سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سواحل جزیره حفاظت شده خارگو آلودگی نفتی ندارد

اداره کل محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: حادثه نشت نفت از خط لوله میدان ابوذر تاثیری جدی بر زیست بوم منطقه حفاظت شده جزیره خارگو نداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، ۲۲ شهریور خط لوله ۲۴ اینچ میدان نفتی ابوذر به جزیره خارگ در فاصله ۲.۵ مایلی سواحل این جزیره، دچار نشتی شد و همین مساله لکه‌های نفتی را به دنبال داشت.

پس از آن شرکت نفت فلات قاره دست به کار شد تا آثار به جا مانده از این حادثه را پاکسازی کند.

حالا، پتروشیمی خارگ با همکاری اداره حفاظت محیط زیست این جزیره و شرکت نفت فلات پایشی میدانی انجام دادند تا ببینند آثاری از حادثه اخیر نشتی خطوط لوله دریایی انتقال نفت در شمال جزیره خارگ وجود دارد یا خیر.


بیشتر بخوانید: 

اطراف جزیره خارگ آلوده به نفت است؟

لکه‌های نفتی هنوز سرزمین مرجان‌ها را رها نکرده‌اند / آلودگی‌ها جزء جدایی ناپذیر مناطق نفتی است+ فیلم و تصاویر


بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در این عملیات مشترک که با حضور کارشناسان اداره محیط زیست و ایمنی (HSE) پتروشیمی خارک و شرکت نفت فلات قاره صورت پذیرفت در ابتدا عملیات گشت زنی دریایی و پایش مرجان‌های اطراف جزیره خارگو به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی لاکپشتان دریایی منطقه صورت گرفت و در ادامه شرایط ظاهری دریا و ساحل جزیره خارگو به دقت بررسی شد تا هرگونه لکه‌های به جای مانده بعد از عملیات لکه زدایی نفت در محدوده شناسایی شود.

در این بررسی‌های میدانی، مشخص شد لکه نفتی ایجاد شده تاثیر جدی بر چرخه زیست بوم (اکوسیستم) جزیره خارگو نداشته و ساحل جزیره خارگو به دور از آلودگی مشتقات نفت است.

در پایان عملیات پایش جزیره مقرر شد با همکاری اداره حفاظت محیط زیست خارگ و سایر نهاد‌های دولتی و مردمی حاضر در این جزیره، در آینده نزدیک زباله‌های شهری رها شده در ساحل این جزیره جمع آوری شود.

جزیره خارگو به وسعت ۱۸۴۳ هکتار در فاصله ۲ مایلی (حدود ۷/۳ کیلومتری) جزیره خارگ قرار دارد که سال ۸۶ به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است.
سطح این جزیره هیچ گونه پستی و بلندی ندارد و بلندترین نقطه آن با ۸ متر ارتفاع در مرکز جزیره و با شیب ملایم به اطراف قرار دارد.

ساکنان این جزیره انواع پرندگان مهاجر، دلفین ها، لاک پشت‌های دریایی هستند و گیاهان و درختانی مانند گلایول، سفید سریش، تمشکین عشق آبادی، خیارک، گرامورز، ناز بیابانی، آهوماش شور دوست، مشگک و انجیر معابد، در آن موجود است.

خارگو، به علت وجود سواحل شنی و ماسه‌ای و آبسنگ‌های مرجانی منطقه خوبی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ک

لکه‌های نفتی تاثیر جدی بر چرخه زیست بوم جزیره خارگو نداشت

برچسب ها: وزارت نفت ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.