او ادامه داد: بعد از سانحه تمام ارگان ها از پلیس راهور ناجا گرفته تا اداره استاندارد و پژوهشگاه مجلس تحقیقات خود را شروع کردند و بررسی ها شروع شد. در نهایت یکسری مواضعی در آن زمان برای واردات تایرهای سنگین توسط وزارت صمت گذاشته شد که بر اساس موازینی که در سال ۹۴ پیش بینی شد باید تایرهایی که وارد کشور میشوند یکسری استانداردهایی را مانند استانداردهای اروپا را داشته باشند.
سخنگوی انجمن صنفی تایر بیان کرد: در آن زمان به این نتیجه رسیدند که واردات تایر باید سازمانی بررسی شود، چون تایرهایی که باعث آن تصادفات شد تایرهای وارداتی بودند و از آن پس در واقع تایرها باید دارای استاندارد معینی میشدند که آن استاندارد اروپا بود و پس از آن باید تایرهایی که وارد میشدند نمایندگی مجازی در داخل کشور داشته باشند تا زمانی که سانحهای رخ میدهد مصرف کننده بتواند به آنجا مراجعه کند، در نتیجه تایرهای وارداتی باید نمایندگی مجاز داشته باشند تا در ایران خدمات پس از فروش بدهند و مسئولیت حقوقی کیفیت آن تایر را بپذیرند که این قول و قرارها به اجرا گذاشته شد.
بیشتر بخوانید: افزایش ۱۵ تنی تولید لاستیک در کشور/ صادرات انواع تایر به اروپا ممنوع شد
تنها افزود: از سال ۹۷ یکسری مشکلاتی در رابطه با تایرهای سنگین در بازار پدید آمد و پس از جهش نرخ ارز سامانه واردات به هم ریخت، سپس وزارت صمت به این سمت رفت که نرخ تایر را وارد ستاد تنظیم بازار کند در نتیجه به واردات تایرهای سنگین رادیال ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد و سپس تعرفهها را به ۵ درصد کاهش دادند.
او ادامه داد: امسال تمام ضوابط استاندارد را برداشتند، یعنی اینکه ضوابطی که فقط نمایندگان مجاز میتوانند تایر وارد کنند را برداشتند و در نتیجه باعث شد هر شخصی که کارت بازرگانی دارد بتواند با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تایر وارد کند، در این زمان بسیاری از افرادی که حتی به تایر آشنایی نداشتند به سمت واردات تایر رفتند که بسیاری از این تایرها تاریخ مصرف گذشته بود.
سخنگوی انجمن صنفی تایر بیان کرد: در نتیجه انبوهی از تایر با برندهای مختلف وارد کشور شد که برخی از آنها شناخته شده و بعضیها ناشناخته و برخی از آنها باکیفیت و بعضیها بی کیفیت بود و باعث شد بازار از انواع تایر آشفته شود. از طرف دیگر این دسته از واردات باعث شد که تایرهای بسیار بی کیفیت هم در کنار اینگونه واردات وارد کشور شود که بعضی از آنها تاریخ مصرفشان گذشته بود.
تنها ادامه داد: برخی از انواع تایرها در شرایط فنی نگهداری نشده بود، تایر یک محصولی است که باید در شرایط فنی در انبار نگهداری شود و این دسته از افراد از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا چین تایر استوک خریداری کرده بودند.
او بیان کرد: اداره استاندارد نمیتواند تمام تایرها را کنترل کیفی کند و در واقع تجهیزات کافی در این زمینه وجود ندارد، در نتیجه باعث شد یکسری تایرهای بی کیفیت وارد شود که یا بر اثر نگهداری بد کیفیتشان افت کرده و دچار پوسیدگی و خرابی شدند یا اینکه تاریخ مصرف آنها گذشته بود و بین تایرهای سالم وارد بازار شدند و مشکلاتی را ایجاد کردند.
سخنگوی انجمن صنفی تایر تشریح کرد: اتحادیه کارفرمایی کامیونداران هم اخیرا به سازمان حمایت متوسل شد تا جلوی واردات این تایرها را گرفته شود. باید استانداردهای کیفی را در واردات تایر رعایت کرد.
تنها افزود: به دلیل اینکه کیفیت تایرها به شدت کاهش داشته سازمان حمایت مصرف کننده هم به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار درخواست داده است تا مقررات مجدد باز گردد، به خصوص که مسئله داشتن گواهی استاندارد در مبدأ که در گذشته استاندارد SWI اجباری شده بود باید برگردد.
او گفت: هم اکنون بیش از صدها هزار تایر در بنادر منتظر تخلیه هستند و علت اینکه تخلیه نمیشوند این است که گشایش اعتبار برای آنها صورت نگرفته و پولی پرداخت نشده است و بعضی از آنها حتی ثبت سفارش هم نشده اند.
سخنگوی انجمن صنفی تایر بیان کرد: هم اکنون در شرایطی هستیم که باید به فکر بودجه کشور باشیم؛ در شرایط فعلی اگر بخواهیم یک کیلو مواد اولیه حتی از مبدأ چین که هم اکنون خرید از آنجا در شرایط تحریم امکان پذیر است، وارد کنیم باید به فکر بودجه آن باشیم چرا که در صورت خرید این کالاها دیگر نمی توانیم آن را به کشور مبدا بازگردانیم.
انتهای پیام/