتی میتوان به این مهم دست یافت و ۱۸۰ میلیون قطعه ماهی تولید و برای بیش از ۳۵۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرد.

برگزاری دوره‌های پرورش ماهیان زینتی در کشور

وی درباره دوره‌های آموزشی پرورش ماهیان زینتی که در کشور برگزار میشود گفت:در برخی از استان‌های کشور آموزش یک تا سه روزه پرورش ماهایان زینتی برگزار میشود که علاقه‌مندان برای شرکت در این کلاس‌ها می‌توانند به جهاد کشاورزی استان‌ها مراجعه کنند؛ بیشتر فعالان اقتصادی این صنعت بیشتر به صورت استاد شاگردی در کشورمان آموزش دیدهاند، اما می‌توانند از آموزش‌های علمی نیز بهره گیرند.

وی اظهار داشت: به تازگی تکنولوژی تکثیر گونه‌های جدید و پربازدهی مانند شقایق دریایی و ماهیان حاره‌ای در کشور به دست آمده است و می‌توانیم بچه این ماهیان را در ایران تکثیر کنیم.

شکوری گفت: تعدادی از ماهیان زینتی آب شرین مانند آنجل در ایران تولید میشود، اما هنوز تکنولوژی تولید ماهیان آب شور در کشور وجود ندارد، اما این بچه‌های این ماهیان را می‌توان از جنوب شرقی آسیا وارد و بعد از پروار شدن به اروپا صادر کرد.

وی با بیان اینکه غذای ماهیان زینتی بر روی رنگ آن‌ها تاثیر دارد گفت:در حال حاضر تولید غذای ماهیان زینتی در ایران انجام می‌شود، اما هنوز به صورت تخصصی نیست و آن رنگ دانه‌های مرتبط با نوع ماهی در غذایی ماهیان زینتی وجود ندارد؛ بنابراین گزارش در بخش دوم این گزارش مصاحبه‌ای با یکی از تولیدکنندگان صنعتی ماهیان زینتی منتشر و جزئیات بیشتری درباره هزینه‌های تولید در این صنعت و سود آوری فعالان اقتصادی گفته میشود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.