سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توافق بر سر اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان، اعتراف ریاض به ورشستگی نظامی و سیاسی است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:آمریکایی‌ها با اعزام نیرو به ریاض به دنبال تضمین جریان انتقال نفت عربستان را به واشنگتن هستند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با بیان اینکه اعزام نیرو‌های نظامی آمریکا به خاک عربستان، این کشور را به مرحله زیان بار دیگری وارد می‌کند، گفت: اعزام نیرو‌های واشنگتن به ریاض مشکلات فراوان و پیامد‌های بسیار ناخوشایندی برای مردم عربستان در برخواهد داشت و در ادامه واکنش مردم ریاض سقوط و فروپاشی رژیم سعودی را تسهیل خواهد کرد.

 

پذیرش نیرو‌های آمریکایی، اعتراف ورشکستگی نظامی و سیاسی عربستان

او افزود: نیرو‌های آمریکایی در سال های اخیر هم  در عربستان حضور داشتند ولی طی ۲ دهه گذشته واشنگتن از ترس مردم ریاض  نیرو‌های خود را از این کشور خارج کرد.در حقیقت اوایل انقلاب اسلامی بزرگترین پایگاه نظامی واشنگتن در عربستان بود، ولی در حال حاضر کاخ سفید نیاز به درآمد بیشتر مالی دارد و عربستان هم بسیار آسیب پذیر شده بنابراین پذیرش اعزام نیرو‌های آمریکایی به ریاض اعتراف عربستان به ورشستگی نظامی و سیاسی است.

قنادباشی ادامه داد: عربستان با پذیرش نیروهای آمریکایی از نظر سیاسی و نظامی اعتراف کرده که شکست خورده و توانایی انجام وظایف خود را ندارد، بنابراین ریاض  در قبال  گرفتن پول وظایف خود را به واشنگتن محول می‌کند و این موضوع بسیار زیان بخش است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا تعهدات خود در قبال عربستان مبنی بر حفظ رژیم آل سعود عملی نخواهد کرد چراکه توانایی عملی کردن آن را ندارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیرو‌های آمریکا امنیت منطقه را تامین می‌کند؟  گفت: واشنگتن به محمد رضا شاه پهلوی متعهد شد که رژیم او را حفظ کند ولی زمانی که قیام انقلاب مردمی ایران صورت گرفت، ۶۶ هزار نیروی آمریکایی از تهران فرار کردند و نتوانستند رژیم شاه را به رغم همه کوشش هایشان حفظ کنند.

واشنگتن و ریاض به دنبال امنیت منطقه نیستند

قنادباشی ادامه داد: عربستان امنیت منطقه را دنبال نمی‌کند بلکه در تلاش برای حفظ رژیم خود است، همچنین آمریکایی‌ها با اعزام نیرو به ریاض می‌خواهند جریان انتقال نفت عربستان را به واشنگتن  تضمین و امنیت انتقال نفت را تامین کنند و عربستان هم از آمریکا می‌خواهد که حکومتشان را حفظ کنند، بنابراین هدف واشنگتن و ریاض امنیت منطقه نیست.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نیرو‌های آمریکا در همه مناطق به دنبال جنگ افروزی هستند، تصریح کرد:واشنگتن داعش را در منطقه  تقویت کرده بنابراین ممکن است که در عربستان هم به طور پنهانی گروه‌های تکفیری را تقویت کنند.

او خاطرنشان کرد: حفظ روند انتقال نفت به بازار‌های غرب، آمریکا و عربستان برای حفظ حکومت خود منافع ملی عربستان را نادیده می‌گیرند، سعودی‌ها به مرحله ورشستگی نظامی و سیاسی رسیده اند و استقلال و حاکمیت ریاض را واگذار می‌کنند و ارتش آمریکا نیرو‌های مزدور بلک واتر نیستند که بجنگند بلکه نیرو‌های قدرت آمریکا هستند که در پی جیطره بر کشور‌های جهان است، به دلیل مخالفت‌های مردمی با حضور ارتش آمریکا در عربستان مسلما ریاض متزلزل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:حضور آمریکا در منطقه، ثمری جز غارت اموال سعودی ندارد 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی خبر داد. در بیانیه پنتاگون آمده است: ما قرار است ۳ هزار نیروی نظامی جدید به همراه دو سامانه دفاع موشکی تاد و پاتریوت به خاک عربستان سعودی اعزام کنیم. همچنین در زمینه هوایی، دو اسکادران جدید از جنگنده‌های پیشرفته در عربستان استقرار خواهند یافت.

این بیانیه می‌افزاید: واشنگتن به دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و درگیری با ایران نیست و استقرار این نیرو‌ها و تجهیزات در عربستان تنها با هدف حفظ توان واکنش در مقابل تهدیدات بالقوه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.