سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران:

برادری دینی در کنار برادری جهانی قرار دارد/ قاضی نباید روی عواطف رأی دهد

آیت الله محقق داماد گفت: قاضی باید توجه داشته باشد و از روی عواطف و احساسات خود رأی صادر نکند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران در همایش کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقت‌نامه‌های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: رابطه با خدا امن است و همان طور که کودکی به آغوش امن مادر خود پناه می‌برد، مومن هم به آغوش خدا پناه می‌برد.

رئیس گروه مطالعات اسلامی رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران گفت: رابطه با انسان‌ها با یکدیگر بر پایه دوستی است مومن نباید فقط خود را ببیند، بلکه باید همه را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: برادری دینی در کنار برادری جهانی قرار دارد. در قرآن پیامبر مشرکان را برادر خود خواندند و در حالی اعلامیه حقوق بشر در قرن معاصر همه افراد را برادر و برابر خواند که قرآن کریم سال‌ها پیش این موضوع را بیان کرده بود.


بیشتر بخوانید: ابلاغ بخشنامه تفویض اختیار به دادگستری مبنی بر صدور ابلاغ عضویت نمایندگان قوه قضاییه در کلیه نهاد‌های شبه قضایی سطح استان


اصل در اسلام آشتی و صلح است

آیت الله محقق داماد تصریح کرد: اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیده‌ای استثنایی و تلخ است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به نصب قاضی گفت: در قرآن دو نهاد وجود دارد یکی نهاد میانجیگری و دیگری نهاد حکمیت است؛ نهاد میانجیگری به اصلاح اختلافات اشاره دارد و یکی از زیباترین نهاد‌های اخلاقی اسلام است.

وی ادامه داد: داوری رأی صادر می‌کند، اما میانجیگری رأی صادر نمی‌کند؛ میانجیگری به معنای اصلاح روابط میان افراد است و در قرآن به طور کامل این موارد ذکر شده‌اند.

آیت الله محقق داماد تصریح کرد: قاضی نباید روی عواطف رأی دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است و وی باید عادل، فقیه، دانشمند باشد.

رئیس گروه مطالعات اسلامی رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران بیان کرد: بهترین چیز‌ها برای انسان صلح است و این موضوع در قرآن ذکر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.